Wednesday 9 November 2011

Fluffy Pancake

Assalamualaikum semua

Bertemu kita di petang2 hari ni denga menu sarapan pagi tadi.Akak dalam proses mencuba pan yang baru akak perolehi dari sahabat kita yang tinggal nun jauh di Penang MIMI.Memang menjadi kesukaan akak lah lepas ni non stick pan ni.sesuai sangat2 untuk buat roti jala dan pancake.Tidak perlu guna minyak langsung.Kalau nak tahu penerangan dan dari mana boleh di dapati pan ini dengan lebih lanjut boleh lah ke rumah Nor@SecubitGaram ya.
Akak suka sangat dan berterimakaseh pada Nor atas resepi yang mudah.Kalau Nor nak tau pancake ni anak dara akak dan wazir yang buat..seronok diorang dapat guna kuali yang tak guna minyak dan sudah tentu di sertai dgn resepi yang hebat jugak kan?.
Untuk sementara waktu akak rasa akak akan stick dgn resepi ni bila2 akak teragak nak buat pancake.Nanti boleh cuba resepi yang letak butterscotch tu pulak.:))


FLUFFY PANCAKE
by
anymz mykitchen
source: Allrecipes

Ingredients
3/4 cup milk
2 tablespoons white vinegar
1 cup all-purpose flour
2 tablespoons white sugar
1 teaspoon baking powder
1/2 teaspoon baking soda ~ k.nor letak secubit jer
1/2 teaspoon salt
1 egg
2 tablespoons butter, melted
cooking spray ~ optional

Directions
Combine milk with vinegar in a medium bowl and set aside for 5 minutes to "sour".
Combine flour, sugar, baking powder, baking soda, and salt in a large mixing bowl. Whisk egg and butter into "soured" milk. Pour the flour mixture into the wet ingredients and whisk until lumps are gone.
Heat a large skillet over medium heat, and coat with cooking spray. Pour 1/4 cupfuls of batter onto the skillet, and cook until bubbles appear on the surface. Flip with a spatula, and cook until browned on the other side.

9 comments:

Zalieda Zaliedana said...

Kak Nim oiii,amboi rajinnyer update blog pas raya ni,berderet2 menu..AI JER BARU NAK START ENJIN..Malas betoi..ERM SUNYI LAH KAN,SBB 2MEK TGH MUNTAH2..Jgn akak berjangkit lak eks,nanti lagilah sunyi,hihi..Kak nim,sy pon mmg teringin gak nak wat pankek versi butterscotch tuh,klmarin p kedai baking adeiii lupa lak nak beli..Erm yg nih pon xtry,da ati nak try versi b/c tuh,hihi..Sedap eks kak,nak juga try bila2 nanti..

Liza said...

kak nim...sedapnya pancake tu tuk mkn petang2 cmni...

Yatie said...

Assalamualaikum K.Anim,
amboi seronoknya akak gayakan pan baru tuuuuu....bertambah2 ghajenlah nampaknya kat dapur,betullah kata Zaliedana tu, sunyi rasanya takde mek berdua tu....moga diaorang sihat2 hendaknya...

Kak Rose said...

Anim, mmg sedapkan pancake yg ni... kak rose pun pas ni stick to this recipe la nampaknya... dah 2 kali buat!

Chik Mimi said...

Assalamualaikum kak nim,
Alhamdulillah akak suka dengan pan tu,wah cantik la pan akak saya belum sempat lagi nak berpankek ni kak

Hanim said...

mmm pankek...leh buat tuk menu pg sok ni :))

K.Nor said...

wahh dah pecah dara la pan baru tu ya.. dgn pancake fluffy lg tu! hehe.. mmg puas hatikan pancake ni k.nim.. nor dah 3x buat.. mmg akan stick dgn resipi ni gak.. tak sia2 post resipi ni aritu :)

anymz said...

to zaliedana
rajin dalam terpaksa ni ct payung.insyaAllah akak akan dan terpaksa mengundurkan diri dalam sedikit masa lagi..semua resepi2 yang di tepek di sini atas permintaan sahaja..untuk apa?..nanti akan di beritahu kelak...huhuhu


to liza
pancake ni kalo mat salleh diorang buat untuk sarapan.tapi kita ni tekak melayu kan liza?..siang malam kita bedal aje.hehe


to yatie
dah benda baru semangat nya cam baru je..tak gitu yatie cayanggggg.hehehe

anymz said...

to kak rose
betul lah kak rose.saya pun suka dengan resepi ni.senang nak ingat kan???


to chik mimi
aiikk?? tokeh pan pun tak buat pancake ya..asyik menjala je kot mimi?


to Hanim
buat hanim jgn tak buat.sedap dan mengenyangkan pancake versi nor ni.hehe


to nor
terimakaseh atas sumbangan resepinya tu nor ya..anak2 akak suka betul.senang nak ingat resepi ni.tu yg sesuai sgt dgn jiwa anak2.hehe