Wednesday 18 August 2010

menu buka puasa dua hari lepas

Aku cuba sedaya upaya agar kitchen aku ni tak kesepian..bulan2 posa aku masak biasa2 je..simple ,janji habis bila di hidangkan.tak mau membazir..sbb takleh makan ulang2..ikut tekak memasing..hari ni ikut tekak aku.sambal sotong kembang.

sambal sotong kembang


Aku ikut cara org dulu aku lebur semua sekali..
tumis kan sekejap cili kering yang telah di kisar dgn bwg besar dan bwg putih
masukan sotong ,garam dan sedikit gula
pastu aku biarkan mendidih hingga cili agak2 kering dan sotong pun empuk
angkat
simple dan mudahkan..

masak lemak labu



masak lemak labu ikut selera wazir.entah kenapa suka sgt dia dgn labu..aku pun tak tau le

bahan2

1/2 biji labu
2 helai daun kunyit
3 ulas bwg merah di hiris
santan dari 1 biji kelapa
saya letak ikan bilis sedikit
1 sudu besar serbuk lada hitam(untuk buang angin)

cara

masak santan,bwg,daun kunyit,serbuk lada hitam dan ikan bilis hingga mendidih
masukan labu yang telah di potong2.
dah empuk tutup api..
sedia untuk di hidangkan


No comments: