Wednesday, 13 April 2011

Gulai nenas dgn ikan sepat masin

Assalamualaikum semua
Hari yang cukup malas..walau malas tapi dapur kena berasap jugak kan..
Hari ni masak lauk feveret akak pulak..walau kena marah,walau wajah anak2 masam mencuka tapi emaknya meneruskan jugak niat yang suci dlm debu nih..
Akak memang suka lauk2 camni..simple je..makan dgn nasi sejuk pun berselera.
Tapi kali ni akak tambah air limau kasturi konon2 nak masamkan gulai tu ler.konon2 tak masin lah..ermmm..okay gak apa..takde lah masin...lalalalala
Eh!anak2 ,maknya buat gulai ayam..resepi tak payah lah kan..dah biasa..


Gulai Nenas dengan Ikan sepat
by
anymz my kitchen

bahan2

2 ekor ikan sepat masin size besar-di bersihkan dan di kerat tiga
1/2 biji nenas size kecil-di racik atau di cincang kasar atau di potong keping2 kecil
santan segar(bukan dlm kotak) rm 3
2 cawan air
2 sudu besar cili api kisar
2 sudu kecil serbuk kunyit
1 biji limau kasturi-di perah dan ambil airnya


cara

Letak periuk atas dapur
masukan nenas
didihkan nenas sebentar
masukan santan
masukan cili api dan serbuk kunyit
masukan ikan sepat
masukan air
Jerang hingga mendidih.Jika kurang masin,tambahkan sedikit garam
Bila sudah elok mendidih masukan air limau kasturi
Tutup api dan sedia untuk makan
mudah kan..

cuba buat..jangan takot takde bawang pun takpe.itulah masakan asli orang negori..

14 comments:

izahdaut said...

tapi mmg gitu kan kak anim.kalau nak rasa pure mmg takletak bawang kan.mak saya buat masak gulai masak tempoyak patin ke apa ke, mmg tak letak bawang. pure gitu rasanya..

~Norul Mas Hana ~ said...

kak Anim,
sedapnyer..lama tak makan lauk ni...dulu2 arwah mak slalu buat...sedapnyer, menambah2 makan..huhu

Mas said...

kak anim...
nak semangkuk...
mas cedok kat periuk yerk...

hani said...

kak anim,
saya dtg dgn beseb beso ni...nak tapau

zarin said...

anak akak tk suka gulai nenas ngan ikan sepat masin..haiii rugi rugi... saya suka kak :D

Ummi said...

Anim, kita xnak dah makan ikan ni...takut tercekik...nostalgia dan ngeri betuiii...hehehhehee...tp nampak sungguh sodappp!!

Ayu said...

kak anim, sedapnya lauk ni..
lagi2 lomak orang negeri..boleh makan 4 pinggan ah..

Nieza said...

sedapnya kak anim lauk akak ni...lama tak mkn ikan sepat tu..terliur dh ni..hehe hari ni saya msk msk lomak cili api keli salai memang meletop..hehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.anim..ingat masa bujang dulu time keje..klu kat kantin ada lauk nie...berebut2 ngan kwn2!..sdp...

noorsafone said...

kak Anim...lapar perut nampak gulai akak ni ha...berselero...

inaku79 said...

k.anim, berdesup kita dtg ni bila tgk lauk cenggini...dulu kan... tak reti mkn ikan sepat ni tp skali try mkn sepat masin...perhh...sedap rupanya.

tp kan masa skolah2 dulu zmn muda remaja saya pn cam ank2 k.anim jgk x suka la lauk2 cenggini. yg tradisional2 ni. tp bila dh beso dewasa ni....jd terbalik pulak.. yg camni la sedap dan ingin sekali!! hehehe...

Naz said...

Assallamualaikum Kak Anim..
Wah...samalah cara kita masak gulai ni...kecuali xletak asam limau tu.. Heppp...kak nim, jgn mkn bnyk2 lauk tu!!
Nanti gi check BP.. Pas tu lauk tu, hantar mai sini...heheheee...

Yatie said...

Assalamualaikum K.Anim,
nmpk menyelerakan sungguh lauk akak ni....dah bnyk kali terpandang ikan sepat masin..tapi tngk je tak beli2..lenkali nak beli nak cuba resepi akak..terliur je tngk...

cplud miera said...

wah..syedapnye kak anym ;) tetibe rs kelaparan tgk gulai tuh ;)