Wednesday, 8 August 2012

Cucur Isi Ketam

Assalamualaikum semua

Singgah di sini sebentar semata2 utk update N3 hari ini.Masih di menu ulangan.Akak buat cucur isi ketam sebagai menu iftar untuk hari ini.Pernah buat dulu di SINI..eh!cam pantun pulak dah bunyi nya..kekeke
Minta maaf pada teman2 yang berkunjung ke mykitchen.Akak masih belum berkesempatan utk BW ke dapur teman2..InsyAllah akan di lakukan dalam sedikit masa lagi..semua yg hadir ke sini telah akak take not..Bukan tak ingat..cuma masa belum mengizinkan.Ni kueh raya satu apa pun belum buat lagi..huhu
Okay lah kita layan dulu resepi cucur isi ketam dgn gambar yang tidak berapa pekenan di mata..tapi gasak..terimalah seadanya dulu ya..:D


 Cucur Isi Ketam
by
Sumber:majalah RASA



Bahan-bahan

50 gm isi ketam-di potong dadu
10 gm jejari kentang-di potong kecil-akak guna kentang biasa
360 gm tepung gandum
1 labu bawang besar*
1/2 biji cili benggala hijau*
2 biji telur
2 sudu makan ikan bilis*
2 sb mix vege-ini akak tambah
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng


Cara

Bahan bertanda * di kisar hingga lumat/hancur
Tuangkan bahan kisar ke dalam mangkuk dan campurkan dengan tepung gandum serta garam.
Gaul hingga adunan menjadi rata.
Masukkan telur sebiji demi sebiji dan tambahkan air secukupnya.
Pastikan adunan tidak terlalu lembik
Setelah itu masukkan isi ketam dan jejari kentang.Sebatikan.
Akhir sekali sudukan adunan ke dalam minyak banyak yang telah panas.Goreng hingga berwarna kekuningan.Angkat dan toskan.

Akak guna fry pan jadi tidak perlu guna minyak yg banyak.



Cuba lah 
memang sedap

5 comments:

Liza said...

salam ramadhan kak anim, Liza pun suka buat cucur guna isi ketam ni, sedap....hihihii

Mas Sani said...

assalamualikum kak.... Hari nie iftar sy pun cucur ketam gak cuma cara penyediaannye berbeza tp sedap hihihi puji sendiri plak....

ibundo said...

namo e kotam. Mostilah sodap kan? Osah sibuk e makcik ni. Kursus bolum habih lagi ko...

Tina Othman said...

hihi tina pun hampir tiap hari buat cucur ketam ni, tapi buat mcm cekodok tu je

LinRosly said...

Assalamualaikum Anim,
Alhamdulilah resepi baru dari dapur Anim...cucur isi ketam mesti anak2 suka ni...Kak Lin copy resepi yer.....