Monday, 7 May 2012

Nasi Kabsa

Assalamualaikum semua

Adakah ini first entri akak di bulan May?..argghhhh..gasak..sibuk? tak jugak tapi mungkin sebab rasa lemau yg terlampau.Adakah atas faktor usia?.oh tidak ai belum tua lagi tau..belum setengah abad lagi..masih ada masa lagi ni..hehe
Nasi Kabsa ni akak buat minggu lepas..Gambarnya dah lama akak postkan ke FB,baru sekarang akak berkesempatan nak letak resepi di 'mykitchen'..TerimaKaseh pada adik yg berwajah  'awet muda' yang telah mengirimkan rempah nasi kabsa..Alhamdulillah syukur  kepadaNYA sebab dlm ramai2 kawan teringat juga beliau pd akak utk mengirimkan rempah ni..Kalau tidak entah bila lah akak dpt merasa nasi kabsa..hehe
Resepi akak salin aje dari rumah Nor@SGN67.TerimaKaseh atas perkongsian resepi ni..Akak main kopipes je ni Nor..takpe ya..

Nasi Kabsa
by


anymz mykitchen
Resepi:ResepiRaidah
Sumber:Nor@SecubitGaram



Bahan-bahan:
1 ekor ayam (dibelah 2) @ 1 kg daging kambing + tulang
3 pot/cwn beras basmati ~ cuci dan rendam 30 mionit, toskan
4 1/2 pot/cwn @ secukupnya air panas
2 sudu minyak masak
1 sudu minyak sapi
1 batang kayu manis
3 biji buah pelaga
2 biji bunga cengkih
1 biji bawang besar - dipotong dadu
3 ulas bawang putih - dipotong dadu
1 batang karot ~ diparut
1 biji buah tomato - dikisar
2 sudu tomato puri
1/2 sudu kecil pewarna kuning (saffron)
1 sudu besar rempah kabsa 
1 biji lemon hitam/kering - dicucuk bahagian tengahnya ~ k.nor tak letak
1 biji lada bengala merah (red capsicum) ~ dipotong dadu
1 sudu kecil lada hitam biji/serbuk
2 biji cili merah ~ jgn potong
1/4 cawan kismis
Garam secukup rasa dan gula (kalau suka)
***Klik pada rempah kabsa untuk resepi

Cara penyediaan:
1. Panaskan minyak dan minyak sapi. Tumiskan kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang dan buah pelaga, bawang putih dan besar dan goreng sehingga wangi.
2. Masukkan buah tomato, tomato puree, lemon, saffron dan rempah kabsa dan goreng sebentar.
3. Kemudian masukkan ayam dan masak sehingga ayam masak. Tambahkan garam secukup rasa dan juga gula.
4. Masukkan karot, capsicum, cili merah, kismis dan beras. Masukkan air panas secukupnya dan masaklah nasi sehingga masak.
5. Kacau/gembur nasi bila nasi betul2 masak, selepas 30 minit supaya nasi tidak hancur.







Sos:


1 biji tomato ~ hiris 5 biji cili besar hijau (nk pedas tmbh lagi) ~ hiris 
1 tangkai batang ketumbar ~ dihiris halus Garam
 Gula 
Perahan lemon.
Cara penyediaan:
~ Kisar semua bahan dengan perahan air lemon, sekejap sahaja. Jangan sampai terlalu hancur.





Yang ini akak tambah sendiri
senang je nak buat ni.
Pilih aje sayuran yg puan2 suka.
Gaulkan bersama mayonis,gula dan sedikit garam.. 

8 comments:

Mas said...

kak anim.....
he3....mas jugak yang baru merasa nasi kabsa hari ni..
memang sedappp...
ingat esok baru nak n3kan...he3

Qasey Honey said...

mmg nmpk sedap la...tgk nasi tu pon dh cukup tgugat nk rasa...ditambah lauk ayam tu..pasti xmnoleh kiri kanan ni kalau mkn...hehehe...aduiyaiii...simpan resepi dlu..nti mak dtg ni bru nk buat...tq kakak cyg resepi ni yer...

SufatihaNur said...

salam....nasi kabsa??? wah nak sepinggan...huhu

**sos dia yg paling best dan pelengkap rasa..suke2

kasihredha said...

bila le akak dapat buat sendiri..asyik beli aje..teringin nak buat sendiri. nanti nak cari rempah dia lah :)

tun_telani said...

kak anym~~ windu n3 kak anym.. terliur nengok nasi kabsa ni. xpernah makan pun, nmpk gaya kene buat homemade rempah kabsa la nih..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
wah tgk nasi kabsa tu terus terasa lapar tau... nampak sgt enak...

Queenie said...

haa...tu dah ngaku lom setengah abad!
akak dah melepasi border hehehe

nasi kabsa selalu makan kat Saba' jer, lom pernah try masak, timekasih kongsi resepi ya nymz..

azalia hjsalleh said...

aduhai sedapnya !!
lya mintak izin nak godek2 dapur akak ye cari resepi dessert yg simple..
kebetulan hujung minggu ni ada tamu yg nk bertandang =)