Saturday 3 July 2010

ketupat sotong


ketupat sotong ni, kalau tak izahdaut tu yang mintak takde la saya nak post kan resepinya ..hehe..
ekceli ada gak sedara mara yang bertanya...sotong ni sebenarnya lebih sedap utk di ratah...
saya menggunakan santan kotak je..apa2 brand pun takpe..nak guna santan biasa pun boleh cuma saya skang dlm proses mengurangkan kolestrol.resepi ni saya ciplak dr majalah keluarga.

bahan A

1 kg sotong (saya nk test sy beli 5 ekor.besar punya)
2 cawan beras pulut
200 ml pati santan(1 kotak)
150 gm santan.
300gm gula merah(sedap kalo letak.tp sy tak letak.takde stok dlm rmh)
secubit garam
sedikit daun pandan dan lidi

cara

bersihkan beras pulut kemudian rendam dgn santan selama 1/2 jam
masukan beras pulut ke dlm perut sotong dgn menggunakan sudu kecil hgga 3/4 penuh drpd sotong
masukan kepala sotong dan lekatkan menggunakan lidi
alas periuk dgn daun pandan(sy tak buat)
atur sotong dlm periuk
masukan pati santan yg di gunakan utk merendam pulut tadi dan 150 gm santan cair
rebus dgn api perlahan
apabila hampir masak,masukan secubit garam dan 300 gm gula merah.
rebus lagi hgga masak dan berkilat.

No comments: