Sunday, 25 March 2012

Kari Kepala Ikan Dori? / Duri

Assalamualaikum semua

Alhamdulillah setelah berhempas pulas menyelesaikan satu masalah besar akhirnya dapat jugalah kiranya akak menghadirkan diri di mykitchen ni..Syukur kepada NYA..
Kari kepala ikan ni rasanya sudah beberapa minggu berlalu..Memang sedap sangat ikut resepi Mas..Jangan lupa ke sana untuk menikmati hidangan2 lazat yang Mas sediakan..Akak suka dengan aroma daun kari yang sudah di kisar sebati..Akak memang jarang2 sekali makan ikan dori melainkan kalau buat fish n chip tapi utk menggulai mmg tidak pernah...Sebab rupa dia macam ikan sembilang takut2 en suami tak makan..Memang en suami tak makan ikan sembilang atau ikan keli tapi kali ni alhamdulillah bila tgk kuah kari yg pekat beliau hirup2 kuahnya...Sedaplah mas..Terimakaseh ya...
jamu mata lah dulu naaaaaaa,cheq mau nonton TV...nanti bila2 cheq JJCM ke rumah kawan2 naaaaa..hehehe



 Kari Kepala Ikan Dori
by
anymz mykitchen



Bahan :
 sebelah kepala ikan
1 biji tomato - dibelah 4
5 biji kacang bendi 
jus asam jawa - agak2 yerk
santan 
Air agak2 yerk untuk kuah
Garam dan gula secukup rasa

Bahan Kisar :
5 ulas bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
sedikit lada hitam biji
1 tangkai daun kari - daun sahaja
1 paket rempah kari ikan

Bahan Tumis :
2 biji bawang merah kecil - hiris halus
1 ulas bawang putih- hiris halus
1/4 camca teh halba campur
1 sudu kecil pes cili 






Cara memasak : 
Cuci kepala ikan bersih2, perap dengan garam dan jus limau seketika, cuci dan toskan. 
Panaskan minyak dalam periuk dan masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga wangi.
Tuang bahan2 kisar dan kacau sebati dengan menggunakan api sederhana hingga bahan2 tadi pecah minyak, kemudian tuang sedikit air dan biar mendidih.
Kemudian masukkan kepala ikan dan bila mendidih masukkan kacang bendi dan masak hingga mendidih.
Tuang jus asam jawa dan masukkan tomato.
Biarkan seketika dan masukkan santan, garam dan gula secukup rasa, biar masak sebentar
Rasa dan jika ok, boleh dihidangkan...



masih terasa2 keenakan kuah kari nih....
makan dgn papadom dan sambal belacan cicah ulam2an

8 comments:

Ummi said...

Assalam Anim, apa kabar? Sedapnya Anim masak kari, kalau la dekat, kita sure ikut bau yg datang tu terus duk kat meja Anim...hehe

HomeKreation said...

KakAnim kata lapo tadi. Ni kalau cicah dgn roti krackers pun best kudap memalam ni...hehe

izahdaut said...

ooo tk tahu pun rupa ikan dori canner. ingatkan ikan barat2 gitu.. ikan keli abang tapa tak makan ke. laaaa... kikiki.. mcm mak saya tak makan katanya serem tang kepala tu.. saya seram gak tapi makan, tetap makan.. kak anim lama pi mana? dah setel problem ye.. alhamdulillahh

Mas said...

kak anim..
maceh sudi mencuba resepi mak mas nie....
sedapnya tengok kari tu..
cicah ngan roti pun best kann...

Kazman / Sue said...

kalau dah tahap hirup memang sedap la tu....

♥MAMASYAZA♥ said...

sedapnya kari kepala ikan, feveret saya tu

Alin Marlini said...

terliur melihatnya...mesti sangat sedap

Mama Hawa/Mama Nani said...

ni mesti sedap msk kepala ikan msk kari... tapi kepala ikan duri/isi blm pernah msk kari selalu msk asam podas jer Kak Anim...

terliuq tgk plak hehehe

miss u <3