Saturday, 17 July 2010

Nasi Impit Goreng

Rentetan dari aku buat nasi impit kuah lodeh @ lontong semalam,sengaja aku lebihkan nasi impit tu.simpan leklok dlm fridge sbb tujuan untuk buat nasi impit goreng nih..resepi aku dapat dari sepupu comel aku yang dok kat sbn tu..saripah hj jaafar..wey...tiap2 thn rayo kitorang buat ni tau..cuba lah mmg marveles...
aku tak letak bahan2 dlm bentuk sukatan sebab bahan2nya terpulang pd jumlah nasi impit yg kita guna..alahai korang agak2 lah yo..

bahan2

nasi impit
udang kering
cili kering
bawang besar
bawang putih
bawang merah
udang basah
isi ayam
kobis
sawi
kicap manis
garam

cara

kisar cili kering bersama udang kering dan bawang besar
panaskan kuali
tumis bwg merah dan bwg putih yang dah di tumbuk halus
masukan bahan kisar dan masak hingga terbit minyak
masukan garam
masukan udang basah yang sudah di buang kulit dan isi ayam
kacau hingga masak
masukan sawi dan kobis
masukan nasi impit yang sudah di potong2
masukan kicap manis
gaul bersama
jgn kacau lama sgt nnt nasi impit jadi lembik
angkat
dan sedia untuk di hidangkan

Ini memang feveret anak2 untuk sarapan

9 comments:

hana said...

klu nasik impit tk abeh mmg kompom jd goreng pulak! sedap tuh kakkk! kiter mintak dua pinggan yer! nak tapau g jalan jap lagik! heeee

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi Kak, gud morning!!!Whoa love mmg peminat nasi impit...nih dah kena goreng lagik! Mintakkkkk ;)

Deliah's Deli said...

salam anymz...nasi impit ngan sambal kicap je pun sodap...apa lg yg goreng2an mcm ni :D

kak long said...

biar boto..x ponah buek laie nih...
sok2 buleh try nih...
tunggu rayo la,nasi impit banyak...he he he..

Lady of Leisure said...

sedapnya nasi impit goreng.. slalu kalau lebih buang gitu jer skrg dah tau nak buat apa... tq for the recipe..
:)

anymz said...

hana:nak dua pinggan jek?ni akak tambah lg satu..tiga pinggan ngko..cukup tak tu??:)


Love:slmat tgh mlm Love,baru dpt bls..ooo Love pun suka nasi impit ya..ni dah habis kot..dak hana
kebas..hehe

anymz said...

Delia's Deli:ooh..nasi impit boleh makan dgn sambal kicap ya..hehe bole try tuh..

anymz said...

kak long:hah jgn tak try lak sok..tak yah tunggu rayo..lambek bona tuh..hehe

anymz said...

Lady:sedap resepi ni lady..pastikan udang kering tu lebih ya,,nanti tak terasa.