Sunday 11 July 2010

Puding Roti Karamel

Hari ni tadi aku pegi merayau2 sampai ke USA ke rumah yatie tu...jumpa la puding roti ni..yatie kata dia ambik kat rumah kak hanieliza,aku pulak panjang kan lagi sedeqah resepi tu di sini..
abaikan puding yang buruk rupa dah tersopek tu ya...yatie kata tunggu sejuk baru terbalikkan dalam pinggan..dah tu aku ni gelojoh sangat..keluar aje dari kukusan terus aku terbalik buh dlm pinggan..hentam saja lah ya..janji sodaaapp....
thnx yatie..kita C&P je yaa....






Bahan A:
  • 1/2 cawan gula ..dicairkan dalam loyang yg nak dikukuskan nanti( saya jadikan gula hangus dahulu, pastu tuang di loyang yg nak dikukus...)
Bahan B
  • 1 buku roti [10 keping]
  • 1 tin susu cair
  • 1 tin air buah dari fruit cocktal/peach
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan gula
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 2 sudu besar tepung kastad
Hiasan
  • 1 tin buah koktel/peach
Cara Penyediaan.
  1. Panaskan kukusan.
  2. Gaul rata semua bahan B kecuali fruits cocktail dan tapis.
  3. Masukkan bancuhan kedalam loyang yg ada gula yg telah dicairkan.
  4. Tutupkan loyang dengan plastik glaze nipis.
  5. Kukuskan selama 30 minit.
  6. Sejukkan dahulu baru di terbalikkan dalam pinggan besar.
  7. Susunkan dengan perlahan-lahan isi buah fruit cocktail atau buah peach
  8. Sejukkan...hidangkan untuk buka posa ke.. sebagai dessert




3 comments:

Lady of Leisure said...

sedap betul nampak... kalau nak makan berdua agaknya buat setengah adunan pun ok kan...

anymz said...

Lady:ya buat 1/2 adunan..mmg sedap..tapi saya terror pegi tambah gula yg 1/2 cwn tu lagi dlm adunan puding..oo maaak aii,manis le sikit..so kalau lady buat,no need to add sugar anymore..just enough yg da jadi caramel tuh..

Liza Ramli said...

heheh akak kukus tu.. yg letak air kat bawah tu erk.. ishh nmpk sgt dapur liza utk cuci pinggan jerr ghee~~