Sunday, 17 April 2011

Masak Lemak Sawi

Assalamualaikum semua
Teruja dengan tajuk?..tak pernah dengar?..memang masa mula2 akak dengar dulu,akak pun tak pernah dengar.wakakaka...
Akak mula2 di perkenalkan dengan masak lemak sawi oleh kak wah kakak saudara akak...mmm...kak Erna kita tu kenal sangatlah dengan kak wah nih..hehe..al kisah kak wah ni dok bercerita dengan akak tentang ada jiran sekampung yang suatu masa dulu hidupnya susah lantaran anak yang ramai.maka jiran sekampung ni selalu lah buat masak lemak sawi di gulai dengan ikan kembung rebus..terpana akak sekejap wei..sawi??..masak lomak?...kak wah kata iyo..masak lomak..sodap..buek pokat2..

Akak pun mula lah menerai tapi akak gulai dengan ikan kembung biasa tu je..buat pekat2 dan pedas sikit..perghh...memang sedaaaap sangat.Tapi hari ini akak buat sawi dengan kepala ikan senangin.pun sedap jugak.janji pekat.maklum org negori..tak pekat tak sah..hehe



masak lemak sawi
by
anymz my kitchen

bahan2

1 ikat sawi (kalau boleh sawi bunga)
3 ekor kepala ikan senangin (yg sedap ikan kembung)
20 ulas cili padi- di tumbuk halus
1 mangkuk santan cair
1 cawan santan pati santan (santan pekat)
sedikit kunyit hidup atau serbuk kunyit
2 keping asam gelugur
garam secukup rasa
1 biji limau kasturi di perah dan ambil airnya

cara

Masukan santan ke dalam periuk
Masukan juga cili padi dan serbuk kunyit atau kunyit hidup yang di tumbuk halus
Masukan garam dan asam gelugur
Jerang hingga mendidih..kacau selalu supaya tidak pecah minyak
Dah mendidih masukan ikan.kacau lagi
Masukan pati santan
kacau lagi dan akhir sekali masukan sawi dan air limau kasturi.kacau sebentar.
Tutup api dan sedia untuk di hidangkan.

Tips
selepas masukan sawi jangan di biar lama.



sawi bila di buat masak lemak terus ,rasa sawi tu pun jadi lemak.
gulai akak hari ni kaler oren sebab cili padi nya semua merah meranum


7 comments:

Yatie said...

Assalamualaikum K.Anim,
sedap tu sayur msk lemak pekat, pedas lagi...kena betul lawannya ikan masin...mee goreng kat bawah tu pun menyelerakan....kalau ari minggu mmng yatie kerap goreng mee utk bf, sbb semuanya ada kat umah...so seronok bf ramai2..best..

Kak Sam said...

Assalamualaikum..
kena try ni. Kalau tak menyosal nanti.

Mrs Sufatiha Infinity said...

salam kak..erm cam best je...noorfa penah makan asam pedas johor letak sawi jeruk ade la..apepun thumb up P utk kak..hehe

Mas said...

teringat mak mas..selalu masak gini..
sedapppnya...

Ummi said...

Salam Anim..wah kecur tgk masak lemak kuning camni...rasa lapor terus tauuu...

ady said...

as-salam kak
mmmm... rasa lapar la pulak tengok Masak Lemak Sawi kak tu ..menyelerakan..

anymz said...

to yatie
masak lemak kena buat pekat2 dan pedas baru terangkat kan yatie..tapi hati2 kalau perut tak tahan..mau meragam jugak nanti


to kak sam
muhahaaaaa...tau takpo


to sufatiha
cuba buat sayur sawi..pasti terangkat tau


to mas
ooo mas,ko nengok lauk cenggini baru nak teringat kat mak ya..buat roti banyak2 tu teringat kat sape mas?...kahkahkah


to ummi
hehehe...lenkali kena tutup mata masuk sini ummi.kalau tidak asek silau nampak lauk kuning jek.hehe


to ady
memang sedap ady..kalau berani,cuba lah..hehe