Friday, 12 August 2011

Asam Pedas 11

Assalamualaikum

Selamat Tengahari buat semua pengunjung2 mykitchen.
Dah rancang nak masak apa petang ni?.Kalau belum cuba lah dengan asam pedas dari dapur mykitchen ini.
Ikan yang akak gunakan ikan talapia hitam.Sewaktu ke pasar minggu lepas,abang yang biasa akak beli ikan tu promote suruh akak beli ikan talapia hitam yang di datangkan khas dari kolam ikan ternakannya yang mana kolam tu menggunakan air gunung sebagai sumber air di kolamnya..Mulanya akak agak takut juga sebab memang tak pernah makan ikan talapia hitam ni.Ikan talapia yang merah tu pun jarang2 akak beli.Tak suka akan bau ikan tersebut.Apa lagi baru2 ni akak tercuri dengar org mengatakan ikan talapia hitam ni rasa dia macam lumpur.
Takut betul.Alhamdulillah semuanya selamat sudah ke dalam perut kami ni hah..Sedaaaap sangat ikan ni..
InsyaAllah kali ni akak bagi resepi yang memang sangat sesuai bagi tekak orang melayu.


Asam Pedas 11
resepi
by
anymz mykitchen

Bahan-bahan

1 ekor ikan talapia hitam.kalau guna ikan tenggiri ambil 1/2 ekor/1/2 ikan jenahak/ikan merah
20 tangkai cili kering*-didihkan sebentar angkat dan toskan
(cili kering akak kontot2 akak guna 25)
1 labu kecil bawang besar*
3 ulas bawang putih*
sedikit halia*
1 kuntum bunga kantan*
2 batang serai*
sedikit daun kesum* semua bahan bertanda * di kisar
air asam jawa secukupnya
1 kiub ikan bilis
garam secukup rasa
beberapa batang bendir
sedikit serbuk kunyit
sedikit serbuk lada hitam

Cara

Ikan di bersihkan dan dilumur garam dan sedikit serbuk kunyit.Ketepikan
Panaskan minyak
Tumis bahan2 kisar hingga terbit minyak
Pastikan cili betul2 masak masukkan sedikit ar asam jawa
Masukkan ikan yang sudah di makeup tadi.
Didihkan sebentar
Masukan garam dan kiub ikan bilis
Masukkan lebihan air asam jawa dan biarkan mendidih lagi.
Masukkan perencahnya kacang bendir/tomato/terung
Kecilkan api dan didihkan hingga masak.
Tabur sedikit serbuk lada hitam
Tutup api dan sedia untuk di hidang.


Cubalah petang nanti

9 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
asam pedas mmg fav diana... tambah2 lg bubuh bendi tu... sedaaap sesgt...

Liza said...

Salam anymz...peberet Liza jugak ni..kalau asam pedas ari2 pun xpe..
nak2 yg pedas dan masam...perggghhh meleleh air liur ni..

Mas said...

perhh asam pedas...
sedapp tu....
ikan talapia lak.....

che'iza said...

Assalam... Asam pedas memanglah tak ada tandinganyer..... Tak yah lauk lain lagi dah....

ijayuji said...

Salam kak :D asam pedas terbaikkkkk!!! Mmg best eeeeeeeeee kita suke letak kuah byk2 kat nasi klu mkn asam pedas hihihi Sedapppppppppppp!!!

inaku79 said...

kak anim, dulu saya tak suka makan asam pedas tp lepas kawen jadi suka la pulak. kalau ada bendi lg la syokkkkk. ikan talapia? sukaaaaaa... hehehe...

sabar kagawa japan said...

salam akak aduuyaiii telan air liur 40x kali tgk asam pedas...feveret suami..almaklumlah darah melaka....ikan2 jepon byk xsesuai nk buat asam pedas..huhuhuh sedeynyee....

izahdaut said...

akak saya tak takut kak.. saya memang sukee n hantu ikan talapia..merah ke hitam ke.. tapi feberetnya memang merah tu la.. sebab kat kampung memang ada kolam.. kalau balik kampung rerajin, kami duk memancing ikan..kalau rajin laa..biasanya tak terpancing la bila beranak kecik nii..

EmbunRosaliza said...

Assalam, asam pedas ni mmg yg terbaikk sekali, sedap sangat