Monday, 15 August 2011

Kek Butter Biasa

Assalamualaikum

Entri hari ni merupakan entri auto post.Agak kesibukan sekarang ni..Bukan sebab buat kuih dan sebagainya tapi ada beberapa perkara yang berlaku di sekeliling akak ni..Hari ni akak perlu menghantar Amir, anak bujang akak yang nombor 4 tu buat medical checkup dan segala kehendak keperluan untuk dia mendaftarkan diri masuk Universiti selepas raya ini nanti.Akak juga perlu menziarahi jiran tetangga merangkap saudara jauh yang sedang sakit seperti akak nyatakan di entri yang lalu.
Kek ini sebenarnya kek biasa.Kek yang pertama akak buat sebaik aje akak mula belajar membaking.Kira ini kek asas lah kan..Simpan resepi ini buat rujukan anak2 dan kalian yang baru nak belajar membaking..
Sukatannya pun menggunakan gelas bagi menunjukkan betapa lamanya resepi ini.Akak dapat resepi ni dari seorang jiran masa akak tinggal di AlorStar 27 tahun yg lalu.(Sudah banyak yang akak tokok tambah bagi mengikut kesesuaian rasa utk selera masa kini.)
Masa tu akak baru lagi mendirikan rumahtangga..Baru nak belajar berjinak2 di dapur.baru nak mengenal oven dan sebagainya.Tinggal pula jauh dari ibubapa.Hanya jiran2 yang merupakan pangkat makcik2 atau nenek2 yang menjadi tempat akak bertanya hal2 berkaitan dapur dan tip menjaga anak..Meh kita tengok resepi...

Kek Butter Biasa
by
anymz mykitchen

Bahan-bahan

1 gelas butter/marjerin
1 gelas gula-boleh kurangkan jika tak mahu manis
5 biji telur gred B
2 gelas tepung
2 sk ovalette
1 sk esen vanila atau esen oren

Cara

Panaskan oven 170 dan alas acuan dengan kertas dan sapu acuan dgn marjerin.
Pukul telur dgn gula
masukkan butter
masukkan esen dan ovalette
masukkan tepung
kesemuanya tidak perlu di putar terlalu lama.
cukup sekadar di putar sebati
Tuang adunan ke dalam acuan dan bakar selama 40 min mengikut kesesuaian oven masing2.


kek ni memang moist.

11 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
wah dah lama dah yer akak simpan resipi nie... 27 thn dah... tgk bhn2 nya mmg simple jer kan akak.. memang sesuai untuk anak2 dara yg baru nak belajar buat kek kan akak... bagus resipi nie..

Anawahid said...

sempoi btol kek ni kak, mesti sedap... ;)

nOOrsha said...

salam kak..rajin beno wat kek bln2 poser... sy ni melepek jer ha ngalahkan budak2...hahaha..malas nak masak.. nak sket kek ni wat buka karang :)

izahdaut said...

Kak anim.. Busyy nyer ye. Hope hari akak dipermudahkan Allah. Simple kek. Boleh divariasikankan. Dan diperasakan

Ummi said...

Salam Anim...waaah awalnya wat kek...untuk raya ke untuk berbuka pose tuh...bak mai sikit kat Ummi :)

Deliah's Deli said...

smg sgl urusan dipermudahkan kak..sy amik kek bw balik bt buka nnti ya..tq :)

Hanim said...

raya dulu2 kek ni yg femes klu kat kg. pastu bg jiran2 :)

HomeKreation said...

Salam KakAnim. Kek dulu2 mmg sempoi tapi sedap. Resepi lama2 mak Along dah abis rosak, tak dapat nak turunkan lagi. Kalau ikut sukat gelas, mak Along dulu guna gelas yg putih tinggi... sama tak dgn KakAnim punya ni?

Roses_Leo09 said...

salam kak anim. nama kita sama la.
hanim nak tanya mcmana sukatan dalam gram? takut sukatan butter tu tak betul.
slmt berpuasa ..........

anis_azlina said...

kek ni bole dikukus x?

Azie said...

Boleh tk klau dibuat conversion dr gelas ke gram.