Friday, 22 April 2011

Sup Kepala Ikan Jenahak

Assalamualaikum
Orang kata tak baik makan kepala ikan,nanti pelupa.mmm..betul jugak tuh..tapi sekali sekala kan?Lagi pun akak masak ikan yang ada isi..mahal wo..harga kepala ikan jenahak nih..RM30..rabak poket hakak..tapi sedap punya pasal beli jugak..ramai anak mcm2 ragam.ada yang nak kari lah.ada yg nak masak lomak lah (tak muak2)..tapi kali ni ikut selero tukang masak lah yo..tukang masak sudah lama teragak nak makan sup..akhirnya akak buat sup kepala ikan.buat cara org sempoi....main tumis2 macam tu je..takde rempah.cuma guna penumis je.fulllllamaak sedap engko..mak mentua lalu kat belakang buat2 tak nampak je lah.makan senyap2.nanti orang mintak pulak..hehe meh layan resepi sempoi..

oops..akak makan sup ni dgn sambal ikan masin..jangan marah hah....


Sup kepala ikan jenahak
by
anymz mykitchen

bahan2

1 keping kepala ikan jenahak atau ikan merah
1 labu bawang besar-di tumbuk
5 ulas bawang putih-di tumbuk
sedikit halia-di tumbuk-lebihkan sedikit
1 batang serai-opt
1 kiub ikan bilis
2 kuntum bunga lawang
1 batang kulit kayu manis
garam secukup rasa
minyak utk memasak
Air secukupnya
Daun bawang dan daun sup
Bawang goreng
Cili Padi

cara

Panaskan minyak
Tumis bahan2 tumbuk hingga wangi
masukan air
masukan kiub
masukan sedikit garam
kacau dan biar mendidih
Sudah elok mendidih masukan ikan
Kacau sebentar dan biarkan ia mendidih hingga masak
Tutup api dan hiaskan dgn daun bawang ,daun sup dan bawang goreng
Jika suka patah2kan cili padi ke dalam kuah sup
sedia untuk di hidangkan



sup kepala ikan


7 comments:

Zaliedana said...

Kak Anymz,Mana2 kpala ikan xnmpak pong,nmpak dun bawang jer..Yo la Dah lalu kat blkng,sure lah xnmpak kak anim oii..Kalo mak mertua lalu kat depan,xnmpak lagi mmg nak kona lah tuh..Muahaha saja nak usik kak anymz pepagi friday nih..Eh mnta cikit sup,nak isi yo,kpala xmo,nnti benak ngee..

anymz said...

to zaliedana
oit..bukan main lagi hang dok sakat aku na..itu kapla sudah kasi cincang lumat..mata semua takdak lagi sudah buang..tinggai isi2 ja..
dah..dah.pi keja lekaih..toksah dok kalut kat sini..pok sekali baru tau..haha

Mas said...

kak animm..nak sup tu semangkuk...
sedappnya tengok...
wehhh..sedappnya makan ngan sambal ikan masin....
meleleh air liur dah ni....

izahdaut said...

dapat ikan fresh memang la siok kak anim.den kat sini susah nak dapat ikn segar kecuali gi pasor tani ke..ni kalau kat tesco ke jasco ke idak la fresh sangat.eh ye ke..kiki

kasihredha said...

sedap nya...bila betul2 nak ajak akak makan? Betul2 punya....hihi * dengan wajah tak malu*

umi said...

aisey kak anim, lauk sup ni la yg saya tak pass lagi nih. minta semangkuk, ado lagi ke?

kisahwanida said...

sedapnya sup ikan.... my feveret la..