Monday, 7 March 2011

Kuih Talam Kacang Hijau lagi??



Assalamualaikum semua
Haha..jgn terperanjat tengok kak anim post resepi yang sama dalam masa yang tak sampai seminggu..ini semua gara2 kes akak tak puas hati sebab akak terlupa nak letak pewarna hijau dalam adunan bawah kuih talam kacang hijau ni tempoh hari..
Dan hari ni di sebabkan akak akan ke rumah ibu mertuaku maka akak ulang buat kueh talam ni dengan hati yang penuh bangga kerana akak menjadi menantu mithali dengan membawa buah tangan apabila berkunjung ke rumah MIL..hahaha..sila jangan menyampah dgn statement ini ya..tapi akak ubah sikit dgn masukan adunan ni ke dalam acuan lompang.buat izahdaut,jgn lupa sapu acuan dgn minyak dulu dan tunggu biar sejuk barulah keluarkan kueh ini dari acuannya..
bila letak dalam acuan lompang macam ni baru lah terliur anak2 akak tengok..


kueh talam kacang hijau
by anymz mykitchen
source YATIE
Bahan Lapisan Bawah:

*3 cawan santan cair + sedikit garam
*1 cawan gula pasir
*1 cawan tepung beras
*1 cawan kacang hijau (rebus lembut dan mesin jgn halus sgt)
*2 sudu makan tepung jagung
*sedikit pewarna hijau

Cara Menyediakan Lapisan Bawah:
  1. Satukan kesemua bahan kecuali kacang hijau. Kacau rata. Tapiskan.
  2. Masukkan kacang hijau dan kacau hingga sebati.
  3. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan kukus selama 30 minit/hingga masak.


Bahan Lapisan Atas:


*3 cawan santan pekat
*1 cawan tepung beras
*1 sudu teh garam halus

Cara Menyedikan Lapisan Atas:
  1. Gaulkan kesemua bahan dan tapiskan ke dalam periuk. Kacau sebentar di atas api yang kecil supaya adunan tidak berketul-ketul. Bila agak pekat sedikit, tutup api.
  2. Bila lapisan bawah telah masak, cakarkan sedikit permukaannya dengan garfu.
  3. Kemudian tuangkan adunan lapisan atas tadi perlahan-lahan ke atas lapisan kacang hijau.
  4. Kukus lagi selama 25 minit/hingga masak.

13 comments:

Deliah's Deli said...

kak, jeles tgk kuih bertingkat2 ni..suka kuih2 gini..lunak je masuk mulut..x sedar dah 5 ketui masuk purut..thanks kak :)))

Mas said...

kak anim...cantik dan berseri2 la talam tu....
nanti boleh try cara kak anim la..he..he..
makcik ijah tu berpoya2 ari ni kak..wakakaka..

anymz said...

to del
del,makan kueh talam dlm bentuk cenggini memang tak sedat diri betul..akak sendiri pun tak sedar.main ngap terus je masuk lam mulot..telan seketul,seketul...lemak pun dah terkumpul2 dlm perot nih..hehe


to mas
cuba lah mas..mesti ingat ya mas..tunggu sejuk baru keluarkan dr acuan...

eh!tak senonoh betul makcik ijah kita tu kan?..berfoya2 ke mana tu?..kalau takat pi zoo kim salam aje lah kat dia ya mas..hehe

Uncle Lee said...

I Like, I like! Nanti ya....saya datang! Nak nanti bus....
Adek siap kan kopi iced. Nescafe ke maxwell House ke kopi Kuantan ke kopi Ipoh pun boleh, no problemos!

No need pakai sarong kebaya.....Saya no need pakai necktie....
Ha ha. Lee.

HomeKreation said...

Salam KakAnim. Kalau dapat capai ni, sah2 10 ketoi tak cukup (bukan Along mkn sorang, liana pun nak jugak ni...) hehe

AZLINA said...

Assalamualaikum kak Anim..wahhh kuih talam dlm acuan lompang!baru puashati yea kak, dh ijo sgt dh tu, emmm cantik3..mesti sedap kan!

Nieza said...

kak, sedapnya kuih ni...nampak cun jer akak guna loyang comel ni..hehe apam blk kat bwh tu pun sedap jer nengoknya lama dah tak buat apam blk tu..

ady said...

as-salam kak ,cantik yer kuih talam kacang hijau kak tu!!!comel2 lagi...

Yatie said...

Assalam K.Anim,
Cantiknya kuih akak ni..comel loteh..rajin betul akak buat dlm acuan lompang tu...nak 10 ketoi kak..nak wat malaslah..kih3...

Sofea said...

k.anim syg..bukan kata anak akak je teliur..kita org yg tgk ni dh telan2 air liur beb..! semoga akak terus menjadi menatu mithali..:))

izahdaut said...

akak..kalau sejuk senang ke nak kuar dari acu tu..dia tak lembik ke, ketuk ke kuarkan dengan sudu?banyak tanya ye?hehe..memang nak buat....dah kuarkan kacang ijo tu..tapi duk tenung je dulu..sebab ternampak ke sagu cam den nak menyagu je petang ni..hikhik..

zarin said...

mesti ibu mertua saaaayang bangat kat kak anim kan! hihi ;-)

anymz said...

to uncle lee
orite uncle..saya siapkan kopi muar 434..haha..make sure you get the first bus cos we'll be waiting for you..muhahaha


to homekreation
kalau buat kecik comel macam ni senang sikit nak makan..anak2 akak suka betul.sekali ngap je masuk lam mulot...nah 10 ketul utk along dgn liana..:)


to azlina
yeeeehaaaa...memang puas hati sgt2..buat dlm bekas comel dan kaler hijau tu cukup2 menawan hati tetamu yang bertandang..nak makan pun segan.hehe


to nieza
meh buat apam balik pulak lepas ni..tapi akak suka yang pasar mlm dekat rumah akak ni punya..jagung dan kacang pun byk sungguh.seb baik si penjual tu tak kedekut..


to ady
ya mekaseh ady..cuba lah buat pulak..sedap dan kaya dgn rasa lemak santan dan kacang hijau..hehe


to yatie
mula2 akak pun rasa mcm tu jugak yatie.cukup malas nak menalam..tapi mengenangkan yang en suami akak cukup suka talam kcg hijau ni akak pun bersemangat semula..buat dlm acuan lompang ni rasanya lagi sedap..(walhal sama je)..hehe


to izahdaut
mula2 ko kena pastikan acuan tu di sapu dgn myk..biarkan sejuk atau simpan lam esbok..bila nak keluarkan,tekan sikit dgn tangan dan terus keluar dgn mudah..kalau ada garfu halus tu lagi baik..boleh jugak guna garfu halus tu.tapi hati2 jgn rosak pulak talam tu dek tangan ganas ko zah..hahaha


to zarin
hehe..insyaalllah.minta2 mcm tu lah zarin.maklum akak ni tak beribu dan tak berbapa..mmg tiap2 minggu sekarang ni kena jenguk diorang sbb dua2 dah tak berapa sehat..