Tuesday, 20 September 2011

Cucur Nasi Berikan Bilis

Assalamualaikum semua

Pagi2 ni kita makan cucur ikan bilis a.k.a cekodok dulu ya..Tengahari satgi kita tengok pulak hidangan apa yg ada dlm mykitchen ni..Kalau tuan nya rajin ada le sehidang dua lauk pauk kalau tidak kita jamu mata je lah ke dapur teman2 yang lain tu..isshhh tak patut..tak patut..penat2 orang singgah sini asyik2 menu yang sama akak hidangkan..
Pasti yang dtg jauh2 cam mek Ampang tu menjuih sakan marah kat akak...hahaha...sekali tak mengusik mek Ampang tu tak sah rasanya....
Masa suruh anak akak wazir snap gambo ni terdengar dia berkata...'apa la mak ni..gambar cekodok pun nak ambik ke'..muhahaha....ko jgn byk songeh wazir...snap je lah..ada gak org tak tau buat cekodok tau..(eh ada ke??)...
Meh tengok resepi ulangan yang pernah akak post di SINI







bahan2

3 biji ubi kentang-size sedang2 je-di kupas dan di hiris
1 senduk nasi
2 senduk tepung gandum
1 genggam ikan bilis
1 labu bawang besar
daun bawang-di hiris
cili hidup-di hiris
air
garam secukup rasa
minyak untuk memasak

cara
kisar halus nasi dgn air
kisar halus bawang besar dan ikan bilis
dalam satu bekas masukan nasi yg di kisar,ikan bilis dan bawang,tepung gandum,garam,daun bawang,cili hidup,ubi kentang dan tepung.
tambah air jika perlu
panaskan minyak
ambil jemput2 dgn sudu atau jari dan sudukan ke dalam minyak yang panas.
goreng hingga masak



14 comments:

Anna Qawina said...

kak..nak cucuq 2 hinggit..

Anna Qawina said...

dulu saya tak tahu gak wat cekodok..sejak berjinak2 dgn resepi ni baru reti..hehe..eh skrg ni pun kalau nak buat mesti tgk rsp gakla..pergi mana2 mesti bawak buku rsp..kot2 ada yg soh buat kuih cekodok ke..hehe..dasat..

anymz said...

ko biar betul ana...haha..golek2 akak gelak nih...:D
nanti boleh citer dgn wazir..tengok kak anna qawina tu masih lagi guna buku resepi bila nak buat cekodok...:)

Mas said...

kak anim....cicah ngan kuah kacang..
sodappppp tu...

Yana Shaiful said...

Salam Kak Anim..Sedapnya pagi2 mkn cucur dgn air kopi..suka cucur nasi ni..lembut jee :=)

Ida,Japan said...

kak anim..nak cucur sikit?hujan2 ni sedap mkn cucur nasi ni

Yati said...

Yati buat cucur ikan bilis tak pernah letak nasi dan ubi. Lain kali boleh try. :)

kasihredha said...

suka suka
dan paling suka buat sb simple..:)

Lieya said...

Sedap ehh letak kentang, biasa pakai nasi ngan tepung plus udang kering je... boleh try gak ni

tun_telani said...

hehe.. nk tergelak baca akak tulis pasal wazir tu. tp kak, dulu2 kan wat cekodok setakat letak ikan bilis, bawang dang daun bwg kan, skrg dh mcm2 cara kan =)

Amie said...

macam-macam cara buat cekodok ye Kak Anim, tapi yang penting rasanya sedap, lembut... itu yang kita suka.

Diana @ Melley Mey said...

sedapnyaaa... dah lama sgt diana x buat cucur gini.. teringin plak nak makan bila tgk cucur nasi berikan bilis yg akak anim buat nie..sedap3x!!.

anymz said...

to mas
cicah kuah kacang mmg best lah mas.hehe


to yana
makan cekodok dgn kopi o panas mmg terbaik kan yana?..ermmmmm


to ida japan
mmg musim hujan sinonim dgn cekodok dan kopi o panas..hehe


to yati
try lah yati..sedap sangat..:)


to kasihredha
simple dan sedap kan kak?


to lieya
hah!mmg sedap letak kentang.cuba lah:)


to tun telani
biasa lah tu tun..mcm2 versi cekodok skang ni kan?letak jagung lah,letak ubi lah..janji sedap..:)


to amie
betul tu amie..:)


to diana
memang sedap kan diana..

NzA said...

salam singgah
nmpk sedap n ada kelainan cz campur nasi.....thanks 4 sharing.