Saturday, 23 April 2011

Apam Merkah /Mekar

Assalamualaikum semua
Apa khabar kawan2 di hari sabtu yang sunyi sepi ni ya..pasti masin2 sibuk dgn urusan masing2 atau menengok siaran ulangan maharaja lawak..atau nonton hindustan..ada kawan yang dok kat kuantan tu sedang ketagih nonton dan dengar lagu hindustan nampaknya tuh..hehe..gurau2 manja ya ummi.
Akak ambik resepi ni dari dapur kakzu..tu lah padahnya bila buat kueh tapi tak baca resepi betul2.zu arahkan suruh pukul gula,telur dan ovellette hingga putih dan berkrim..tapi akak main hantam guna whisk je..apamnya menjadi cuma naiknya tu tak berapa hendak mengikut tahap piawaian..takpe lain kali mesti buat lagi sebab memang sedap apam merkah ni..suka anak2 yang ada kat rumah nih.
Zu kita minta izin CnP je kat sini ya untuk rujukan anak2 di masa akan datang..

Apam Merkah
by
anymz mykitchen

bahan2

230 gm gula castor
2 biji telur...suhu bilik
1 sudu teh ovellete
letak ape2 paste umtuk menghilangkan rase soda tuuu

250 gm tepung gandum
1 cawan aiskrim soda (air gas )...suhu bilik

care2

pukul telur,gula dan ovellet hingge kembang...masukkan esen vanilla.
pastu masukkan tepung berselang seli ngan aiskrimsoda.

bhgikan kepade beberape bhgian..letak warne dan paste yng disukai

kukus selame 7 hingge 10 mnit.

pastu..senyummmmmm sbb apam menjadik..

***ade yng kate manis..jdi kurangkan le gulenye..timbang 200 gm..ok dak

***pastikan telur ,gula dan ovellete dipukul hingge putih dan berkrim.


Alhamdulillah yang ini akak nak bawak pergi surau malam ni.

9 comments:

Mas said...

akak...mas nak sepinggan apam tu..
dah kenyang makan nasi ni..muahaha

izahdaut said...

saya apam gini memang tak menjadi la kalau buat.entah ngapa la kak nim. serender betul kalau apam yang gune ovelete ni.mesti jadi bantat.

cik cek said...

Salam Kak Anim...

Jenjalan rumah Kak Rose ...ada Apam labu...singgah rumah kak Anim...ada Apam Mekar....lama betul dah cek tak buat apam2 ni...
Mekar menggobu boto tu kak anim...ponah dulu buek sekali yo...memang sodap raso ea....

Kak Rose said...

Anim, cantik jer senyum apam tu... nampak pun sedap!

~Norul Mas Hana ~ said...

wahh..cantik dan menarik...sedap kalo dapat rasa nih.. =)

Cendana Kasih said...

waaa..cantik jer apam tu senyum...meh nk rasa sebijik !!!

Zaliedana said...

Kak anymz,
Amboi senyum sakan apam dia,akak,kalo beli aiskrim soda xsmpat jadi apam dah,campuq2 ngan ayaq bandung@ayaq nyoq sedap sgt tuh..Tula jrg beli ayaq gas nih,satgi sat jer licin,Ngee..

kak long said...

nampak sodap la kak...
tapi ais krim soda tu yg tak leh tahan...
kang lom sompek buek..air soda tu dah abih dulu...tak soda minum ea...hahahah!!!

kasihredha said...

balance bawa ke surau tu...pass sini sikit ye :)


Kak, ni email saya
kasihredha@yahoo.com
nak kasi gift kat akak :)