Monday, 9 May 2011

Talam Kacang Merah

Assalamualaikum semua
Sehat?.Ceria2 semuanya?...hah dah soklan akak cenggitu rupa mesti lah akak sedang ceria2 kan..entah apa yang di ceriakan tak tau lah..gitu lah orang kalau umur dah dekat senja ni..suka2 hati je nak ceria,pastu suka2 hati je nak bermuram durja..wakaka...
Akak buat kueh talam ni semalam hasil skodeng rumah nieza yang sekarang ini sedang menunaikan fardhu umrah bersama kaum keluarganya di tanah suci makkah.semoga nieza selamat pergi dan selamat kembali dan semoga mendapat umrah yang mabrur.insyaAllah..
sila lah menjamu mata dan selera ya..mahap lah ya,bahagian kepala santannya tu ciput je.nanti2 bila korang buat,buatlah dgn cantik dan sempurna ya..akak cuma nak ajak korang share resepi kueh talam yang cukup enak di buat sebagai minum petang atau sebagai hidangan jamuan,buat dalam acuan lompang sebab talam ni agak lembut dan sangat sesuai di kukus menggunakan acuan kueh lompang..

Talam Kacang Merah
by
anymz mykitchen
source:Nieza

Bahan-bahan
Lapisan bawah - kacang merah
1 tin kacang merah [425 gm][mesin halus sikit] yg ni saya tukar dan saya gunakan kacang merah yg kering tu direndam semalaman kemudian direbus dan diblender halus
2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung ubi/jagung/tepung kanji
1 cawan gula
3 cawan santan cair + sikit garam
pewarna merah



Cara
1. Panaskan kukusan dan sapukan minyak pada loyang.
2. Masukkan semua bahan kecuali kacang merah dan kacau rata. Tapiskan
3. Masukkan kacang merah yg dimesin dan kacau rata.
4. Masukkan adunan kedalam loyang dan kukuskan sehingga masak dalam 30 minit.

Lapisan Atas - santan
1 cawan tepung beras
3 cawan santan pekat + garam sikit

Cara.
1. Gaulkan semua bahan dan tapiskan. Masakkan sikit adunan ni diatas api yg perlahan.
2. Bila adunan lapisan bawah telah masak, cakarkan sikit dgn garfu dan tuangkan adunan santan atas permukaan kacang merah tadi.
3. Kukus lagi selama 25 minit.
4. Sejukkan betui2 sebelum potong dan hidangkan.

16 comments:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Lama tak buat talam kacang merah....comel jer masuk dalam bekas kecil2 tu...kita simpan resepi yer..

Lady of Leisure said...

betul la comel sangat2 buat dalam bekas2 kecik gini.. lady dah la suka kacang merah. nak kena try nanti ni.. :)

Mak Qis said...

kak anim...saya br g beli sagu nk buat talam sagu tuh haaa...alih2 masuk sini akak dh ke talam kcg merah dah...adehhh x dan nk hmbat

Anna Qawina said...

lps 1, 1 save resepi kuih talam akak..tp satu hape talam pon lom buat lagi..kena mandi bunga ke hape nih..hikhik

Naz said...

Yuhooooo kak Anim..
Naz pun menalam gak ..Resepi pun amik dr blog Nieza yg sedang mengerjakan umrah tu.. Cantik warna kacang merah tu...

anymz said...

to nazrah
ambik le naz..tapi kalau rakyat tak ramai buat 1/2 adunan je ya..resepi ni dapat banyak.:)


to lady
try buat lady ku cayang.memang sedap talam ni..tapi adjust le sikit resepi nya tu ya..maksud akak buat 1/2 dari adunan di atas..akak buat ikut resepi dapat banyak betul.

anymz said...

to mak Qis
hehe..takpe2 buat satu satu dulu..mula2 buat talam sagu tu pastu baru buat talam kacang ni pulak..tapi buat 1/2 adunan je ya..byk tau kalo ikut resepi kat atas nih


to anna
ko save aje lah ana..dah bersalin nanti baru buat..takpun ko tunggu la baby dalam perut umur setahun baru lah ko menalam...kahkahkah..


to naz
ooo yo ko..buek talam apo plak tu?..hehe..cantik2 talam dari rumah nieza kan?

.:hana hazel:. said...

cam sedap jer tengok... :)

Zaliedana said...

Kak nim,eh akak nih skang nih slalu tyang kuih talam,jeles toi..Sedapnya nmpk kak..

kasihredha said...

kak, akak dah baca n3 pasal buku tu...hihi. Dah comment juga.

akak menalam pulak ye... nampak sodap bonar!! huhu...nakkkk

Yatie said...

Assalamualaikum K.Nim,
Cantik kuih talam kcng merah yg comel tu...terliur je tngk..lama tak buat..dulu pernah buat tapi tak n3..masa tu takde blog lagi..hehehe..nmpknya kena wat lagi ni...

kzai said...

salam anim..wah cantiknye talam kcg merah..dh tentu sedap wat minum ptg

ShashaCatering said...

Talam kacang merah, berkhasiat kerana banyak kacang. Nampak sedap plak tu.

Thanks for sharing ;)

zarin said...

kak anim
saya baru beli kacang merah paste tu...agak2 buleh tak wat kuih talam guna kacang merah tu ye?
ishhh sana sini kuih talam..tk tau mana satu dah saya cuba buat nih??? hihi

izahdaut said...

majuk ah.. kak nim tak jawab pun soklan saya.. tak nk tegur kak nim 2 hari setengah.. masuk hari ke3 baru tegur balik...

Nieza said...

Assalammualaikum kak Anim cayang...salam winduuuu kak...wahh patutlah terbau2 jer kuih talam masa saya di Mekah hari tu...hehe terima kasih sudi mencuba dan mendoakan saya...alhamdulillah semua berjln lancar dan selamat dah kembali...mudah-mudahan doa saya utk akak juga akan menjadi tetamu Allah satu hari nanti dimakbulkan Allah...amin.