Saturday, 12 November 2011

Bubur jagung

Assalamualaikum semua

Dan selamat Petang buat semua.
Hari ni di rumah akak hanya tinggal wazir dan ayahnya saja.Ainul sudah ke taiping ke rumah adik akak yang tinggal di sana bagi menghabiskan cuti semesternya sehingga hujung bulan ni.Ya Ainul ambik cuti awal seminggu.
Dapatlah wazir fokus dalam peperiksaan SPM yang bakal didudukinya pada hari Isnin ini.Kalau Ainul ada di rumah ada saja gangguan yang di buatnya untuk wazir hilang fokus.kekeke
InsyaAllah semoga wazir tabah menghadapi dan berjaya menjawap soalan2 peperiksaan dengan mudah.Semoga Allah swt permudahkan urusan anak2 yang bakal menduduki SPM yang akan bermula pada hari Isnin ini.amiiiin

Okay ,...akak buat bubur jagung ni petang tadi.Dah lama tak buat dan dah lama tak makan benda2 manis macam ni.Sedap tak terkata.Meh kawan2 ambik sorang semangkuk.Dah nak habis dah ni..:D


Bubur Jagung
by
anymz mykitchen

Bahan-bahan

5 tongkol jagung-di kikis isinya dan ketepikan
2 sb sagu mata ikan-cuci dan ketepikan
1 turus gula melaka
1 mangkuk santan pekat
2 cawan air
secubit garam
1 helai daun pandan-di simpul

Cara

Didihkan air bersama gula melaka dan daun pandan hingga gula hancur dengan api yang sederhana
Masukkan isi jagung,santan dan secubit garam
Jerang hinga mendidih dan jagung masak.
Masukkan sagu mata ikan
kacau sebentar dan tutup api.
Sedia untuk di hidangkan

*Akak tak masuk gula pasir sebab bagi akak gula melaka tu sudah sedang elok manisnya dan sesuai dengan tekak akak sekeluarga.





21 comments:

Ezadlieza said...

salam k.anymz...rajinnya buat bubur...anak akak ada ambil spm yer...semoga berjaya yer..dah besor2 juga anak k.anymz yer..maknya masih maintain..

Acik Erna said...

moga wazir dapat mengahadpi SPM dengan tenang dan cemerlang keputusannya.
aak pun dah lamo tak buek bubur jagung nim..sobab durian tak do..akak kalau bubur jagung nak ado dian..tah apo2 kan.

anymz said...

to ezadlieza
akak ada anak yang sudah bekerja juga lieza..dah tua dah akak ni lieza.:)))


to acik erna
mekaseh kak.
aisehman kaaaaaaak oi..diyan ado yo lam freezer se tu..ese lupo lah nak lotak kak..huhu

cik cek said...

Good Luck for Wazir....do your best...
Kak Nim...nak sikit bubur jagung...:)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

sedap ni makan waktu sejuk2 ni
isyyyy lama x masak bubur2 jenis ni...dah masuk winter buat bubur mmg terangkat la akak....


betul la SPM dah start ekkk moga wazir dapat buat yang terbaek IA

HomeKreation said...

SAlam KakAnim cayang. Relax2 di hujung minggu, mmg best pekena bubur camni. Kita org gigit jari jer petang tadi sbb semua org buat taik mata...hehe.

Amie said...

selamat menduduki peperiksaan untuk bujang Kak Anim, moga tenang dan lancar menulis jawapan....
lama tak makan bubur jagung, sedap ye Kak Anim...

Anna Qawina said...

good luck Wazir...
omak Wazir : sila bg bubur semangkuk..

Gee® said...

Sama2lah kita berdoa untuk kejayaan anak2 yg akan menduduki SPM yer k.anymz... anak gee pon ada juga...
sedapnya bubur jagung tu... slruppp... terlior...

Nazrah said...

lama gak kita tak buat bubur...jagung beli asyik habis di rebus...

tun_telani said...

all the best utk wazir.. semoga diberi ketenangan ketika menjawab, dan semoga dipermudahkanNya, insyaAllah..

dh lama tun xmakan bubur jagung, hasben tun x suka mkn jagung. ade jugak org pesen gitu. hehe

Ros said...

Salam Anymz,

Semoga Wazir dapat menjawab semua soalan SPM dengan mudah...Sedapnya bubur jagung ni Anymz....Kak Ros suka semua jenis bubur.

Liza said...

salam kak anim....gudluck utk wazir yer...

sedap bubur jagung ni, peberet anak2 liza, tp biasa liza tambah durian kat dlm tu...

chocoluv said...

all the best untuk wazir...memang sedap bubur jagung ni..baru buat minggu lepas..beli kat cameron 16 tongkol RM10..tenguk pic akak dah rasa nak buat lagi pulak..

lyn at home said...

wow sedappnya bubur jagung,,rasa mcm nak buat jea ptg nilah kak anim..apa2pun all the best utk anak akak spm nanti..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
sama juga ngan daughter diana.. esok nak duduki peperiksaan SPM... Nie diana pula yang risau sepanjang minggu nie.. mcm diana plak yg nak SPM..:D. Moga anak2 kita semua yg menduduki peperiksaan SPM esok dapat menjawab semua soalan ngan tenang n tepat.. Moga mereka beroleh kejayaan ngan cemerlang.. Amin.. :)

akak... dah lama diana x makan bubur jagung.. sedapnya tgk bubur jagung yg akak buat nie... terliur tgk..

quinnie said...

sedapnya bubur jagung...makan tahun jugak saya tak masak bubur jagung ni..hehhehe...

semoga anak akak lulus dgn cemerlang dlm spm...mesti berdebar2 nak jawab soalan...hehehe

ZarinAziz said...

sedap nyer bubur jagung k anim...bole le pinjam resepi nanti

ZarinAziz said...

sori kak...x abis type dah tekan publish...

all the best wazir...harap wazir bole menjawab soalan dengan tenang dan yakin ok...

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Sodap bubur jagung ni... tp sey tak ghajin nak buek... hahaha..

Jiran sey kok buek bubur jagung ni sodap mek amek... Pokat yoo kuah ehh... Kadang2 omak boli jagung pehtu bagi kek dio suruh buek.. Nanti dio bagi la somangkuk dua bubur tu kek kitorang balik... hehehe...

anymz said...

to ayu
isshhh...bubur jagung ni makan lah waktu bila pun mmg kaw2 punya kan ayu?


to homekreation
hujan ke kat sana..mmmg patut buat taik mata..hehe


to amie
amiiin..mekaseh amie ya.


to anna qawina
mekaseh kak ana..dah habih lah ana..tengok gambar yo lah yo.huhu


to gee
betul tu gee..semoga di permudahkan nak menjawap soklan2 tu kan?