Sunday 18 April 2010

Gulai telur itik lagi

gulai telur itik dgn nenas


saja saya nak paparkan kat sini gulai telur itik.kali ini dgn nenas.ini sepatutnya n3 semalam tapi smlm saya tak sempat nak masuk pic ni dlm laptop.sbb ada plak yg dtg menziarah bila dengar saya kuar spital.lauk ni sebenarnya anak dara saya yg buat..jadi ni versi anak dara gitu.
gulai telur itik ni kita boleh kawinkan dia dgn macam2..nenas,pucuk ubi,bacang,mangga muda dan ada setengah2 tempat yg saya pernah pergi,diorang gulai dgn ubi kentang atau cili ijau pun ado...pokoknya apa2 pun bolehlah.

saya biarkan aje farah masak smlm..

bahan2
santan rm3(2 biji kelapa)
nenas 1/2 biji
telur itik 8 biji
sedikit ikan bilis di tumbuk lumat bersama 2 ulas bwg merah dan sedikit cili api

nenas di cincang.masukn bersama2 santan,ikan bilis tumbuk dan cili api.masuk garam
kacau sentiasa supaya jgn pecah minyak..saja saya suh farah masukn nenas tu skali sbb saya nak air nenas tu keluar.biar ada rasa manis dan masamnya gulai tu nnt.tapi dgn syarat gulai ini hendaklah di kacau selalu..oops sblm terlupa,jgn masuk semua santan tu ya.tinggalkan sedikit dlm 1 cawan utk dijadikan pati nnt.
bila dah mendidih agak lama sedikit baru pecahkan telur di dlm mangkuk berasingan.pecahkan dgn berhati2 jgn sampai terusik kuning telur tu.sbb jika ini terjadi maka tak jadi bulatlah telur itik tu cam dlm gambar ni ha.
pastu masukkan le telur yg di pecahkan tu perlahan2 ke dlm gulai itu tadi..jgn kacau.kecilkan api dan biarkan mendidih perlahan kemudian masukn pati santan.rasa asam garamnya..dah siap utk hidang..senang kan



* kali ini saya masukn ikan bilis yg ditumbuk bersama bawang untuk membawa kelainan dlm masakan2 negeri sembilan yg ada pelbagai cara dan rasa.cubalah

1 comment:

E-na Zarina said...

Salam...singgah sini...pepagi tgk gulai telur tu rasa lapar la pulakkk....sedapnya!!