Wednesday, 6 April 2011

Pai Roti/versi terhangus

Assalamualaikum semua..

Yuuuhuuu..akak dah balik..dah sehat..insyaAllah..moga2 tak pitam lagi..kalau pitam sebab peknan puas gak hati kan..hah!..ijahdaut ko jgn nak gelak..ko pun sama sue..ni akak lom sempat lagi nak sekeh pala sue,mas dan ijah nih..seb baik akak berehat sebentar.jangan ingat akak lupa ya..
hehehe..gurau2 manja dgn adik2 ni seronok gak..eh! tak lupa pada adinda yang dok nuuuuuun di terengganu kerana bertanya kabar di fb..sayang nor..mmmmuaahh..

Ni sebenarnya akak masak tengahari tadi..dah masuk je pai ni lam oben terus akak main balas2 berita dgn nor di fb sampai akak terlupa pai ni dok lam oben tu hah..(versi dah silap taknak ngaku lah ni kan?)..alih2 tgk dah legam je ko..tapi takpe (kes nak sedapkan hati) garing tau adik2 semua.
memang sedap pai ni rasa cam tart telur..akak ambik resepi ni dari buku kompilasi Hidangan Roti terbitan alaf 21.
Meh tengok resepi






Bahan-bahan

50 gm gula pasir
150 ml air
2 biji telur
50 ml susu cair
1 sudu teh tepung kastad
12 keping roti putih
50 gm mentega -di cairkan
sedikit ceri

cara

Jerang gula pasir dan air sehingga larut-biar sejuk
Pukul telur,masukan susu cair dan tepung kastad.kacau sehingga larut
Masukan air gula dan di kacau rata.kemudian tapiskan ke dalan jug.
Gunakan acuan untuk memotong roti menjadi bulat.
Sapukan kedua-dua belah roti dengan mentega cair.
Tekan ke dalam tin patty yang berukuran 4 sm.
Tuangkan campuran telur dan bakar pada suhu 190c selama 20-25 minit.
Hiaskan dengan ceri..




ini dia rupa pai roti yang sebenar.



8 comments:

kasihredha said...

yang penting rasanya kak...rupa tak penting...kata2 semangat unk kak anymz hihi

kak mana pergi lama mhilang???

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak Anim,
tetap menyelerakan.. =)

Nieza said...

kak anim, legam pun sodap..haha ada lagi tak nk juga rasa versi legam tu...hehe

Zaliedana said...

Kak Anymz,
Apa di pandang pada rupa yg legam,yg penting rasa sedap dah la kak..Hihi..Meh cikit nak rasa kak..Pstt,kalo akak peknen lagi nak pompuan ka laki,haha..

Mas said...

wakakaka..lawak la kak anim ni..
tak pe kak..janji sedappp...
boleh buat lagi nanti..

inaku79 said...

k.anim oooo...nape pitam2 tu? tak sihat ke? Alhamdulillah klu dh sihat skrg...

kelakar la akak ni, sempat lg tu compare dgn versi dlm buku tu. tak pe kak, yg penting rasa sedap dan ada org nk makan. rupa tolak tepi...hehehe

cik cek said...

Salam kenal dari cek...singgah di pagi khamis ke dapo kak anim....emmm....sedap2 nampaknya...follow kak anim pulaklah....:-)

sorryla cek panggil kak anim...tak tau berapa usia....kot2 sebaya ngan cek....anak2 cek pun sume dah beso panjang....yg sulung je nak masuk 20 thn ..this year....tak pe ya kak anim....

ain (sweet thots) said...

kak... patut masuk dapo akak ada bau hangit ye >_< hehe .. xpe hangit kak, janji rasa maintain sedapp