Wednesday, 13 June 2012

Durian Masak lemak Putih

 Assalamualaikum semua

Alhamdulillah bertemu kita di hari ini hari Rabu  13hb Jun 2012..
Ecece..mimpi apa pulak akak ni ya siap dgn letak haribulan bagai...tak ada apa yg istimewanya..saja saja gitu je.
Gambar hari ini telah di snap buat pertama kalinya oleh en suami.Seingat akak lah kan,ini lah kali pertama beliau bermain2 dgn kamera..Kira boleh layan je lah walaupun kedudukan lauk pauk itu bukan mengikut piawaian akak..can do lah kan?..byk songeh merajuk pulak pokcik tu nanti..
Okay hari ini akak masak,durian masak lemak putih..kira bila kita belah duyan tu tetiba buah tu muda dan keras isinya kan,jangan lah di buang..sayang you..apa kata korang kopek ambik isinya dan terus di buat masak lemak..moh tengok resepinya...

Durian Masak Lemak Putih
by
anymz mykitchen


Bahan2

6 ulas isi durian yang muda/keras-kopek dan keluarkan dari bijinya-akak masukkan sekali sbb dah agak lembut sedikit
3 ulas bawang merah-hiris
segenggam ikan bilis-cuci bersih dan di tumbuk kasar
beberapa helai daun kunyit
1 batang serai-dititik
santan-akak guna rm2 santan segar 
2 cawan air
garam secukup rasa

Cara

Didihkan santan bersama air,ikan bilis,bawang merah,serai,daun kunyit dan sedikit garam
Bila sudah cantik mendidih
Masukkan durian yang sudah di kopek isinya
Didihkan hingga isi durian empuk
Rasakan garam
Siap sedia untuk di hidangkan..

Senangkan?.,makan bersama sambal belacan dan ulam2an..juga bersama ikan goreng,ikan masin atau sambal goreng...


bila letak dalam pinggan free (beli sabun daia) ni,
terkenang zaman kanak2 dulu bila makan di rumah uwan..

***
maaf,gambar kurang menarik dan lauknya juga tidak di hias bagai..
Puan tanah kedaung semenjak dua menjak ni moodnya sudah ke laut..:((((

19 comments:

JembalCastle said...

wah menu baru nih..first time jumpa ni..tq..bole try ni...

ilahjy said...

salam kak nim..nenek ilah selalu masak mcm ni.. sebab kami ada dusun durian dulu2.... sedappp...durian mengkai....namanya

Gee® said...

Hadoiiii....sana sinun dok tayang menu doroyan yer... takleh jadi ni... Tokey dusun bak mai doroyan sebakoi...

EmbunRosaliza said...

Assalam kak anim, tak sangka durian pun boleh buat sayur, ada je idea org dulu2 ni mereka cipta dari membazirkan, tq kak kongsi resipi, saya pun selalu kalo beli durian yg keras tu buang je, nnt boleh la cuba buat sayur pulak, nampak sedap ni,

Asyifa Mustaffa said...

Salam kak.
1st time nie tengok dan lihat durian masak lemak....sedap ke kak?
x brani nak mencubanya...takut ada yg x mkan..huhu....tp klau sesekali berubah selera menu nie....sedap gak kan...hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak anymz...

ahaa.... saya pernah masak durian masak lemak putih ni!! itupun mak mertua yg dok cerita katanya durian muda yg biasa terjatuh akibat ditimpa durian masak masa gugur tu (durian muda tu gugur tanpa rela.. hehe) boleh dimasak lemak.. haa.. masa tu apa lagi.. bila terjumpa je durian muda yg gugur teruslah kutip jugak.. pastu paksalah cik abang suruh kopek durian muda tu sbb nak try jugak masak.. hahaha.. bukan senang nak kopek durian muda tu.. hihi.... tp mmg sedap.. lemak2 gitu..

kasihredha said...

akak pula suka buat masak lemak cili padi kak...pastu letak petai...sodappp

Liza said...

salam kak anim, amboiiii bnyk betul durian kat dusun akk ye, (tgk kat blog Izah td)...ihihihii
Liza tak pernah lg mkn masak lemak durian cmni, mst satu umah berbau ni....sedaaappppp

HaSue said...

Kak animmmm..ooooo kak animmm..windu sewindu2nyaaa kat uu!!
aduyaii..x abis2 lg ko nk tyg doyan ni kak oii..den ghaso nak nanges dah ni ha..hahak..

Eh kalo x silapdulu arwah MIL penah masak duyan yg keras tu,tp dimasak tumis ler.sedap2!
Masak lomak ni leh byg lak rasa dia cam pengat degheyan yer kak?tapi of coz x manis cam pengat kan kann.. nmpk menyelerakan!huhh*paling muke..haha

gerhana luka said...

selalu tempoyak durian je orang buat masak lemak, penggemar durian tegar mesti suka ni hee.. boleh masak camni bila ada durian mangkak.

tun_telani said...

OOOOOOOooo....jakun nih.. nasib baik akak tunjuk resepi ni. biasa kt umah tu, bila terkena durian yg muda dan isi keras mmg xtau nk buat apa. last2 derma kt cik tong. len kali blh masak lemak.

Ezadlieza said...

salam kak anymz.... nak sambung 'O' dari tun...
OOOOOooooooooooooooooo bole masak buat lauk juga rupanya durian muda ni yer kak.... mmg pestime tau ni... mmg lieza pun mcm tun kalu terkena yg muda.. buang jerr kak...

Nor said...

wahh mentang durian tengah melambak, makan nasi lauk durian, bingka durian, dessert durian, bubur durian, tidur pun durian ye kak anymz hihi...

hana said...

salam kak... maap sesangat dik non tak sempat nak menyergah kebun duyan akak tuh... sgt jeles melihat lambakan durian2 itu... insyaAllah lain taun kiter dtg yer... leh singgah umah kak.asma skali nanti...

mmg jakun durian msk lomak.. tgh pikir lg nih.. ye ke ye ke.. hihihihi
sengal memalam! :D

Shahriah Abdullah Novelis said...

W'salam Kak anymz wah durian masak lemak macam tu serius tak pernah cuba.. apa rasanya ya.. padahal durian tengah berlubur kat rumah ni hah.. nak kena cuba gak ni.. tq kak Anymz...

Wah pandai juga suami akak snap gambar.. bagus juga tu.. kurang kerja tukang masak.. :))

ibundo said...

lauk kegomaan abah akak ni. Lamo pulak dah tak buek. Sodap e..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Kak Anim cayang!!!
alahai tgh musim derian yer kat sana.. sama lah kat spore nie!!
tapi tak pernah mkn cam gini lagi... sedap ke?

Balqis Nazid said...

sala, kak anim... wah..!!! 1st time dengo ni...
mesti power ni..

Tina Othman said...

salam kak anim

first time dgr masak mcm ni, best jugak ye hihi jakun pulak baca resepi =)