Wednesday, 23 November 2011

Kek Brownies Coklat

Assalamualaikum semua

Alhamdulillah bertemu lagi kita pada hari ini walau pun sedikit lewat dari biasa.
Hari ni akak buat kek brownies coklat yang mana resepinya akak ambil dari dapur chef Hussien..Sedap brownies ni,rasanya tak manis sangat cuma tekstur nya sedikit kering.Mungkin tekak akak dah biasa dan suka dengan tekstur kek yang sedikit moist atau lembap..Bagi sesiapa yang suka dengan brownies kek yang lembap boleh lah di tambah telur atau mungkin juga boleh guna telur gred A.Kesilapan yang akak lakukan di sini ialah akak guna telur gred B.Adeh dah itu aje telur yang ada dalam rumah buat masa ini.
Walau apa pun akak akan buat lagi kek ni sebab akak suka akan rasanya dan isian kacang walnut yang mewah di dalamnya.resepi chef guna kacang pecan..Habis semua kedai jual kacang akak jelajahi di bandar tu takde satu kedai pun yang jual kacang pecan..sedihnyaaaaa...sudahnya akak guna walnut aje..Itu yang sedap sangat lah rasanya kek ni..





Kek Brownies Coklat
by
anymz mykitchen



Bahan-Bahan


150 gm Majerin
2 sudu besar Serbuk Koko
100 gm Gula Perang 
2 biji Telur
100 gm Tepung Gandum
50 gm Kacang Walnut (dikisar kasar)





Cara Menyediakannya
1. Campurkan majerin dan gula lalu dipukul agar sebati.
2. Masukkan telur dan pukul ia hingga menjadi kembang.
3. Tuangkan tepung dan serbuk koko lalu dikacau agar bahan menjadi sebati.
4. Akhir sekali gaulkan kacang walnut yang dikisar kasar bersama adunan tadi.
5. Bakar adunan di dalam ketuhar selama 30 minit pada suhu 180°C.
6. Setelah masak, keluarkan adunan, potong dan hidangkan ia mengikut kreativiti masing-masing.

Tips
1. Saiz adunan yang tebal yang hendak dibakar akan memakan masa yang lebih lama berbanding dengan saiz yang nipis.

10 comments:

Yatie said...

tngk kek coklat akak ni rasa nak mengekek pulak...nak wat kek apa eeekkk....aahhhh nak wat mcm ni gaklah....terliur je tngk...

kasihredha said...

kak minta sepotong..oppss 3 potong...hihi
nak mkn time tengok bola M'sia vs Seria....hari tu tunggu milky loaf akak tak sampai2 :))

rahel said...

Hello kak Anym...ok la tu..yg penting boleh dimakan..puas hati..

dZana said...

Aslmkum k anym.. ada walnut tu yg sedap.. saya pun suke kek yg lembab/moist ..

Ayu said...

Assalam kak anim,
kacang pecan memang susah nak dapat ..sebab dia mahal sikit dari the rest of the kekacang..dan dia tak tahan lama kalau diletak diluar kena letak dalam fridge baru ok..normally ada jual kat kedai baking shop aje..kalau kedai2 biasa memang tak ada..brownies kalau letak kacang memang sedap kan kak..cuma budak2 kat rumah kita ni kalau ada kacang dia orang tak makan..huhu

tun_telani said...

ha'ah laa kak.. nmpk agak kering brownies nih. biasa kalau tun buat brownines, dia lg dense dan moist dr kek.. maybe sbb ni kek brownies, jd lain sket kot.
tun pun x pernah jumpa kacang pecan tu.tgk pk camne rupa dia. haha

Gee® said...

sedapnyaaa...nak sepotong...!!

nOOrsha said...

salam akak anim...terguda tgk bronis cekelat nih.. cekelat2 ni mmg peberet tau....huhu..klo la leh cekot seketul kat screen ni kan ke bagus...ngeh ngeh ngeh...



p/s: k nim, saye da wat asam pedas cara akak..fuhhhhhhh...meletop2 kak oi.. bkn meletop yg tu tu tu tau (alaa yg bau telo tu.. bkn yg tu)..hehe..meletop sebabb rase sedapppp sgt...terguda ngan bau tumisannya n rasenya yg gebabom gitu..hehe..tq kak 4 recipe :)

Wattie said...

Assalamualaikum Anymz,
Lamanya saya tak makan brownies, nak minta seketul yg dlm pinggan tu boleh

Diana @ Melley Mey said...

wah yg nie mesti sangat sedap nie kan akak.. ada walnut lg.. sedapnya tu..