Thursday, 8 April 2010

menu hari ini

ketam masak lemak cili api dgn nenas
Hari ni sy puas hati betul..pegi pasar tani.apa yg sy nak masak semua ada..alhamdulillah..nenas dah dua hari sy beli.berdoa la moga ada ketam kat market..dah lama teragak sebenonya.hehe sib baik ada.pic nenas tu yg tak brape nk nampak.


bahan2

ketam 4ekor
cili api 8 ulas je.(jgn byk2.tersedak nnt naya je.tak pat hisap2 manis ketam nih)
serai.1 batang
santan beli dah siap.rm3 je
bwg merah  2 ulas di hiris
nenas.guna separuh je suka hati nk cincang atau nk hiris


nenas dikecutkan dulu dgn serai yg di titik,cili api yg di tumbuk halus dan bwg hiris
stgh orang suka kecutkan dgn ketam skali tp sy suka masukn santan dan ketam sekali.biar keluar manis ketam tu.jgn lupa buh garam.kalo kurang masam buh asam keping ya.

*masakan org2 negori yg tulen sebenarnya jarang2 yg guna bawang..keutamaan dlm masakan adalah terletak pd asam,garam,santan dan cili apinya

2 comments:

PALATABLE said...

Salam Anymz, sedapnya lemak ketam tu, lama kak tak makan....

http://treatntrick.blogspot.com

anymz said...

salam kembali kak,tu la susah nk jumpa ketam yg besar2 skang nih..bila ada terus je beli..mahal pun mahal le..hehe