Friday, 30 March 2012

Bingka Biskut Crackers

Assalamualaikum semua

Di suatu hari yang damai...tiba2 keinginan untuk membakar rasa membuak2..aarrrgghh,,,baik ku bakar bingka aje lah dulu memandangkan semua orang dok kempen2 bingka sekut kraker ni ..maka  tanpa melengahkan masa,lengan baju kurung ku sinsingkan hingga ke siku lalu mula lah aku menyukat satu demi satu bahan2nya berpandu pada resepi yg sudah ku lakarkan di buku conteng tak pakai ainul anak bongsu aku yang selalu perasan comel tu...
Dengan bangganya semua bahan2 aku kisar..dan sudah terbayang2 di depan mata aku untuk menayangkan bingka sekut ni terlebih dahulu di mykitchen dan sudah pasti rasa riak mula menerjah diri ini apabila aku membayangkan yang aku sudah mendahului si Ijah untuk memaparkan bingka sekut yang sudah di tayangkan amalnya oleh Puan Yatie,En CMG,Che Ct dan Puan Mas.
Selesai semua bab terus ku sumbat bingka yg belum masak ini ke dalam oben ku...Dengan bangganya aku pun mengeset waktu..1 jam dr sekarang..TETAPI Tiba2.....

OOOOOmak kau.......Aku silap..aku silap...cam mana ni?.....semua bahan sudah ku sukat dengan betul yang tercicir TELUR 3 biji sedang elok tergolek2 atas sinki....huhuhu....nak buat macamana lagi?...Biarkan je lah
Sekian terimakaseh...
Itulah cerita akak di petang Jumaat ni...
Moral ceritanya..Lain kali masuk dapur jangan berangan.....nanges guling2....
Rasa dia?...ermmmm...tak ada apa2 perbezaan puuuuuunnnnnnnnnnnnnnn (ayat penyedap hati)
Resepi akak ambil dr mek Hana yg dok dlm pantang...dah habis pantang kot
Letak satu je gambar sebab marah kat diri sendiri..Takmo tengok dah gambar yg lain....


Bingka Biskut Crackers
by
anymz mykitchen
Sumber:Hana




Bahan-bahan
  • 140g biskut cracker @ setengah peket
  • 85g tepung gandum
  • 210g gula - kemanisan ikut citarasa masing2
  • 3 biji telur
  • 710ml santan @ susu cair - hana letak 11/2 tin susu cair dan air sedikit
  • 1 sudu besar butter@marjerin@minyak sapi - hana guna butter
  • 1sk pandan paste atau pewarna kuning
  • garam secubit
  • bijan sangai - jika suka
Cara-cara
  • Panaskan oven suhu 180. Lengserkan loyang dengan minyak.
  • Blend semua bahan kecuali bijan sehingga semua hancur.
  • Tuang ke dalam loyang dan taburkan bijan jika suka.
  • Bakar selama 1jam sehingga keperangan.
  • Sejukkan dan potong.

10 comments:

::Azura Rahman:: said...

alaaa.. dh komen tadi tp error.. penat arrr taip sekali lg.. huhuhu..

perfect je bingka tu tanpa telur.. dh boleh jadik "eggless cracker bingka"... hahahaha.. jimat skit..

ramai yg dh berjangkit penyakit bingka ni.. biler la zura nk berjangkit erk.. huhuhu..

CT Delima said...

As'salam Kak Anim

datang malam2 singgah nak mintak bingka sekut dari Kak Anim ni. Lorrr..camana boleh tercicir telur tu kak. nasib baik bukan telur dok kat reban ayam lagi...hehehe

tak apalah tertinggal tanpa disengajakan, lain kali buat lagi letak telur pulak ya Kak Anim...hehehe

ummiaisyah said...

sy pon mengalami trajedi lupa ni last week kak Anim..
dh siap adunan choc cip..suh anak2 buat bulat kecik2..dh siap semua br tringat baking powder x masuk!
kira menjadik bingka akak tu...sy suka ..jimat telur!

Amie said...

Assalamualaikum Kak Anim,
kadang2 memang rasa tak sempurna kalau tertinggal satu2 bahan dalam resepi, tapi bila dah jadi...biasanya rasanya lebih kurang sama saja dengan yang lengkap, tapi bingka tu nampak okey aje kak.

Mas said...

muahahahaha..
lupa letak telur kak...
macam mana bingka tu..
nmpk ok jerkk...he3

tu la..
berangannnn lagi...
telur tergolek 3 biji tu kasi mas...
boleh wat telur goreng...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak....
Heeheehee.... Cerita akak nie buatkn diana tersenyum sorg2 tau... Jalan ceritanya yg sgt seonok nk diikut smpi ke pnghujung cerita... Rupanyaa telur lupa bubuh ... :)

Tp kn akak... Nmpk cantik jer kejadian bingka tu tau...

izahdaut said...

TEEEEEEEEEEEEEEEEEEETTTTTTTTTTTTT....
NIAT TU ..TU..TU NIAT TU.. HAHAHHAA... GELAKKAN DIA..

AKAK.. AKAK VERANGAN APA KAK. MEH SHARE SIKIT.. TU LA, ORANG KALAU TENGAH BUAT KUIH BAKOR JANGAN BERANGAN BUAT MACAROON LAK TAU.. LALALA

Ilhamkreatif said...

salam perkenalan Anim.Elok je kejadian bingka tu.Rata-rata banyak rakan blogger yg dah buat bingka sekut
ni.Rasanya nak cubalah nanti.jemput la
ke dapur iza pula.4low ye...

kasihredha said...

ala jgn le nanges gulin2...membahayakan kesihatan tu kak...hihi

kak, akak dtg ada maksud...nak cikitttt *minta dgn sopan santun*

Naz / Nadz COSK said...

Kak Nim, akak pun membingka jugak ker? Cam best jer tengok..Bila la nak buat ni. Baru jer buat bingka nestus pandan dak Hasue tu...