Tuesday, 27 March 2012

Rendang Sotong

 Assalamualaikum

Ini ajelah menu yang dapat akak hidangkan untuk hari ni..Memang sedap sangat resepi dari CMG..
Sila lah cuba..Tak rugi...Very2 the nice one..ai likeeeee...hehe
Akak guna sotong sederhana besar dan kerat dua saja..Jangan lupa beli yang hak lembut ya.Kalau beli yang besar2 takut liat..Lagi satu sebelum masak,setelah di kerat dua sotong tu akak celur sotong dgn air panas mendidih dan biar terendam selama 2 min kemudian baru akak toskan..


 Rendang Sotong
by
anymz mykitchen
Sumber:CMG

Bahan

Sotong sederhana besar-dlm 600gm
1 cawan santan pekat
1 helai daun kunyit hiris halus
3 helai daun limau purut
1 biji cili hijau-hiris
1 biji cili merah-hiris
1 biji bawang besar-belah enam
4 camca besar cili kisar-akak campurkan sekali dgn 10 ulas cili padi
1 keping asam gelugor
1 1/2 cb kerisik
1 cb gula melaka-akak guna gula biasa
Garam secukup rasa

Bahan Kisar

1 biji bawang besar -sederhana besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas
2 batang serai hiris halus


Cara

Panaskan minyak
Tumis bahan kisar bersama cili kisar hingga harum
Masukkan sotong dan tuangkan santan
Masukkan garam,gula,daun limau purut,daun limau kunyit dan asam gelugor
Masak hingga pekat dan skhir sekali masukkan hirisan cili merah,hijau dan belahan bawang besar
Kacau rata dan masak lagi,rasa dan jika ok matikan api
Hidangkan bersama nasi atau ketupat

11 comments:

Qasey Honey said...

asslm kak...rendang sotong sedapnya...sya dh cuba juga...mmg sedapkan kak...

izahdaut said...

makan ngan roti pung sedap ye kak? haishh menggoda... takut terlanjur la duk laam2 kat sini.. kikiki.. nak sket kak anim. cicip2 je..

kaklong said...

lahaiii..tak tau pulak sotong blh buek rondang...
nanti nk cubo gak...heheheh!
jobo ea kau kaklong....

Sari Yusa Ibrahim said...

Kak Anim, tak pnah makan rendang sotong tapi tngok gmbr pun dah tau, msti sedap, betul tak??

Mas said...

kak anim...
mas dah bawa nasi..
join sekaki bolehhhh..he3

Mama Hawa/Mama Nani said...

Kak Anim...
kite blm pernah buat sotong rendang!!! nmpk sedap :P

kasihredha said...

salam kak...
peluk3 dulu

kak, akak tak pernah makan rendang sotong ni...kesian akak kan...huhu
yakin sedappp

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
resipi dr cmg nie mmg sedap... diana pun dah cuba dah.. masih ingat lg keenakannya.. makan ngan nasi impit.. best!

zarin said...

salam kak anim
akak sihat ke? ehehe laaaama saya tk singgah sini..ada aje melencng ke tempat lain tiap kali nak datang sini..ni pepagi hari saya singgah ni hahaha..kak, sedap eh rendang sotong? saya pun mcm kak kasih..tk pernah seumur hidup makan rendang sotong..asyik2 sotong masak merah or sotong goreng tepung jek :D

Ummi said...

Assalam Anim....waaah sotong pulak...x abis lg kecur tgk kari kepala ikan, dah rendang sotong lak ambil tempat.....kita tengah x rajin masak2 skrg....rajin santai2 jer...hehe

Yatie said...

kalau apa2 yg berkaitan dngn rendang mmng kegemaranku...tak pernah rasa rendang sotong..leh cuba ni....terliur sangat ni..huhuhu..