Monday, 3 September 2012

Ayam Kaprau Daun Selasih

 Assalamualaikum semua

Apa khabar semua?
Hari ini akak letak resepi yang sudah lama berada di pasaran namun baru kini akak berkesempatan meletak resepinya..
Dah lama teringin nak mencuba..maklum ada daun selasih..Bila akak ke pasar dan terjumpa dgn daun selasih yg segar baru2 ini terus akak capai aje..Asal mulanya beli daun selasih sbb berhajat nak buat laksa johor tapi masih belum ada kerajinan nak mencubanya lagi..
bagi yg belum mencuba dgn ayam kaprau kjee jgn lupa untuk mencubanya ya..
Sodappppppppp
Buat pedas2......wallllah the taste very the superbbbb...
Mekaseh Kjee......banyak resepi kjee yg best di blognya tu
Minta izin letak resepinya di sini pulak ya kjee..


Ayam kaprau Daun Selasih
by 
anymz mykitchen
Sumber : Kjee
Resepi: Kjee



BAHAN2:

250 gms daging batang pinang dihiris nipis (atau ayam)
2 sudu besar paste tomyam (Kjee guna paste Adabi)
cili api  diketuk2 (ikut kepedasan. resipi asal mesti pedas)
2 labu bawang besar (dibelah lapan dan dicerai2kan)
1 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos cili (Kjee guna sos cili Thai)
daun selasih (Kjee tak bubuh sebab tak ada. Ada daun selasih sedap sangat)

CARA:

Perap daging yang telah dihiris bersama 2 sudu paste tomyam selama ½ jam. Kemudian tumis 1 labu dulu bawang besar yang telah dikerat 8. Kemudian masukkan cili api yang telah ditumbuk kasar. Setelah agak garing, masukkan hiriisan daging yang telah diperap dan goreng hingga daging kecut.

Kemudian masukkan kicap manis dan sos cili dan terus goreng. Masukkan daun selasih yang telah dipetik2, dicuci dan ditoskan. Kemudian masukkan juga baki 1 labu bawang besar. Setelah bawang besar layu, padamkan api dan hidang.



maaf ini guna kamera cabuk ai..
Apo lah torang bona nih..silau weyyyyyy
Nape lauk kjee gelap lauk ai torang bondorang merah?
Jawapnyaaaaa

Ai lupa nak letak kicap pokat...
Peace Kjee.
Akan di buat lagi resepi ni..mmg mabeles.

12 comments:

adda syuhada said...

nampak pun dh sedap..kalau makan lagi la xtau nk ckp apa..mau yg dlm pinggan tu pun xcukup nih..

Kak Sam said...

dulu masa keje kat komtar selalu makan ayam kaprau kat perangin mall. sedappp. hehehe tapi maleh nak buat

Mas said...

kak anim..
selamat hari raya kak..

hmm..ayam ni pun masih dalam list..
nak buat juga nnti...he3

~~zana@pb~~ said...

semangat nak mencubo tu sampai lupo kicap pekat eh? Hehe....cubo laie....nape namanya kaprau? Thailand punyo ko (akk org johor, belasah je nogori tu)

Naz / Nadz COSK said...

Kakkk...macam rendang ayam jer dah rupanya.. oooooo..lupa letak kicap pekat rupanya..hik..hik.. tak po lah kak.. dah sodap dah tu...

nOOrsha said...

K nim...sedapla bmpak ayam kaprau ni..ai loik thai2 food ni..nyumnyum

Rohah said...

mmg sedap nampaknya,pasti menjilat jari bab kuah dia yg pekat2 tu..

inahar ali said...

selamat hari raya & maaf zahir batin wat k.anim sekeluarga ye!

sury_masury said...

salam kak nim,nampak menyelerakan je...mesti sodap kan...

LinRosly said...

Assalamualaikum Anim :D

Sedap nampaknya ayam ni..insya allah akan dicuba...

Azian Elias said...

salam kenal..

ayam kaprau..wow...tak pernah dengar. tp nanti i will ask my chef masakkan utk i.

HaSue said...

mcm pnh nmpk dolu kak jee buat nih..susah nk carik daun selasih kat sini.dulu masa kakak suh tanam jual mhl.insaf jap nih.hee..nampak sodap tu kak nim..