Thursday, 21 April 2011

Kuih Seri Muka Jagung

Assalamualikum semua
Masih menggunakan buku yang sama akak buat talam sagu tuh,akak terjumpa pulak kuih seri muka jagung tapi resepi nya akak olah sedikit campur adukkan dgn resepi seri muka kepunyaan kak chef hanieliza.
Akak rasa macam ada yang tak patut je bila tengok resepi asal tu..



kuih seri muka jagung
by
anymz mykitchen



bahan2 lapisan bawah

2 1/2 cawan santan cair
2 cawan pulut-basuh dan rendam 3 jam
1 cawan jagung hiris-akak guna 3sb jagung dalam tin
sedikit garam

cara

Satukan bahan lapisan bawah.kukus hingga masak
Sapukan sedikit minyak dalam loyang lain
Tekankan adunan lapisan bawah yang sudah masak tadi dan kukus semula




bahan lapisan atas

2 cawan santan pekat + 1 cawan jus pandan
1 cawan gula-nak manis lebihkan lah ya
3/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung kastad
1 biji telur
sedikit garam

cara

Masukan semua bahan dalam mangkuk dan kacau rata.Tapiskan
Tuang perlahan2 atas pulut
Kukus lebih kurang 30 min.
Pastikan betul2 sejuk baru di potong.

Cara akak,akak blend semua bahan di atas



14 comments:

Mas said...

kak anim...nak serimuka tu sepinggan..sedappnya tengok....

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

suka tengok..tapi tak terbuat lagi kita...

Zaliedana said...

Kak aymz syggggg,ceh panggei lembut2 nih,ala nak bodek serimuka gitu,ngeh3..Eh nape seri kat atas tuh pucat jer(Ayat org jeles sbb ngendeng xdapat)Sedap lah nmpk serimuka nih kak oii..

AZRUL ARSHAD said...
This comment has been removed by the author.
AZLITA AZIZ said...

hihi kak anim sorry yg kat atas tadi tu ita dah comen tak perasan rupanyer anak ita punyer blog... hihi terpaksa delete

akak macam tau aje ita suka jagung... anak ita yg sulung pun suka jagung jugak! boleh lah cuba ni esok dia balik... ttu dia suka...
TQ kak anim...

Nieza said...

kak anim, saya mai antar kuih talam sagu ni nk tukar ngan seri muka jagung akak ni...haha dh buat dh talam sagu tu kak ...sedap..tq sharing..:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kak anymm... bahagian atas serimuka tu nampak lembuttttt jer... sy suka yg pesen lembut2 gini... lagi2 kalau adunan yg ada telur lebih.. lagi suka.. hehe.. almaklumlah kak.. tekak anak trengganu mmg suka kuih2 yg guna telur lebih.. hehehe... ada lg kak? mintak 2 potong wt minum petang... bestnyerrr

IbuAnisAnas said...

buku recp yg beli tu kdg2 ade yg xlengkap kan? saya pon terkena gak. sedap kapla ikan wat kari, bilanak buat tuu :)

tun_telani said...

apa yg x patut dlm resepi tu kak? hihi sibuk nk tau.. ni kuih talam sagu yg duk terliur pun blm berjaya buat, nk terliur seri muka pulak.. uwaaaa... nk gi kedai beli bahan2!!!

Cendana Kasih said...

waaa...kuih talam sagu masih belum buat...ni dh ada serimuka jagung la plak... kalo cenggini,saya nk pindah sebelah rumah akak bleh???

Yatie said...

Assalamualaikum K.Anim,
waduhh tak tahan tngk kuih2 mcm ni..kuih kegemaranku, talam sagu tak terbuat lagi ni...nak menalam lagi yg ni plk...terliur je tngk....

anymz said...

to mas
sedap mas..sepiring cukup lah ya..sepinggan nanti akak pulak tak cukup.hahaha


to nazrah
moh buat..jom..buat sama2..lemak2 manis rasanya.


to zaliedana
pucat sbb cat ijo dah tumpah..ana pun ada kebas cat ijo akak tu kan..ko buat puteri ayu tu kan..muahaha


to ita
sedap ta..buat manis2,ada jagung lain sikit rasanya..sedap sgt.


to nieza
thanx nieza,sudi try talam sagu tu..moga dapat kita manfaatkan bersama ya..serimuka ni pun sedap gak..lain sikit rasanya bila ada jagung tu


to madihah
akak pun suka kepala yang lembut2 dihah..lemak betul rasanya..buat manis2 ya.org terengganu suka manis2 kan?..akak kalau talam atau serimuka ni mmg suka yg manis2.

anymz said...

to Ibuanis
tu lah pasal.kita kena berhati2 dgn resepi2 yang ingin kita cuba..nasib baik kita dah biasa buat kueh nih.


to tun
gi beli bahan2nya cepat..sedap nih..kena pulak time panas2.sejuk je talam sagu tu masuk kut tekak..lepas tu baru buat seri muka ni pulak untuk naikkan seri wajah ya..:)


to cendana kasih
nak pindah sebelah rumah akak?elok bona tu.ada tanah kosong tuh..boleh gak akak tumpang lauk kalo malas masak.hehe


to yatie
tau dah.yatie mmg suka kueh2 kukus kan?..sedap kan yatie..buat talam sagu tu dulu..nanti tak merasa pulak..hehe

cik cek said...

Salam kak Anim

Aduhai! punyola sibuk hari ni tak perasan ado serimuko kek sini...
Ado lai tak...kalau ado cek nak sepotong...buleh yo...
Sayang kak Anim...;-)