Tuesday, 6 December 2011

Bubur Asyura

Assalamualaikum semua

Dan Selamat Petang buat pengunjung yang tiba di sini.
Kira2 19 tahun lalu masa akak dok ALor Star,jiran2 tetangga akak rajin menghantar semangkuk bubur asyura bila tiba hari asyura iaitu 10 muharram ke rumah.Masa tu bubur yang akak rasa manis sekali...Di dalam tu ada macam2 jenis bijirin.kacang hijau,kacang dal,jagung,kacang tanah,kacang kuda,pokoknya macam2 jenis kacang lah..Bila jiran hantar bubur tu sudah separuh mengeras..aduuuuuuh..sedap sungguh..dah lama tak rasa bubur asyura versi yang manis gitu.Lain negeri lain cara memansak bubur asyura ni..Ada yang buat rasa sedikit pedas.Kalau tak silap akak negeri2 bahagian selatan kebanyakannya buat bubur asyura yang persis bubur lambuk tu cuma di tambah segala jenis bijirin lah kan..Nak tahu asal usul kisah kejadian bubur asyura ni kalian boleh google lah ya..Yang afdalnya boleh rujuk pada ustaz2 dan orang2 yang lebih mengetahui..Bukan akak takmo ulas di sini cuma takut nanti tersalah fakta..Perkara2 berkaitan agama bukan boleh kita buat main2 kan?..
Bubur Asyura versi akak ni jenis yang paling mudah tapi sedap pada tekak akak dan anak2.Kalau buat yang terlebih rempah takut anak2 tak suka..

Bubur Asyura Versi Kak Anim
by
anymz mykitchen

Bahan2

1 mangkuk kecil beras-lebih kurang setengah pot
1 sb kacang dal
1 sb kacang tanah
1 sb kacang hijau
1 sb kacang soya
2 sb kismis
1 kiub pati ayam
1 mangkuk ayam-di potong kecil2
1 sb rempah sup
1 sb rempah kurma
sedikit daun sup
sedikit daun ketumbar
garam secukup rasa
Air

Cara

Jerang beras bersama kacang2 dan air sehingga kembang
Masukkan ayam dan kiub
Tambah air jika perlu
Masukkan kismis dan rempah
Jerang lagi sehingga ramuannya sebati
Masukkan garam
Pastikan air sentiasa melebihi paras bubur.
Sudah masak sedia untuk di hidangkan bersama ikan bilis goreng jika suka


Boleh juga tumis bawang kecil dan bawang putih di kuali yang lain kemudian curahkan ke atas bubur ini.
Cuba lah sedap..

16 comments:

Acik Erna said...

Anymz..mana resipi yang manis tu..akak makan tu tapi lom ponah buek.

Kak Sam said...

Kak nym!!!! nak semangkuk buat berbuka nanti. Kat opis takde dapur le.
hehhehe miss u muahhmuahhmuahhh

tun_telani said...

kat ganu bubur asyura ada rempah dan daging.. sedapnyer.... tun suka makan masa lembik2 n panas2.

Gee® said...

Tak pernah makan bubur asyura camnih... kat sini bubur nya beku dan boleh dipotong...

Kak Rose said...

Anim, rindu nak makan bubur asyura ni...

masa duk langkawi setiap tahun ada gahtering anak2 kelantan sediakan bubur ni.... macam pesta lak, siap ada cabutan bertuah dan hadiah untuk orang paling rajin kacau bubur.. hubby kak rose la tu!

Yatie said...

waduh tngk bubur akak ni mcm nak buat je terus..tadi dah siap masak awal utk menu berbuka petang nanti..ingatkan dah takmo dok dapur lagi ni sehingga waktu berbuka..tapi bila tngk bubur asyura akak ni mcm nak buat je...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
sedapnya tgk bubuh asyura yg akak buat nie... terliur diana tgk..

Diana @ Melley Mey said...

opss!! bubuh plak.. huhuu** bubur **

EmbunRosaliza said...

Assalam kak anim, saya pun suka bubur asyura yg utara tu, lemak manis n bestnya byk kekacang, tahun mcm tak ada pulak yg nak buat kat surau kita ni huhu, tgk yg versi kak anim pun best mcm yg belah selatan.

rahel said...

Salam Kak Anym..
wah..ada bubur asyura..sedap ni makan panas2 tapi selalu mkn kat luar jer..hehe.

Nieza said...

sedapnya tgk bubur asyura ni kak...kalau sebelah utara memang selalu buat bubur yg manis mcm kuih gitu.selalu tgk mak buat gitu bubuh mcm-mcm juga ...belum kesempatan lagi nk buat:)

Cendana Kasih said...

salam akak...

ooo...versi akak ni versi berlauk pedas yer.... bestnyer...

cik cek said...

Kak Nim...cek dtg bwk kek dam ni...nak tuko ngan bubur asyura yg kak nim buek tu...cam sodap yo tu...he he...

P/s kak nim cek beli checkerboard cake pan set tu kat bakery Amore
e-bake..kedai dekat sekitar Auckland...area bangunan baru kat situ....area2 Hospital Columbia...cuma hospital tu sebelah depan...kedai bakery ni sebelah belakang lagi...

nOOrsha said...

salam k nim...sedapnye bubur asyura..memanggil2 saye disini...hehehe....

Ummi said...

Assalam Anim cayang...kita 2 3 hari x on9, family adik datang Kuantan...cuti2 jadi tourist guide la konon2nya...hahaha...jalan2 tumpang makan...hehee.. Meh sini semangkuk bubur asyura tuh...meletupsss jek tengok...ngencess kita... :))

CT Delima said...

As'salam Kak Anim

Kak bubur ni mengingatkan ct pada arwah bapak ct, sebelum dia meninggal teringin sangat nak makan. tapi keluarga kata mana nak cari sebab kalau bulan puasa jer orang ada jual..sedih betul.

dulu masa ct anak dara duduk dengan arwah atok kat JB mesti buat bubur asyura ni kak. ct kena tolong masak sikit2 potong segala keledek, kentang, keladi dan macam2 dalam tu. Memang banyaklah isi dalam tu kan. Tapi masa dulu tak nak belajar betul2 dengan arwah atok, sekarang macam rugi sangat2. sebab arwah atok masak memang sedap dan yang terbaik.