Friday, 4 March 2011

Kuih Talam Kacang Hijau

Assalamualaikum
Hah!!!!..ini lah padahnya bila tak tengok dan tak baca resepi tu betul2..habis tu bila org buat elok cantik ko compare lah dgn ko punya..apesal yatie buat elok je cantik hijau aku punya awat pucat je kaler dia..huhu..rupa2nya akak terlupa letak pewarna hijau..akak dah agak dah...masa dok blend kacang hijau tu hati dok berkata2,eh letak kaler ke tidak ,letak kaler ke tidak.kesudahannya akak terlupa terus..jadi beginilah rupanya talam kacang hijau akak pucat lesi tak bermaya..tapi rasa dia memang sedap..sesuai untuk kita buat sebagai buah tangan untuk majlis2 kenduri kawin ke,doa selamat ke...mekaseh yatie atas resepi yang enak ini..akak suka sebab tak lama lagi cuti sekolah..bila dah cuti tu faham2 je lah kan..banyak lah undangan walimatulurus dan kenduri2 cukur jambul dan tk lupa jugak kenduri doa selamat untuk menunaikan umrah..



kuih talam kacang hijau
by anymz mykitchen
source:YATIE


Bahan Lapisan Bawah:

*3 cawan santan cair + sedikit garam
*1 cawan gula pasir
*1 cawan tepung beras
*1 cawan kacang hijau (rebus lembut dan mesin jgn halus sgt)
*2 sudu makan tepung jagung
*sedikit pewarna hijau

Cara Menyediakan Lapisan Bawah:
  1. Satukan kesemua bahan kecuali kacang hijau. Kacau rata. Tapiskan.
  2. Masukkan kacang hijau dan kacau hingga sebati.
  3. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan kukus selama 30 minit/hingga masak.

Bahan Lapisan Atas:

*3 cawan santan pekat
*1 cawan tepung beras
*1 sudu teh garam halus

Cara Menyedikan Lapisan Atas:
  1. Gaulkan kesemua bahan dan tapiskan ke dalam periuk. Kacau sebentar di atas api yang kecil supaya adunan tidak berketul-ketul. Bila agak pekat sedikit, tutup api.
  2. Bila lapisan bawah telah masak, cakarkan sedikit permukaannya dengan garfu.
  3. Kemudian tuangkan adunan lapisan atas tadi perlahan-lahan ke atas lapisan kacang hijau.
  4. Kukus lagi selama 25 minit/hingga masak.

lapisan atas ni jadi nipis pulak..hadoi!!..tak kisahlah
janji en somi suka..


12 comments:

Lady of Leisure said...

bestnya kalau dok sebelah umah kak anymz, petang2 mesti terbau kuih2 sedap gini kan hehe

Mas said...

wahhhhh..nak gak...
sedapp tu..
ada lagi ke kak anim....
simpan tau..pagi esok mas ambik..
nak tido dah ni...he..he..
tergelak lak mas baca n3 akak ni..he..he..

Yatie said...

Assalammualaikum K.Anim,
Klakor je akak ni...tak kisahlah kak tak letak warna ijau..janji kena dngn tekak akak...Yatie mmng suka kuih talam ni....terasa lemak kcng ijaunya tuuu....

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Kak anymz kalau rasa tak cantik bak le sini. Akak buat yg lain tambah kaler hijaunya.

kasihredha said...

kak anymz
takpe kak walaupun pucat loci yg penting en somi suko.
Lalalalalalalalaal(penuh merdu)
dah nyanyi ni...mana petai?? tempoyak sekali yo kak..

izahdaut said...

Kak nim.. Biaso la kak nim tu. Den dah kobar dah. Pewarno jgan dilupo. Lotak.. Lotak.. Tapi ekau buat dogil.. Dah mcm kuih talam pucuk jambu batu jo niha.. Ngahahaha..
Kak nim.. Jangn marah den yo. Eden suko gurau jo ngan kak nim ni. Wat lawak la tu lupo nk letak warno. Adeh.. Dah lamo bediri kat tepi kuih talam ni. Tak dijemput2 jugak raso kuih ni. Aiss balik dulu la.

Banyak dpt ye kak nim satu adunan ni? Teringin jugak nak mkn kuih talam ni. Biasa guna tepung kacangkan.

HaSue said...

wahh kak anym..montang2 laa mlm td mlm jumaat..awal ekau bangun yo..hekeke..
den nih baru nk ngondap dapo kak nim,hujan lobek pun den rodah ajo..nk tupang makan kuih talam ekau tuh haa kak..kalo den dapek mkn sekoping pun jadilah..hihi

Ayu said...

Assalam kak anim,
tak apalah kak, tak cantik asal rasanya sedap, at least kita tau recipe yg ni menjadi ..memang betul tu boleh dibawa buah tangan kalau ada kenduri kendarakan..

umi said...

sedap ni kuih talam biar tak berapa ijau pun, janji sedap. tapi kalu lapis atas dia lagi tebal, sure lagi mengancam!

anymz said...

to lady
akak lagiiii suka dok sebelah rumah lady..mcm2 menu masakan india boleh singgah ke rumah akak kan?..hehe


to mas
ada lagi nih..spt biasa lah kan.anak2 ni kalau bab talam2 bab bingka2 mana nak cepat lakunya..huhu


to yatie
memang kena sgt2 dgn tekak kami berdua yatie..abg kalau bab kcg2 ijo ni cukup dia suka..siap mintak tambah lagi..maceh yatie atas resepi yg cukup istimewa ini..hehe


to kak sam
eh!mana boleh.kalau tuko dgn marble bread tu boleh lah.hehe

anymz said...

to kasihredha
hehehe..memang pucat kan?..tu lah pasal kurang menarik..
esok2 bilo nak bawak gi rumah kenduri akak nak buek kaler ijo terang benderang..haha


to izahdaut
hahahahahahahahahah

sakit porut akak golek ni zah..sampai ati ko kato mcm kaler pucuk jambu batu..baru lah hari ni akak tau pucuk jambu batu kaler dio camtu yo zah..
Takpo zah..akak pun suko gak gurau2 dgn ko zah..dah sah2 kepalo akak boleh sewel jap malayan ko ..
hilang ponek den ni hah..

ooppss akak lupa lah nak bg tau..akak guna separuh je dari adunan di atas.banyak gak boleh dapat ni..


to haSue
hah!ini lagi sorang minah boleh buek palo den jadi miong jap..samo lah spesis dio ni dgn izahdaut tu hah..kalau takdo diorang berdua ni.dunio blog jadi sopi..wakakaka

yang ko dtg ngondap2 buek apo sue.masuklah.kan tau hujan lobek kek luar tu..nah ambik kueh talam sepiring..pi main jauh2...kekeke

anymz said...

to ayu
betul tu ayu.resepi ni memang sedap dan sesuai sgt untuk kita jadikan buahtangan..


to umi
tu la pasal umi..entah mana silapnya lapis yg kat atas tu jadi nipis pulak..kena buat post mortem nih..hehe