Friday, 16 December 2011

Rendang Daging

 Assalamualaikum semua

Bertemu kita di petang Jumaat yang mulia .Aga sibuk sedikit hari ni.Maklum esok ada wedding yang perlu akak attend di Melaka.Begitu juga hari Ahad nanti di PutaJaya..Akak juga ada plan untuk hari esok dan lusa selain dari attending majlis walimatulurus tu.Mungkin akan bermalam di Kuala Lumpur..dan akak buat rendang ni sebagai buahtangan untuk tuan rumah yang tinggal berempat dengan anak2 kerana en suaminya pegi berjuang di Lebanon...huhu..kesian ko Intan..nanti kita gader ramai2 kat mindef tu yo...
Entry hari ni khas utk mek Jah yang tak jemu2 nak belajar rendang hitam nismilan ni tapi hari ni tak berapa nak hitam lah Jah..Ponek nak tunggu.Nak copek.Agak2 da garing terus angkat dan ngap dgn nasi paneh..haha

Rendang Daging
by
anymz mykitchen

Bahan2

1 kg daging- di potong bentuk kiub.cuci bersih dan ketepikan
1 kg santan
20 ulas bawang merah-hiris
8 ulas bawang putih-hiris
6 batang serai-hiris(hari ni akak tak hiris.akak titik je)
sedikit halia-hiris mancis
25 biji cili padi padi -kisar
15 tangkai cili kering-rendam dgn air panas hingga kembang dan kisar
2 sb serbuk kunyit 
1 paket rempah rendang atau 1 paket kecil rempah kari daging.
Garam secukup rasa-akak guna 2 sk garam kasar

Cara

Masukkan daging yang telah bersih ke dalam kuali.
Masukkan juga bawang2,halia,serai,cili padi,cili kering ,serbuk kunyit dan rempah.
Gaul sebati dan biarkan ia mendidih hingga air yang keluar dari daging kering.
Masukkan santan bila air sudah kering
Masukkan garam dan kacau sekali sekala..
Bila sudah terbit minyak jangan di tinggalkan rendang ini takut nanti hangus.
Kacau hingga kering.
Tambah garam jika perlu
Kecilkan api dan biarkan daging di sekeliling  kuali dan biarkan minyak di tengah2..Kacau hingga minyak berbuih menandakan yang rendang itu sudah garing dan warna agak kehitam2an.
Bila warna sudah hitam tutup api dan angkat..

Kacau dan letak daging di sekeliling kuali.
Biarkan minyak yang keluar dari santan berbuih.Itu tandanya kuah sudah garing.
dengan cara ini rendang ini boleh bertahan hingga berminggu2.

TIPS;PERLU AKAK TEGASKAN DI SINI,RENDANG ORANG NISMILAN MESTI MENGGUNAKAN SANTAN YANG BANYAK JIKA MAHU WARNA RENDANG ITU BERTUKAR KEHITAM2AN DAN TAHAN LAMA..
SANTAN YANG BANYAK AKAN MENGELUARKAN MINYAK YANG BANYAK.
 DARI SITULAH DATANG KEGARINGAN DALAM RENDANG NISMILAN NI..
PERLU DI KACAU SELALU BILA SAAT AKHIR SUPAYA IA TIDAK MELEKAT..

11 comments:

cik cek said...

Kak Nim...oooo kak ....cek dtg ni bawakkkan Nasi Arab...makan ngan rondang ni mesti sedap....oooo....cam tu ya petuanya nak buat rendang nismilan ni ek....leh gak menery nanti...:)

My Life My World said...

Nengok gambo jer pun dah kecur air liur den ni kak ooiii .... hehehe

kasihredha said...

akak selalu buek ni kak
biaso nyo buek banyak
pastu simpan dalam peti sojuk
boleh panaskan kalau nak makan :)

Nieza said...

ting tong!! terbang jauh ke nismilan ni nk mkn rendang daging nismilan kak anim ni...sedapnya! bilala dpt rasa ni kak..kalau buat sendiri sure tak sama sedap mcm ni kot:)

izahdaut said...

Mcm rendang tok sikit2. Rendang mmg jenis kering ke kak nim. Atau leh depen pada kita nak basah2 sket ke.. Ke canner. Tapi mmg nampak menyerlahkan keseleraannya. Apakah ayat..

Amie said...

ada rupa rendang tok laaa... sedap, berderai rupa dia, minta sikit kak, buat lauk makan malam ni ye.

dZana said...

aduhai kak.. teringat2 mkn rendang dgn lemang masa raya haji hr tu.. sedap jer tgok rendg akk ni..

ady said...

as-salam kak anymz

sedapnye rendang mkn dgn lemang..terliur dibuatnyee...

nOOrsha said...

awwww tegasssnyeee ahkak! takot aiiii! akakakaka...... sedapnye k nim..saye penah makn, bakal mak metua x jadi sepupu saye yg bg masa raya..dptla saye merasa... bakal mak metue x jadinye tu org rombau la, tp x tau belah mane.. mase tu sy x dok n9 lagi so x tanye lebey2... hehe..mmg sedapp.. garing, x basah n paling penting pedasssssss..... erm..simpan resepi ni ek kak nim.. klo rajin nak buat.. klo rajin lg amik pic.. kalu tak rajin x wat lansung, makan umah kak nim je..kekekeke

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Nampak menarik...boleh cuba...semua main hiris aje kecuali cili padi dan lada kering...ok akak nak try nanti.

tun_telani said...

Ooooo....... gini rupa2nya rendang daging negori. kering mcm nk wat serunding ye.. tun biasa bila raya je dapat makan rendang.. mmg kira lauk special la nih, mkn ngan pulut kuning.. sedap sgt!