Saturday, 13 November 2010

Gulai Siput Tersandar

Salam hari sabtu semua..
kenapa ek nama gulai tu tersandar??
Ini adalah di sebab kan batang2 hijau tu nama dia sanda.opps spelling akak tak tau.mungkin sandar dan mungkin jugak sanda.sape2 yg tau tolong betulkan.dulu lupa nak tanya dgn arwah mak akak.arwah mak selalu sebut sanda.rupa dia seakan2 batang keladi tapi lebih halus dan tidak ada masalah gatal bila memakannya.i repeat tidak ada..hahaha..Ini lauk akak tenghari tadi.minta maap pada yg tak makan tu ya..bagi yg makan akak minta maap jugak kalau2 terliur ya....kihkih..
Dulu dah pernah post ni tapi kdg2 cara masak akak selalu bertukar2..meh layan resepi hari ni punya

bahan2

kalau ke pasar beli:

1 bungkus siput sedut laut /sungai
22 tangkai cili padi-di tumbuk halus
3 ulas bawang merah-di hiris
2 keping asam gelugur
2 batang serai-di ittik
santan dari 2 biji kelapa.-akak beli santan segar RM3
air mengikut kepekatan masing2-akak guna lebih kurang 5 cawan
1 ikat sanda/batang keladi/keladi jika suka
garam secukup rasa

cara

bersihkan siput dgn memotong sedikit di hujung ekornya agar mudah utk disedut
cuci bersih dan gaul siput dgn cili kering yg di potong2.
ketepikan.
biar setengah jam utk keluarkan lendir siput(ini petua).lepas tu cuci lagi.toskan.
sediakan santan di dalam periuk.masukan air.masukan garam,asam gelugur,serai dan cili api
kacau sampai mendidih
masukan siput
masukan sanda
kacau lagi hingga masak dan rasakan garam
sedia untuk di hidangkan


lauk pauk macam ni makan waktu cuti hari sabtu dan ahad memang tersandar lah jawapnya lepas tu


ada sayur kangkung goreng sempoi dgn geragau kering


7 comments:

kak long said...

uishhh...!memang tesanda kalu dah makan ni....!

jangan makan ngn fasha sanda dah..eeee....tak roma ngn dio..!

nyampah ai....!

Mas said...

kak...nak, dah bawa mangkuk ni....he..he..
mas tak pernah makan lagi sanda tu...batang keladi tu memang peberetttt....he..he...sedappp ni..

hana said...

arghhhhhhh...rindunyer nak srutt sruttt si siput nihHh! kite sukerrr sgt! besok kite datang, watkan kite kak er! sepiyuk pong xpe..tak abes kite tapau.. sambung lam kete sruutt sruuttt.. wakakakakaka...
*eh btol ke srutt?? ker croott?? what eber lah! hahahahaa

ijayuji said...

Salam kak, siput croot croot tu kita tk mkn tp klu btg dia tu kita makan, eh yg sulur keladi tu lain eak dgn yg ni? Mak kita rajin jgk carik sulur keladi tp btg keladi mmg kita suke! Nak2 masak asam rebusss weeeeeee.... Sedapnyerrrrr'nn

Noorma Ismail said...

Salam..batang sanda tu mcm batang keladi gak ke? tp nampak mcm halus jer.. takpelah..jangan Fasha Sandha udah ler...kuikuikui

anymz said...

to kaklong
haha ko nyampah kek fasha tu kenapo kaklong?
apo2 pun nah semangkuk.jgn marah2 kek fasha tu..hehehe


to mas
nah semangkuk.pi main jauh2..kulit siput tu jgn sepah2.hihi.
sedap mas,sanda ni rasa cam keladi pun ada.kira adik beradik keladi lah tu ya.


to hana
nak sepiyok?isshhh camne lah hana nak melantak siput sroot sroot sampai sepiyok..sedap ni na..akak gulai pekat2 lagi nih.ok akak tunggu esok makan tengahari ya..


to ijayuji
ika tak makan siput?laaa..satu dari nikmat dunia sudah terlepas...haha
sedap ni ika.itu bukan sulur keladi.akak pun tak tau apa nama menda ni kat luar.tapi sepupu sepapat keladi jugak lah.


to noorma
nampak cam btg keladi kan.tapi bukan.dia sepupu keladi jerrr.:D

fuzidss said...

let's give me 5. yezzzz, sama cite rasa ya kak.Tp saya try cari yg besar tak ada... yg kecik makan tak puas