Monday, 18 April 2011

Masak Lemak Nangka

Assalamualaikum
Jangan marah ya..asek post masak lemak jer dua tiga hari nih..apa nak buat dah, itu menu yang akak masak semenjak dua menjak nih.
Lauk ni akak buat dua hari yang lepas..dah lama teringin tapi cuaca asek hujan aje...kalau hujan makan benda2 berangin takot kembung pulak kan?...tapi apa daya tekak ni dah tak daya menahan bila nampak nangka muda ni di pasar tani hari sabtu tu hari...
Akak belajar masak lemak nangka ni dari pembantu akak di dapur suatu masa dulu..akak guna pembantu masa anak2 kecik lagi..tak larat wei nak jaga 6 org anak.nak anta anak ke sek.nak ngajo diorang mengaji,nak siapkan makan minum bapak anak2 lagi..huuihh memang akak guna pembantu masa tu..
Balik ke cerita akak tadi,pembantu akak ni merupakan orang kampung dekat2 sini jugak.12 tahun dia kerja dgn akak, bila nak berhentikan dia dulu sedih betul rasanya.

Sedap betul nangka ni bila di masak lemak putih..bagi korang yang dah selalu makan tu mesti kata..eleh kak anim ni..baru nak rasa ker?....hehehe...
Saja letak resepi buat rujukan anak2 di masa akan datang.


masak lemak nangka
by
anymz mykitchen


bahan2

1/2 biji nangka muda-di potong ikut suka,cuci dan rebus hingga empuk dan tos.ketepikan.
1/2 genggam ikan bilis-di cuci,ketepikan
Rm 3 santan + 11/2 cawan air
2 sudu besar lada hitam-di kisar kasar
1 batang serai- di titik
2 ulas bawang merah- di hiris halus
sedikit garam


cara

Masukan santan,ikan bilis,serai,bawang merah,serbuk lada hitam dan sedikit garam ke dalam periuk
Jerang atas api sambil di kacau selalu hingga mendidih.
Masukan nangka yang sudah di rebus tadi
Bila sudah mendidih dan sebati tutup api.
Sedia untuk di hidangkan


P/s
Di fahamkan kita letak lada hitam sebab nak elakkan angin dalam badan.
InsyaAllah memang tak berangin..



masak lemak nangka makan dengan sambal ikan tenggiri




12 comments:

Deliah's Deli said...

akak,masak lomak ngan sambal tu mmg terangket.kono bonar ngan selero den.bak skit :)) *betul ke ckp camtu :))

anymz said...

to Del
mmmmmm...dapatlah 8/10..dah kira pass lah cakap negori tu del.masak lomak putih mmg kono dgn sambal kan del kan?..kan?..hehehe

Mas said...

kak anim..kalau nangka mak mas selalu masak kari...perh...memang sedappp...memang menu yg wajib mak masak klu mas balik kampung.....
tengok masak lemak nangka akak ni...
sedappnya..tengok kuah tu pekat jerk....
sedapp tu dimakan ngan ikan goreng dan sambal belacan....
skrg ni klu masak lemak mesti teringat kak anim..he..he...
anak mas ain suka sangat masak lemak..sama macam mas....ada geng dah tau..he..he..

kasihredha said...

sodap bonar kak oi masak lomak makan dengan sambal ikan...sodap2

Kak Sam said...

Assalamualaikum..
Kak musykil betul saya. Bukan akak pergi kelas tettttt ke? Hehehe jgn marah

K.Nor said...

lemak nangka tak berkenan, sambal tenggiri tu yg menggiurkan :)

Naz said...

Assallamualaikum kak Nim..
Waaaaaaa...sodappppp...Nak duo-duo lauk tu..gulai nangko dongan sambal ikan tonggiri.. Nak jugak..nak jugak..

zarin said...

letak lada hitam ye kak? nanti buleh cuba lah..hihi lama tk mkn nangka sbb takut berangin satu badan

noorsafone said...

kak Anim ...masak lomak nangko tu mkn dgn samba gesek ikan bilis...ermmmau botambah nasi..

anymz said...

to mas
akak sampai sekarang ni teringat2 lagi jiran akak masa dok kedah dulu buat kari nangka dgn ikan talang masin..perghh..sedapnya mas,ada pulak kerabu kerang dgn ikan masin..alaaaahai...:D


to kasihredha
memang sodap bona lah kak oi..
alhamdulillah seb baik tak berangin


to kak sam
kalau sam maksud kan slimming klas tu,oh yang itu sudah berlalu lah sam oi..ko ketinggalan ketapi ek?..hehe


to knor
dah agak dah, nor nak ikan jerk..pandang je lah ya nor..hehe


to naz
Wualaikummussalam naz
wah..naz ko tamak ko hapo..duo2 nak nih..saba..saba..ambik satu2..hehe


to zarin
ha'ah zarin letak lada hitam.kurang sikit lah power hangin tu..kalo berangin jugak,maknanya zarin dah banyak angin lah tu..tak boleh makan angin lagi.hehe


to noor
hehehe..samba gesek takleh lawan kan kak noor..?,,tambah2 lotak lado api..power terangkek tuh..hehe

Chik Mimi said...

bestnya kak selalunya saya gulaikan + ikan gelama masam + sambal belacan perghhh tak terkata,hancusss diet

ady said...

as-salam kak
adoiii kak..lemak nangka...sedap tu..mkn dgn sambal belacan adoii...pergghhhh....