Wednesday, 3 August 2011

Masak Lemak Ikan Merah

Assalamualaikum semua

Dah siap menu untuk berbuka hari ni?Tak ada idea?Bosan kan asyik2 kena masak benda yang sama..Begitu juga lah dengan akak ni.Selalu masak yang simple aje tapi semalam anak dara akak cuti kesian pulak nengoknya..tu yang akak buat masak lemak tu.Lagipun dah lama rasanya akak tak bermain dengan santan dan cili padi nih..Bagi sesiapa yang teringin nak makan masakan kampung boleh lah cuba buat gulai masak lemak ni petang nanti ya..
Pernah juga akak post lauk masak lemak versi ikan tenggiri di SINI


Masak Lemak Ikan Merah
by
anymz mykitchen


Bahan2

1 ekor ikan tenggiri/merah size sederhana-di bersihkan,di cuci dgn garam dan asam jawa dan kerat ikut suka dan di lumur dgn sedikit garan dan serbuk kunyit.-ketepikan
25 ulas cili padi-ikut suka,jika tak suka pedas boleh kurangkan
sedikit kunyit hidup-tumbuk bersama cili padi
2 keping asam gelugur atau asam keping
rm 4(santan da naik harga) santan segar-anggaran 2 biji kelapa.-ketepikan 1 cawan
3 cawan air
3 sb air
5 biji peria-belah dan rendam dalam air bergaram
garam secukup rasa
2 ulas limau kasturi- di ambil airnya


cara

jerang kuali atas dapur
masukan ikan,cili padi dan asam keping dan kacau rata.masukan 3 sudu besar air.kacau
masukan santan dan air.kalau kurang kuning boleh tambah sedikit serbuk kunyit.
masukan garam.kacau selalu dan hati2 jgn pecah santan/minyak
dah mendidih masukan peria dan rasakan garam..kalau kurang garam,boleh tambah.
kacau selalu supaya tidak pecah minyak
dah mendidih masukan 1 cawan santan yang sudah di ketepikan.kecilkan api dan biarkan ia merenih hingga keluar sedikit minyak.
Akhir sekali masukan air limau kasturi.tutup api dan sedia untuk di hidangkan..


kuah masak lemak boleh cicah dengan cucur bilis

16 comments:

TopsyTurvyMum said...

Salam Kak Anim,
Selamat berpuasa:)

KAk...Masak lemak ikan merah ni mmg peberet saya jugak(Susah jumpa makanan tak feberet wakaka)
Pekena ngan sambal belacann pehh..kene bukak girdle ini macamm!

Yat Maria said...

Selamat berpuasa kak Anim

tak pernah kita rasa lemak ikan ni kak...selalu ayam jer yg kita masak lemak cili api..ni kena ngan sambal belacan hot2..aduhhhh...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
ikan d masak mcm nie mmg sedap akak... makan time berbuka puasa... mcm yat ckp kena ngan sambal belacan lg... ^_^

kaklong said...

kaklong pun suko gulai ikan merah..
1st poso ari tu kaklong buek asam robuih ikan merah,cilok resepi kakpah..sodap yo..!

AZLITA AZIZ said...

waaaa... sedapnya kak Anim..

nanti boleh cuba ni.. buat sahur pon ok jugak kan??

alahai tak leh tenung lama2 ni...

Mas said...

perhhh...masak lomak...
mengeliurkan betooiiii....

ijayuji said...

Salam kak animm!!! kalau kita DATANG umah akak kita nak akak masakkan kita masakan nogori ya kak :D masakan nogori lemak2 kan? :D buat pedas2 tauu! hihihi ntah bilalah tu nak dtg huhuhu..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.anim...atie jarang mengulai ikan sbb..xbape suker..hihi.tp gulai kan akak nie nampak sedappppp...

izahdaut said...

kak nim.. sama laaa.. suke cucur bilis makan banjir2 ngan kuah lemak ni.. sedappp.. haishh cakap pasal makan telan air liur rasanya

tun_telani said...

org nogori mmg xleh lari ngan masak lemak kan =) tun kalau terkena yg kaw2 punyer mmg mkn bersulam air laa.. yg peliknyer punyer laa pedas, tp xleh berenti mkn. haha

eima-caa said...

yummy..sedap tgk..mak mertua eima org nogori sll gak la dia msk lemak cili api ni tapi xpenah plak dia msk pki ikan merah..nnti nak cite kat dia laa..ekekekeke...

anymz said...

salam ttm
selamat berpuasa buat ttm jugak.
biasa la kalau nampak yg kuning2 cenggini semua pebret kan?


to yatt maria
o biasa masak ayam je ek?daging pun okay gak yatt.Ikan?laaaaaagi sedap.hehe


to diana
kalau gulai kuning macam ni sesuai makan dgn tempoyak.hehe


to kaklong
muak kan kaklong.asek2 ikan merah buek sup.bebudak ni tak nak sup.tu yang ngulaikan tu..


to azlita
boleh juga untuk sahur.tapi kalau kat rumah akak ni waktu sahur suka makan yg goreng2.cuba lah ita.sedap.buat pedas2..:)


to mas
mmm..nanti buat ya mas


to ijayuji
mmmm..entah bila lah tu ya ika..boleh aje akak masakkan..stok ada je dlm freezer tu..sampai si anie nagoya terkejut tgk freezer akak .hehehe

anymz said...

to azatie
agaknya tak kena dgn seleralah tu ya stie.memang ada org tak suka makan gulai ikan.mungkin sbb masa first time atie makan,ikan tu rasa hanyir.tu yg rasa fobia kot.


to izahdaut
betul kan zah.nak...nak..kita gulai pekat2 pastu makan hari esoknya..mmg terbaik lah kan?


to tun
tu lah pasal tun,kalau tak pedas tak siyok..:)


to eima-caa
cuba lah tanya MIL ya..biasa org buat ikan merah masak sup.kali ni akak tukar pulak.jemu makan ikan sup.sesekali tukar selera.

Nurul said...

Salam Ramadhan, K Anim...
Kalau dah orang n9, x boleh lari ngan masak lomak tu... sedapppnya tgk... mkn plak ngan sambal belacan n ulam2an... perhhhh... memang best :)

nOOrsha said...

salam kak nim..ni spesel ni org nogori yg masak mmg pure berapi tu.. hihi..nak kak!~ sy jarang masak ikan laut dengan gulai lomak..salu pkai ikan darat je :) peberet en hb ni :)

wan kedongdong said...

apa maksud nya pecah minyak?? x brape faham..