Thursday, 17 May 2012

Asam Rebus Keladi

 Assalamualaikum semua

Minta maaf lah pada pengunjung2  mykitchen baik yang baru mahu pun yg lama.Hari ni akak letak lauk yang biasa2 aje..Lauk ulangan sejak dulu kala tapi lauk ini lah yang sedap kita hirup bila tiba musim panas kan?..Ada pulak ikan masin..Tapi akak takde ikan masin..huhu..Rumah akak susah nak masak laukpauk cenggini..Tidak menjadi kesukaan anak2..jadi setiap kali akak masuk lauk asam rebus keladi ni akak mesti goreng ayam atau buat sambal utk anak2..
Resepi?..ala segan la nak letak..lauk yang biasa sangat ni..

Akak letak resepi sebagai panduan utk anak2 di masa akan datang.Mana tau kalau diorang pun macam akak juga kan,dulu2 lauk begini mmg tak pandang langsung.Bila dah tua2 ni je baru teringin...kekeke

Asam Rebus Keladi
by
anymz mykitchen

Bahan2

3 tangkai batang keladi bersama isinya
segenggam ikan bilis*
3 ulas cili merah*
10 tangkai cili padi*
1 batang serai-di titik
2 tangkai daun kesum
4 keping asam keping
garam secukup rasa
Air secukupnya

bahan2 bertanda * di tumbuk


Cara

Rebus keladi hingga empuk.
Toskan airnya dan ketepikan (akak suka buang air rebusan sbb fobia dgn gatal2 keladi)
Rebus air baru agak2 melepasi kandungan keladi di dalam periuk
Masukkan bahan2 tumbuk,asam keping,daun kesum dan garam secukup rasa
Jerang hingga mendidih
Akhir sekali masukkan keladi yang sudah di rebus tadi..

Mudah je nak buat kan?..

17 comments:

khairiah khaizu said...

saya suka sgt2 tp tak blh mkn nti sakit kepala...berpusing 360...dpt tgk je la....:(

Rozita said...

bestnya asam rebus keladi... peberet ni...

Shahriah Abdullah Novelis said...

SAlam Kak Anmyz... cayanggg wahhh kecur! kecur!!! ini yang sedapppp.. susah nak dapat ni... kalau teringin kena makan di luar.. kat rumah sorang pun tak reti makan... huaa... kecur!!!

Mas said...

kak anim..
asam rebus keladi...
sedappp tu...
mas suka....

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

suka asam pedas
tapi keladi ai x mkn la akak
teringin nk mkn asam pedas ikan pari ni

Asyifa Mustaffa said...

Sukanya asam rebus....mcm rasa2 kat tekak jer nie...menu yg simpel...tp mmg mabeles !!!

rahel said...

Perghhh..menggodanya asam rebus keladi tu..sukanya gue...

azalia hjsalleh said...

x pandai lg masak lauk pauk yg mcm gini
thanks ye =)

tun_telani said...

tun pun x pandai makan.. hihi.. tp kalau batang keladi masak lemak lajuuu laa.. lagi2 kalau masak lemak dgn ikan masin. perghh... tambah sambal belacan.. menitik dh air liur atas key board nih.

kaklong said...

peberet kaklong ni...
ooo..kono buang air ghobuih ea tu yo kak?patut lah kalau kaklong masak tak berapo kick...pehtu gata lopeh makan...hahahahha


timo kasih yo kak..

Yana Shaiful said...

Salam Kak Anim..Asam rebus keladi..yana suka..1st time mkn kat umah mertua taun lepas..terus jatuh cinta..sedapnyaa :-)

ibundo said...

akak memang goma makan lauk keladi ni. Sodap.
ekau ambek kursus kek mano nim. Waa.. nanti botambah pro lah tukang masak ni.

Uncle Lee said...

Hi Anymz, ini la saya suka. Ada lagi? I don't know how to makan tangan, I bring chopsticks? Boleh, ha ha ha.

Anymz, bila senang datang pondok saya, minum ayer sejuk sebelum datang. I have someting malam tidur susa datang for you.
Lee.

~~zana@pb~~ said...

Anim.....kalau keladi gini masaknya, kita org ratah je. Bukan org dulu2 je, org skg pun mencari jgk resipi ni.

mama sara nur said...

assalam kak Anymz
sedap tu kan, lama tak rasa masakan ni, masak rebus kan bagus he he

Queenie said...

Salam Rejab untukmu sis...

dapurCikWan said...

tengah godek2 rasa online tadi terjumpa resepi kak Anim..tahniah kak

http://rasa.karangkraf.com/resipi-blog-pilihan/asam-rebus-keladi-1.48653