Thursday 30 September 2010

Kek Sarang Lebah



salam hari khamis kepada semua sahabat2 di sini yo..alhamdulillah nasib baik le semalam mood rajin datang bertandang.tiba2 aku menerima tetamu yang tidak di duga..mula2 kengkawan sekolah anak2,.. sebaik saja selesai solat asar,sahabat surau datang berkunjung..waduh,aku memang plan nak buat kek ni sebab dah lama beno aku tak buat,tapi kali ni aku menggunakan resepi asal dari CMG siapa lagi kalau bukan mat gebu tu..hehe tapi hakak ni minta ampon ya mat,ateh kek tu terhitam sikit..bukan sikit aku nengok,dah nak hitam legam dah.ni sebab aku pi set suhu ke 190C..seb baik kek aku tak pahit..kihkih..




BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan gula pasir
1 cawan air panas
2 camca besar mentega
1 cawan susu pekat manis
1 cawan tepung gandum*
2 camca teh soda bicarbonata*(*digaul dan diayak)
4 biji telur
1/2 camca teh esen vanilla

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan gula pasir dalam periuk, masak hingga gula cair dan menjadi perang, tuang air panas sedikit demi sedikit hingga habis, kacau rata (berhati2, sebab masa tuang air, gula tadi akan memercik). Masukkan mentega, kacau hingga cair dan sejukkan.
  2. Putar telur hingga kembang dan pekat, masukkan susu pekat manis, kacau rata. Masukkan tepung, kacau rata dan akhir sekali masukkan no. 1 dan juga esen vanilla. Gaul rata dan perap adunan 2 - 3 jam.
  3. Tuang dalam tin yang telah dilenser dengan mentega dan alas dasar tin (mat guna tin 8 x 6 x 3 inci) dengan aluminium foil, lenser juga aluminium tadi, bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C selama 1 jam atau hingga masak, bergantung pada oven masing. Sejukkan sebelum dipotong...

4 comments:

Nur Ede said...

Salam anymz...
akak ada buat juge kek sarang lebah.. tapikan x jadi mcm anymz buat... dier jadi macam apam gula hangus jew... x tau ler silap kat mana...huhuhu nanti akak nak cube buat resepi nie pulak ler...

Lady of Leisure said...

teringin nak buat tapi lum beli mixer lagi, pukul pakai whisk je boleh ke agaknyer ek? hehe

anymz said...

Nur Ede: ya ke kak.camne leh jadi camtu.kek jadi apam.muahaha..akak try resepi ni pulak ya..saya pun ada bermcm2 versi kek ni,tapi yg ini yg paling simple dan sesuai dgn jumlah bilangan penduduk dlm rumah nih..yg penting akak perapkan dulu 2 atau 3 jam dulu ya sebelum bakar.

anymz said...

Lady:ala Lady,takde mixer pun takpe.guna manual lagi bagus.leh exercise tangan tu..bukannya nak kocak lama mana sangat pun..try lah..hehe