Wednesday, 9 March 2011

Kepak Ayam Panggang Bermadu

Salam semua..sehat?..alhamdulillah..
Tengahari tadi akak buat panggang ayam bermadu..bermadu dgn ayam okay bukan dengan ai..huuh!tak rela...muhaha..takmo2 story mengarut malam2 ni kan...
resepinya resepi hantam keromo..tapi memang sedap giler kata anak2 lagiii sedap kalau ada sambal kicap cili api..tapi hari ni gambar sambal kicap tidak di sertakan..resepinya akak bagi lah..
Kalau kita tengok resepinya macam ayam teriyaki dari rumah hana tu kan..asal usulnya ayam ini di bakar atas bara tapi akak ni mana lah dtg kesabaran nak buat mcm tu..senang masuk lam oven je..habis cerita..resepi akak bagi bergantung pada ayam yang akak gunakan..kalau u all guna ayam sekoq,adjustlah resepinya tu ya..


Kepak Ayam Panggang Bermadu
by
anymz my kitchen

bahan2

4 keping kepak ayam
2 sudu besar kicap manis
1 sudu besar kicap masin
1 sudu teh kicap pekat
3 sudu besar madu
2 ulas bawang putih-di sagat
sedikit halia-di sagat


cara

gaul semua bahan bersama dan di perap semalaman atau sekurang2nya 2 jam
dah siap, panggang atas bara atau boleh jugak di panggang dalam oven dgn kepanasan 180,bergantung pd oven masing2.


ayam yang sedap di makan dgn sambal kicap

bahan2 sambal kicap

10 ulas cili padi-akak guna lebih sbb suka pedas
1 1/2 sudu besar gula
5 sudu besar kicap manis
perahan air limau nipis

cara

semua bahan dikisar bersama.jgn masukan air ya.cukup cecair yang ada pd kicap dan perahan air limau nipis..
dah siap makan bersama ayam..pergh..terangkat


16 comments:

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
kak anymz nak tanya ni, Kalau waktu lunch saya pi makan kat umah akak boleh tak?

Cik Embun said...

acik anim, terliur sy tgk kepak ayam madu ni... Nak cuba2.. nak cuba mkn.. kih3~

Nieza said...

uishhh sedapnya ayam panggang ni kak...tapi dh nk tido ni simpan esok leh tak?hehe

hana said...

macam ayam panggang madu yang biasa kita buat pong macam nih jugak kak... cuma tambah blackpepper.. oishiiiiiiiiii.......

Mas said...

kak anim...mas tunggu kepak ayam akak semalam sampai tertido tau..he..he..
ni datang pepagi ada lagi ke..makan ngan nasi lomak pon sodap ni...muahahaha...

anymz said...

to kak sam
waaah!boleh aje sam..tapi kena tunggu la komuter yang sedang berjalan pembinaannya tu siap..kalo tak, masak ko sam,tengahari dtg lunch umah akak pastu bergegas nak ke opis semula..haha


to cik embun
meh lah sini.kepak ni dah habis pun.tapi takpe boleh marinade lagi..:)


to nieza
esok??..ermmmmm....tinggal tulang je lah nieza.hehe


to hana
Aah..tu lah akak cakap mcm ayam kat dapur hana tu kan?..tapi versi yang ini kena makan dgn sambal kicap..mmg sedap


to mas
ya ka mas?..alolo..cian ko mas..seb baik tak meleleh air liuq masa dlm tido tu kan?mana ada lagi pagi ni..tu 4 ketul je kepak..sekali hadap habis licin le..hehe

izahdaut said...

kak nim..
ampoon lambat sampai umah akak niha..semalam busy dengan perkara yang tak menentu..hihi

sedapnya nampak ayam masak cenggini..dapat depan mata tak cukup 4 keping kepak tu kak..ngahhaa..

tahniah kak nim sebab dah berjaya menciponkan diri..sedap kan kek tu..saya pun dah try, tapi buat separuh je dulu..lawo jek akak nyer cipon tu..selamat menyipon la lagik lepas ni ye kak..

*eh napa baik sangat aku hari ni..hahhahaa

umi said...

oh ketinggalan keretapi pagi ni..agaknya dah habis ayam madu kak anim ni..
kak, nak tanya: kalu masak dlm kuali je tak boleh ke? bab membersihkan oven ni musykil sikit la..

Zaliedana said...

Kak anymz yummy nyer kepak ayam,rini tlg watkan lagi,klmarin sapa suh wat ckit sgt,ngeee..

♥LOVE2COOK♥ said...

Truly mouthwatering chicken wings! Nak tapau sikit kak...;)

HaSue said...

akak..dah abis pun sila buat lg eh kak..besh ni rth gitu ajer...aduii..terasa2 manisnya ni hah..

ozzy said...

Assalam..

Banyaknya kicap sampai 3 jenis hehe..nampak pekat melekat mesti sedap tu..

~ Cik Azz ~ said...

Dah siap makan bersama ayam..??

ayam makan dengan ayam..?

err...

Ayam tu totap mongancam... **Lap air liyor jap.. haha...

anymz said...

to izahdaut
kihkih..akak pon balas lambat nihah.bukan kes balas dendam..
mggu dopan sek cuti seminggu kan..jadi sibuk menyibukkan diri beli persiapan2 yg tertentu..nanti akak bg tau yo..doakan keselamatan kami pergi dan balik yo..ala cuti2 mesia yo.tak jauh pun dokek2 yo..

maceh yo atas puji2an kejayaan akak mencipta sejarah dgn jayanya mencipon.hehe

anymz said...

to umi
boleh aje umi..seeloknya masak dalam non stick pan..selamat mencuba..tak rugi umi.


to zaliedana
hehe..dah kepak ayam cukup2 ada 4 keping lam esbok tu ana..kalau 4 ekor ada gak 8 keping kan?..
aduh dah ada matematik pulak.hehe


to love
maceh love.
pergi mana?ikut hubby ke?rindu arrr
takpe ni akak tapau..eh!dah tinggal tulang ler..:)


to hasue
sue,ayam tu rasa manis kan,pastu bila cicah dgn sambal kicap rasa dia ada masam2 pedas..sedap lah wey..:D

anymz said...

to ozzy
nampak je ada tiga jenis tapi semua dlm jumlah yg sikit..semua tu utk menambah perisa dan rasa..cuba lah ozzy.jgn lupa buat kicap tu sekali..


to cik azz
lap..lap..air liyor tu copek..kang jatuh pulak ateh ayam ni kang.nayo yo..hehehe