Wednesday, 1 February 2012

Bingka Susu

Assalamualaikum semua

Salam Pagi Rabu buat semua tetamu di my kitchen..Ada yang buat wordless wednesday bila tibanya hari Rabu ni kan?..Wallawey akak tak boleh lah.dah biasa mulut macam bertih goreng jadi otak pun mengarahkan tangan bertindak dgn cara yg sama jugak..sebab tu kena berhati2 bila menulis kan?..kita tulis apa yang kita fikirkan..ermmm...camne tu?..

Akak pernah buat bingka susu ni dulu..masa tu akak suka sangat skodeng dapur yatie..banyak naw kueh talam bingka bagai kan..
Beberapa hari lepas akak tengok mas bangkitkan semula aura bingka susu ni...sudah tentu mek yung tu sedang mengidam bingka..bagus mek yung..dua tiga hari lagi kita tengok pulak penyakit kek dam berjangkit dr satu rumah ke satu rumah....hehe
Semalam tengok kat dapur tgkt 17,rumah mek ampang tu pulak..ada lagi tak tu mek?..ooo..mek ampang sedang main lori..jangan kacau..jangan kacau....

Akak memang suka dah dgn resepi ni..sedappppppp...

 Bingka Susu
by
anymz mykitchen


Bahan A :
Loyang 8x8 @ 9x6
1 cawan susu cair - Mas guna susu segar
3/4 cawan susu pekat manis
50 g gula pasir - opt ( Mas letak 25 g jerk )
1 cawan tepung gandum - diayak
2 biji telur

Bahan B :
500 ml @ 2 cawan air
100 g @ 6 1/2 sudu besar mentega @ marjerin
50 g @ 5 sudu besar tepung kastard
1/2 sudu kecil esen vanilla
1/2 sudu kecil garam

Cara membuatnya :
Satukan Bahan A dan ketepikan
Satukan Bahan B dalam periuk dan kacau rata. Masak hingga pekat atas api perlahan.
Masukkan Bahan A ke dalam adunan Bahan B yang dimasak tadi, kacau rata dan masak terus hingga pekat lagi. Matikan api.
Tuang adunan ke dalam loyang yang telah disapu mentega dan bakar pada suhu 160C selama 30 - 40 min atau hingga permukaan kuih garing.
Biar kuih benar2 sejuk di dalam loyang, potong dan boleh dihidangkan. 
Kuih boleh disimpan dalam peti sejuk jika ingin dimakan dingin.


keraknya kat bawah tu..
sudah di telangkupkan..
tak nampak le jadinya..


19 comments:

tun_telani said...

hahaaha.. sian mek ampang kene main lori tiap2 ari.. hihi...
tun nampak! tun napak kerak dr tepi tu.. sedapnyer..

Yatie said...

rajinnya akak membingka...mmng sedapkan bingka susu ni, dahlah mudah membuatnya...mcm nak wat lagi je...

Chah said...

kak, tang kerak tu la yang heavennya...adoilah letih ai kena telan air liur je seharian nih...

CitarasaKu said...

Salam,
Bingka susu memang sedap dan senang dan buatnya. Lepas nie mesti berjangkit kat saya pulak. Emm pagi rabu nie terasa lapar lah.

AbbotCottage said...

Kerak tu adalah segalanya untuk bingka, tanpa kerak, ibarat drama swasta tanpa skrip.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.anim..biasa bingka labu/bingka tepung jer.Ada kelainnanya pada segi rasa bila isi susu ya kak?Leh try gak nih!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

nampak sodap naw bingka kak anim ni... bingka ni kalau tak berkerak makannya cepat muak.. sebab tu kat rumah masing2 berebut tang kerak.. hehe...

Liza said...

salam kak anim...bila tgk jer bingka ni, dah terasa lemak manisnya....sedaaaappnyaaaaa

Cheq Sue said...

saya pun baru je buat bingka susu ni kak... memang layan la time petang2

Zaliedana said...

skang nih virus bingka susu lak tgh menular,serata umh da,nih semua kak mas n kak izah lah pembawa ni,kak ni jgn jangkit virus yg 1 tuh dari kak mas udah eks,tapi kalo terjangkit,alhamdulillah,rezeki tuh,wakaka,jgn pelangkup yo kak nim..

Puteri Biru said...

nampak sedap je, teringin nak try buat. huhu

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Wahhh sedapnya nampak bingka susu tu kak! Nak 3 potong :)))

Akak sihat? ;)

ummiaisyah said...

menggoda sungguh..rajinnya akak

E-na Lovely Kitchen said...

sedapnya k.anim...lum pernah try bingka susu...nak yg k.anim buat bole??

Naz / Nadz COSK said...

Kak Nim, dah dapat dah loyang tu.. Tq banyak2.. Muahhh..muahhh...

Len kali kalau dah plan nak buat bingka ni, pos le sekali...hehehehee

izahdaut said...

hamboii hamboiii hamboiiii.. hamboi dekat bentuk bingka tu..lawo loyangnya sah SM la kan...

nah campak lori kat bingka tu.huh

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak anim cayaang..
wah nampak sedap ler bingka susu tu ... suka sgt makan bingka gini tp x perna buat lg ikut resipi nie.. InsyaAllah pasti akan buat juga nanti..

eina said...

salam kak anim..eina pun penah buat bingka nih..hubby smpai komen napa buat sikit sgt..laju je dia makan..best sgt2..smpai x sempat bingka tu nak posing msk blog..hahaha

Mas said...

tidakkkkk....
nape komen mas tak masuk...
nyampahhhhh....

kak anim..
sedappkan bingka susu ni..
lemak2 lembut manis jerk kan...