Thursday, 11 November 2010

Udang Bertempoyak

Assalamualaikum semua..
Lambat sikit hakak masuk n3 hari ni..my laling cuti pulak.bila dia dah cuti kita pun tetiba rasa ada banyak sangat keje nak buat pulak.dari sarapan hingga lah ke dinner malam ni.menu nya asek bertukar...takpe lah sekali sekala.kan.
Tuuu nampak udang cinonit aje kan?..tu udang laut tu,manis rasanya.masa beli nampak besar.dah buang semua kulit tinggal ciput je.

lauk tengahari tadi..masak tempoyak udang

bahan2
1/2 kg udang
2 kuntum bunga kantan-di belah 2
2 tangkai daun kesum-hari ni tak letak.takde stok
3 ulas bawang merah -di hiris
1 batang serai
sedikit garam
sedikit gula jika perlu-takot tempoyak masam.tapi akak tak letak sbb tempoyak buatan sendiri.
tempoyak secukup rasa-akak letak 2 senduk nasi.. biar agak pekat dan kuat bau tempoyak.
20 ulas cili padi-di tumbuk halus
sedikit kunyit hidup-di tumbuk
1 liter air

cara

masukan air,garam,cili api,kunyit,serai dan tempoyak ke dalam periuk..
didihkan.
rasakan garam
masukan udang
dah mendidih
tutup api dan sedia untuk di hidang


ini rendang ayam telur.farah baru balik cuti semester.hari tu masa masak rendang dia takde,ni akak merendang balik..tak banyak, masak sekor je.

8 comments:

ijayuji said...

kak anymmmmmmmmm!!! aiii misssssss uuuuuuuu!!!! akak sihat ke? lama ni tak jalan2 kita baru nak warm up slow2 sikit ari ni hihihi.. nk mintak akak air niii ada tak? :D

zarin said...

kakkkk, kenapalah saya ni asal nampak je nama gulai tempoyak boleh kecur air liur padahal sebelum ni tkpernah mkn gulai tempoyak pun..baru je balajr mkn gulai ikan patin tempoyak itu hari..ni nampak udang tempoyak akak ni buat saya tk tahan dah ni :D

izahdaut said...

rendang ayam telur tu apa kak nim? aduhai tempoyak..sangat la sedap..kecur air liur ku..huhuhu.. semalam baru pekena sambal tempoyak..wallaa

anymz said...

to ijayuji
ikaaaaaaa...ai miss you too
nak air apa ni?..haus sgt ke?..ke mana kamu meraban2 sampai tak jumpa jalan balik niiii...


to zarin
udang masak tempoyak lagi sedap..manis
suka hati boleh masuk santan atau masak air aje pun tak apa..mmg lazat..pedas.perghhhh!


to izah
rendang ayam telur tu sebenarnya ayam tu ayam telur/ayam pencen/ayam tua.tapi yg akak punya ni muda sikit la.si farah tu kan pakai gigi besi.tak pasal2 pulak kang besi tu tercabut kalau dpt ayam keras2.
tempoyak memang ada je stok dlm rumah ni izah..

Nur Ede said...

Salam anim..
Alahaii klu bab2 tempoyak nie... waduhh sememang nyer kegemaran ku..
x pernah rasa jemu... hari2 pon mau..hihihi. sedap nyerr..

Lady of Leisure said...

telan air liur nengoknyer... isk isk isk.. tapi la ni susah gak dapat tempouyak haritu lady dapat mkn sebab mil ada simpan skit tempoyak hehe.. jadi lah buat lepas gian kan

anymz said...

to Nur Ede
kak Ede,hihi cam pantun dua kerat je tu kak ede..memang betul kan?tempoyak,budu,cencolak tak jemu di makan.rugi lah bagi sesiapa yang tak pekenan.


to Lady
ya ka?lain kali kalau balik bg tau akak.singgah rumah akak dulu ambik..

Uncle Lee said...

Hi Anymz, saya never tried that ayam koyak or...hang on, I check the spelling again....
oh ya, not koyak, .....tempoyak!
It looks really delicious too.
Ayam Tango ada? Ha ha ha.

I should have married a Malay woman....!!! Where were you then? Ha ha ha. Lee.