Thursday, 21 April 2011

Mee Rojak

Assalamualaikum semua

Tadi akak buat mee rojak ni hah..dah lama pekenan tengok kat blog naniRostam, mak hanis zalikha tu..,baru tadi akak berkesempatan buat.
Alhamdulillah menjadi..terima kaseh nani..sedap betul..rasa cam rojak Rohaya..hehe..Rohaya ni bukak kedai jual rojak kat depan rumah akak ni..nak tanya resepi kat beliau takot dia tak bagi pulak maklum org meniaga..mana boleh kita mintak2 resepi sebarangan.ya tak?
Nani namakan rojak ni mee rojak menangis..sebab dia kata sape tak makan nanti menangis..
Meh kita tengok resepi dari naniRostam yang simple je ni..


mee rojak
by
anymz mykitchen
source:naniRostam




Bahan2

1kg mee kuning (celur)
1 biji keledek sederhana besar (rebus buang kulit dan kisar halus)
1/2 cawan biji bijan (goreng tanpa minyak dan kisar halus)
1 cawan kacang tanah (goreng tanpa minyak dan kisar halus)

Bahan untuk di kisar dan ditumis:-

10 batang cili kering (rebus dan buang biji)
2 biji bawang merah besar
4 ulas bawang putih
1 inci belacan
2 sudu udang kering


Bahan perisa :-

1/2 cawan air asam jawa
5 cawan cawan air
1 keping asam gelugur
1sudu makan garam
1/2 cawan gula
1 sudu teh serbuk perasa-akak tak letak
1 cawan minyak untuk menumis

Kisar dan tumis sehingga naik bau. Masukkan bahan perisa. Masukkan kacang tanah, biji bijan , keledek dan air. Biar mendidih dan angkat.



Bahan-bahan Hiasan:-
Timun
taugeh
telur rebus
cucur udang
tauhu goreng
limau kasturi



14 comments:

Cendana Kasih said...

nampak menyelerakan betul mee rojak ni kan...aduhhh..teringinnya..saya dh lama tak makan mee sejak berdiet tu...

anymz said...

to cendana kasih
akak pun sama noorma.ni kira kes balas dendam nih..akak ambik mee pun buat syarat je..selebihnya timun,sengkuang dan tauge tu akak punya.hehe

Nieza said...

sedapnya kak....terliur dh ni...terus lapar perut ni...hehe

Mak Qis said...

kak anim...saya pun dulu masa tgk kat blog nani tuh dah terlioq sgt dh..ntah bila la nk buat...

Mas said...

rajinnya akak buat mee rojak..
nak sepinggan..
mas selalu beli kedai mamak jerk..
kat n9 ada tak tempat jual meee mamak yg sedappp...

~Norul Mas Hana ~ said...

kak anim,
saya dah nangis ni..nampak gambar je tapi takleh makan..haha..
nampak sangat sedap..mai sepinggan.. hihi

Yatie said...

ghajennya akak ni....berderet menu yg sedap2...suka rojak mee ni..petang tadi yatie buat tauhu sumbat kuah kacang..pastu kuahnya ada lagi, yatie buat cucurnya...sebenarnya teringin nak makan rojaklah ni...nampak rojak akak, adoyai buat terliur jek...nakkkkkk..

Zaliedana said...

Kak anymz,rojak mee nih ala2 cam pasembur kan,cuma tambah mee jerla..Kat pg mmg pasembur byk yg sedap2 n marbeles..

kasihredha said...

hik hik hik...huk huk huk
saya sedang menangis ni kak ...harap akak faham kenapa.

anymz said...

to nieza
memang sedap nieza.boleh makan tak kira masa.mlm2 ni kalau takot gemuk,makan sayurnya tu aje..hehe


to makQis
memang terliur kan?...sedap resepi nani ni..tapi jgn lupa adjust gula dan garam dan asamnya ya.


to mas
ko ni mas,kalo mintak tak beragak.manjang nak sepinggan je..hehe
ada..ada mas.kat depan rumah akak ni hah..ada anak dara jual rojak..memang sedap giler..hehe

YANA SHAIFUL said...

salam..tak tahannyaa tgk mee rojak tuu..sedapnyaa..nk bt jgk.. lupakan diet utk 1 ari..hehee

cik cek said...

Kak Anim...

Rojak pulak...uih! sumo eh sodap...kalau makan ni...mak mertuo lalu sobolah pun tak nampak...he he

Naz said...

Assallamualaikum k Anim..
Alaaaa Kak nim, den lambek layi ko.. Dah tak do dah ko tu??? Napo tak simpan sikit utk den ha..

Kak Sam said...

Kak anymz...nak...