Sunday, 14 November 2010

Jemput2 nasi,kentang berikan bilis

salam petang ahad,petang minggu...kat luar hujan lebat,bunyi guruh berdentam dentum..berani aku dok melayan lappy kan..ala takat bunyi2 guruh je..kilat takde takpe lagi kan..sambil tu kunyah2 jemput 2 nih..sedap wo..cicah2 sos dgn kuah gulai tenghari tadi..perghh..pekena kopi o panas.

bahan2

5 biji ubi kentang-size sedang2 je-di kupas dan di hiris
1 senduk nasi
2 senduk tepung gandum
1 genggam ikan bilis
1 labu bawang besar
daun bawang-di hiris
cili hidup-di hiris
air
garam secukup rasa
minyak untuk memasak

cara
kisar halus nasi dgn air
kisar halus bawang besar dan ikan bilis
dalam satu bekas masukan nasi yg di kisar,ikan bilis dan bawang,tepung gandum,garam,daun bawang,cili hidup,ubi kentang dan tepung.
tambah air jika perlu
panaskan minyak
ambil jemput2 dgn sudu atau jari dan sudukan ke dalam minyak yang panas.
goreng hingga masak




ni mihun sarapan pagi tadi..nak entreprem jugak.takkan jemput2 tu je nak masuk kan.aku pun nak jugak.katanya..hahaha

sekian cerita petang ahad!!!

9 comments:

ijayuji said...

kak animmmmmmm!!! nak sume sekaliiii!!! nak2 yg masih panas2 kat atas tuuuu, buatkan air teh kosong jerrrr tak yah ssh bancuh susu sume hihihi...

hana said...

tak penah jemu wat jemput2 nih.. akak bg satu mangkuk beso pong xpe.. besok bleh sambung! sbb kompom menten lembut sepanjang masa..kan kak kan.. nih dh bwk dah nih kopi panas.. cedokkan mee skali yer! hihihihi

izahdaut said...

perut lapoooo... sedapnyee pekene cucur panas2 ..huwaaa

Chik Mimi said...

kak anim bahgian sy dilupa jgn nye bihun sekali kak lamanya tak mamam bihun

anymz said...

to ijayuji
ko ikaaaa..dtg umah org malu le sikit..ambik sepiring cukup lerrrr..tuan tanah pun nak jugakkkk
muahaahahaahaaa....


to hana
hah mek ni lagi satu..nak yg beso je manjang masa..perut tu akak nengok kecik jek..mana lah nak di sumbatkan cekodok ni agak2nya...hahahaha:D


to izah
tu lah ko izah..yang pi makan buah jek hari ni pasal ape.buah jambu air tu kan ke leh terkencing jek kita di buatnya..tinggal seketui je cekodok ni..ambik le semua.sian akak nengok.hehehe


to chik mimi
laaaaa..mimi dtg naik ketapi kul brape tadi?dah habis lah..mihun pun dah habis..hehehe

ozzy said...

salam..

Memang sedap makan jemput2 tu time hujan dgn kopi o..teringat kenangan dgn arwah tok yg selalu buat time hujan camni ..cekodok campur cili & ikan bilis.

PearlnScarf said...

wahhhh lapor menegok nya ..

Uncle Lee said...

Hi Anymz, If I had married you, I think by now tentu 300 pounds! Tukar tali pingang satu tahun enam kali!
Ha ha ha.

Love your that bee hoon! But that kentang bilis I have not eaten I think 26 years! Ada lagi?
I think 4 pieces will do me fine.....ha ha.
Have a nice day, Lee.

kasihredha said...

anymzzzzz....best nyerrr