Wednesday, 16 November 2011

Prosperity Burger

Assalamualaikum

Dan selamat Petang buat semua yang berkunjung ke sini.
Asal mulanya akak nak keluarkan resepi roti burger tetapi memandangkan akak belum pernah lagi postkan resepi sos prosperity burger ni jadi lebih baik akak postkan entri sos lada hitam ini dulu.Dah selalu buat sos ini sebenarnya tapi itu lah seperti yg akak nyatakan akak terlupa nak postkan resepinya sebelum2 ini.

Alhamdulillah akak berkesempatan buat prosperity burger masa hujan lebat tadi.Nasib baik roti yang sedap ni sempat siap sebelum black out..Dengan kilat hujan petir kami dok makan burger ni empat beranak..
Haisshh..Ainullllll..jangan jealous naaaaa

Terubat jugak rindu bila dok lama2 di dapur Hana yang sudah menyepi tu..Sibuk agaknya mek tu kot.maklum kerja jadi cikgu ni nampak je senang tapi hanya yang terlibat aje yang tahu bagaimana sibuknya diorang lebih2 lagi cikgu wanita.Semoga Hana sehat selalu dan semoga beliau dapat muncul seketika masa cuti semester yang akan datang ni..:)



Prosperity Burger
by
anymz mykitchen
Sumber Resepi:HanaMemories



Bahan-bahan Utama
  • Roti Burger
  • Burger Daging
  • Bawang Holland-di hiris memanjang-nak goreng boleh/nak yang mentah pun boleh


Bahan Sos Lada Hitam
  • 2 cawan stok ayam- guna stok ayam (air+kiub ayam)
  • 1/2 cawan susu segar - aku ltk suku cwn jerk
  • 1-2 sudu besar lada hitam-di tumbuk kasar..agak-agaklah ..kalau nak pedas tambahlah byk sikit
  • 1/2 biji bawang besar - cincang
  • 2 sudu besar kicap manis - bergantung kehitaman yg dkehendaki
  • 1 sudu sos tiram
  • 1 sudu mentega/ marjerin
  • 2 sudu besar tepung jagung-bancuh dengan sedikit air
  • garam dan gula - jika perlu




saja di biarkan sos nya meleleh gitu.
sedap ni


Cara-cara
  • Tumiskan bawang besar hingga naik bau. Masukkan pula stok ayam dan susu. Didihkan.
  • Masukkan lada hitam, kicap manis, mentega/marjerin, sos tiram dan gula jika perlu.
  • Akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung sedikit demi sedikit untuk mendapatkan kepekatan yang dkehendaki.
  • Goreng daging (tak yah letak minyak) dan lepas tu celupkan ke dalam sos lada hitam.
  • Belah 2 roti dan letak marjerin dan bakar sekejap.
  • Letakkan daging yang telah di celup sos lada hitam kat roti dan taburkan bawang besar yang di hiris.
  • Makanlah cepat-cepat tapi kunyah pelan-pelan yer..

16 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

Terbayang Mcm mkn kt mcD ni
Sedapnyer Kak....
Kasi 1 bungkus kt Ayu
X de daging kisar nk buat burger tu
Kena order dulu la jwbnyer

cik cek said...

Ya kan kak Nim...mana peginya Hana ek...semenjak balik Msia..blog dia terus menyepi...cek pun selalu p blog dia...resepi best2 belaka....
Wah! pas ni Mc Donald lak tutup...nak makan leh buat seniri je...amik resepi dulu kak Nim...:D

tun_telani said...

wahhhh... kalau tauke mcD tgk ni, kompom dia rasa tergugat ni kak nim... black out lg ke kak nim? mlm ni blh la candle light dinner ye. candle light dinner mkn burger, mesti xpernah org buat kan? hihi

Yana Shaiful said...

Salam Kak Anim..ada lg ke bege tuu..xtahan lah tgk sos yg meleleh tu..rs nk ngap ajer..nyumnyummm :=)

Acik Erna said...

anim..mak ai..meleh sos he..osah sodap ni..akak ambik resipi yo..

Cendana Kasih said...

pergh...prosperity burger..lama dah tak buat..dan nk tunggu mek donal punyer sure lambat lagi..time raya cina esok baru ada

Ros said...

Salam Anymz,

Kat rumah...anak2 Kak Ros memang suka ngan sos ni....nak makan apa pun mesti dengan sos..makan roti ka cucur ka.cicah sifod ka nasik goreng ka semuanya nak sos..lepas ni Kak Ros rasa tak payah la dok beli sos kat kedai dah....Kak Ros nak ambik resepi sos ni ja lah boleh kut noooo..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
ada burger ler kat dapur akak nie... sedapnya... burger gini fav anak2 diana nie akak.. tp mummy dia nie asyik beli jer tuk mereka :D. nie skg irfan ngah tgk nie .. dia kata waaah burger!!!! sedaaap! hehehehe ^_^

Anna Qawina said...

burger satu kak..nk sos lada itam boh lbh yer...utang dulu

Zaliedana said...

Amboi tang sos yg leleh tuh yg xtahan tuh kak nim oi..Amboi mkn lomantik2 ngan abg tapa smbil suap2 ke kak nim oi..

kasihredha said...

caya lah
akak buat sendiri ye
akak suka sgtttt burger ni.

Mimiey.. (^-^) said...

kak nim, mie tempah 2 tau... klu sedap camni, 1 confem xcukup...hehhhehehe
nmpk sos die yg meleleh tu yg xtahan tuh...
adoiiii...kan dh lapo..

Kazman & Sue said...

burger.... sedapnyee...setiap kali masuk blok ni mulalaa nak makan memacamm....

Cik Ecah said...

sangat2 suker prosperity begeee

Ayu said...

Assalam kak anim,
wah kalau dapat burger ni..memanglah kenyang ni..selalu makan kat Mc Donald aje..belum pernah cuba lagi buat sendiri..pasti muai kan kak kalau buat sendiri..

Nieza said...

sedapnya tgk burger akak ni...bila ler nak ada angin meroti ni..lama dah bibik melayu tu tido..hehe