Wednesday, 16 May 2012

Kaswi pandan Lemak

Assalamualaikum

Malam ni mari kita layan kuih kaswi..Di pendekkan story amatlah di syorkan pada puan2 dan tuan2 jika ada, untuk mencuba kuih kaswi yang berlemak ni..Memang sedap lah..
Akak buat 100% ikut resepi.kalau mas mau yang goyang inul akak buat ikut resepi bulat2 sebab nak  hidangkan buat tetamu pd majlis rewang hujung minggu ni nanti..hari ni kira cuba try lah (sama maknalah tu)..kalau lulus melepasi piawaian maka resepi ini akan di guna pakai..Alhamdulillah kena dengan tekak kami..Resepi akak ambik dari rumah Mas@DuniaKu..mak yung yang lincah dan sedang berbadan dua..
Kuih Kaswi ni dah masuk rumah mek Sue,Naz dan Q...



Kaswi pandan Lemak
by
 anymz mykitchen
Sumber:Mas@Duniaku


Bahan :

1 cawan tepung gandum

1 cawan tepung ubi kayu 

1 cawan santan

1 1/2 cawan air perahan daun pandan - 3 helai 

3/4 cawan gula pasir

1/2 sudu teh AIR kapur sireh

1/2 sudu teh garam

1 biji telur  - x kira saiz

beberapa titik pewarna hijau.



secawan kelapa parut (putih sj) + secubit garam.






Cara membuatnya :

Kacau sebati tepung gandum dan tepung ubi kayu dan gula bersama air pandan dan telur. 
Pastu campurkan kesemua bahan2 yang lain. 
Kacau hingga tidak bergentel. Tapis lah adunan ni
Seterusnye, masukkan adunan ke dalam loyang yang telah disapu sedikit minyak, jgn lah tebal sangat, dalam 3 cm cukup. 
Pastu kukus lah hingga masak.. dalam 20 - 25 minit. (oleh kerana penyediaan x ambil masa lama, eloklah panaskn pengukus sebelum mengadun adunan.)
Bila kaswi dah sejuk, boleh la dipotong dan digolekkan dlm kelapa parut yang telah dicampur dengan secubit garam. 


11 comments:

kasihredha said...

salam kak
waktu lunch tadi akak makan sikit je...kasi le kuih kaswi ni sikit...nak makan sambil BW

Zaliedana said...

Kak nim,cantik kale kaswi tuh..SY PON CAM KAK MAS SUKA YG GOYANG2 INUL,HEHE..

mama sara nur said...

assalam k.Anymz
memang sedap nih kalu ada kaswi pandan salah satu kuih feberet gak he he mesti bau wangi daun pandan semerbak..emmm lapo la he he

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Hi kak, hru dear? Wahhh ada kuih kaswi..sedap sedap!!! ;)

tun_telani said...

adeh.. kak nim.. mlm2 tayang kaswi ni.. bahaya.. bahaya.... bertubi2 serangan kaswi ni, agak2 nnti jangkit kat dapur tun jugak nih.

Qasey Honey said...

asslm Kak Anymz...wah nmpk sedap kaswi pandan tu...kalernya pon cantik...

rahel said...

tergodanya gue tengok kaswi pandan ni..mesti wangi pandan dan lemak manis gitew..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Kak Anim...
kite jer yg blm try lagi hehehe ingat nk jgk tgk n rasa kuih alala goyang2 inul nie

ibundo said...

nim, mano poi...
kpah tongahari tadi dah poi boli topung ubi. Hajat hati tu nak buek kasui sok pagi. Doakan semugo bojayo haha..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Kak Anmyz cayang.. sha suka kuih ni... bulan puasa wajib ada.. bukan buat tapi beli ehehehe...

banyak kenangan dengan kuih kaswi ni... sedap dan tidak pernah menjemukan.. suka sangat!

Amelia said...

Hi Kak Anymz, I suka kuih ini. Sedapppp... sekali ngap boleh 4 - 5 keping. hahaha

Tengok akak punya kaswi ini, ingin nak ngap sikit sekarang.

Jumpa lagi... bye