Thursday, 10 November 2011

Masak Lemak Cendawan Kukur

Assalamualaikum semua

Dan Selamat pagi buat pengunjung2 my kitchen.
Hari ini Khamis bersamaan 10.11.11.tarikh keramat buat bangah anak bujang kedua akak.Berumur 24 tahun pada hari ini.InsyaAllah kejap2 lagi rancang lah menu2 kesukaannya.Tahun ni bangah sempat merayakan harijadinya dengan keluarga.Tahun depan tak tau lah pulak kan?.Takpe itu cerita kejap2 lagi.

Pagi ni akak tayangkan menu yang akak masak tengahari semalam.masak lemak cendawan kukur.Pernah lihat cendawan ini di mana2?..
Buat pernduduk2 di nismilan ni masakan begini mmg tidak asing lagi buat mereka.cendawan ni susah nak dapat.Hanya muncul bermusim je.Ia biasanya tumbuh di pokok2 getah yang telah kering.hati2 ya.Tak semua cendawan yang tumbuh di pokok getah kering ni boleh di makan.Kadang2 takut beracun.Akak memang tak pandai nak memilih.Biasanya akak beli cndawan ni di pasar2 tani pada peniaga2 yang akak kenal saja.Cendawan begini sangat sesuai di masak masa musim cuaca panas.Biasa la semua orang tau cendawan ni jenis makanan sejuk.kalau di masak masa hujan takut kembung pulak kan?..Tapi bagi akak,masak dan makan aje.takde masalah.insyaAllah....


Masak lemak cendawan kukur
by
anymz mykitchen

Bahan2

1 piring kecil cendawan kukur -di rendam hingga kembang
(biasa yang di jual di pasar tani tu dlm piring kecil berharga RM2)
ikan bilis secukupnya-di rendam dan cuci bersih
2 sb cili padi kisar
sedikit kunyit serbuk atau kunyit hidup(di tumbuk)
2 ulas bawang merah- di hiris
1 bantang serai-di titik
1 keping asam gelugur
santan dari 1 biji kelapa.-kalau beli santan segar beli RM3.
Garam secukupnya

Cara

Cuci bersih cendawan
Masukkan cendawan ke dalam periuk bersama cili padi,bawang kecil,serai,ikan bilis  dan sedikit air.seeloknya air di curah separas lebih sedikit dari cendawan.
Rebus cendawan hingga empuk atau dalam anggaran 20 minit.
Masukkan santan dan asam gelugur beserta garam secukupnya.
Kacau hingga mendidih.
Dah mendidih biarkan anggaran 10 min hingga gulai elok masaknya
Tutup api dan sedia untuk di hidangkan.

18 comments:

Acik Erna said...

anim..mano dapek ni..sodap e..arwah mak lang anim dulu goma bona ni..selalu dio keringkan bia tahan lamo..boleh gulai selalu..
Happy birthday buat bang ngah ..

CT Delima said...

As'salam kak Anim

selamat pagi kak, semoga diberi kesihatan yang baik2 hendaknya. wish happy birthday buat 'Bangah' yg ke 24 tahun semoga dipanjangkan usia dan diberi sihat tubuh badan..aminnn. Khas buat anak bujang kak Anim..mesti ensem tu kan..hahaha

Kak, cendawan ni ct pernah makan dulu2 lah, citer dulu2. sekarang dah tak pernah makan lagi sebab arwah mak memang ct suka masak. tapi dia goreng dengan bawang lada jer :)

Anna Qawina said...

Aslmkm Kak ANim..
Selamat Ulangtahun buat Bangah..moga dapat terus berbakti kepada ibu ayah..moga cepat2 dapat jodoh, leh kami g makan gulai lomak pree..heheh

Kak..ni tpt saya panggil kulat sisir..hee..kulat yang blh dimakan..huhu..campur dalam telur dadarkan..

Hanim said...

perghhh sedap ni k.anim kulat nih...skrg time ujan bayak la ek. wat goreng kering n bminyak ckit pon sedap...:)

Lieya said...

Cendawan kukur tu cendawan dtgnya dari mana? Heeeee sungguh tak tau ni kak....

Aziela said...

Umang aiii....menggodak2 porut ese nie kak...Cendawan kukur nie memang kepalang susah laie nak dapek. Kek pasar tani ngan pasar malam pun bolun tontu dapek laie nieh... Uishh..jejes dah nie...

Ros said...

Salam Anymz,

Memang susah nak dapat cendawan ni...Kak Ros selalu kalau dapat cendawan ni Kak Ros goreng ja dengan garam,kunyit, bawang besar,cabai melaka potong dan ubi kentang..tak pernah lagi masak macam ni...nanti boleh lah Kak Ros try..nampak sungguh menyelerakan...

ady said...

as-salam kak
npk sedap cendawan masak lemak ni..cendawan kukur ni macam mana rupa dia kak anymz..

Gee® said...

Salam kak nymz, tergoda tengok masak lemak cendawan tu, teringat kat kampong... kat kmpong sy cendawan ni dipanggil kulat sisir..apapon mmg sedap kan lauk begini... urmmm yummy!!

Ummi said...

Aniiiiimmm, dah hidang lauk tengahari dah eks...nak tumpang makan laaa... susah nk dpt lauk cendawan kukur camni....kutip kat kebun mana ni Anim.. ^__^

Zaliedana said...

Kak nim,owh akak panggei cendawan kukur eks,kat utara nih panggei kulat sisir/sisiaq..Mmg feberet sungguh ni..Tapi dah lama xmkn,dulu mmber selalu la bgi,sbb mak dia selalu kutip kat kebun getah depa,musim ujn2 nih byklah kan,uiii sedapnyer kak oi..Pstt hepi besday utk anak bujang akak yg ensem tuh ya..Moga berjaya dunia n akhirat n moga cepat waklik menantu utk omakner,hihi..

Amie said...

Assalam Kak Anim,
sedapnya.... lamanya tak makan cendawan kukur! masa kecik2 dulu selalu kutip di pokok kayu getah terutama masa musim hujan...

tun_telani said...

kak anim! wah.. byk menu tun kene khatamkan nih.. hehe.. owh. happy birthday kat anak akak.. tun xleh imagine rupa cendawan ni sblm jd masak lemak.. nnti nk gugel.

Ryo Azhar said...

salam kak anim..amboii..udah2 ler tu...laju betolll engine dia ye.hahaha.....rajinnyer kak nim..lapar pulak tgok menu2 yg best camni...dua tiga menjak ni cam malas lak..mintak sket rajin tuuu

anymz said...

to acik erna
hehe..susah nak dapek kan kak?..ese boli di pasar rombau mggu lopeh.sebolum rayo tu hari se dah boli dah.nanti se tgk.kalau ado lagi se bolikan utk akak yo.:))


to ct delima
terimakaseh atas wish tu ya ct.
ooo ct pernah makan jugak cendawan ni ya.memang susah nak dapat sekarang ni.kalau ada pun berebut2 org beli tu yg cepat habis tu..nasib baik sempat akak rembat cendawan ni di pasar mggu lepas.


to anna qawina
ooo ada org panggil cendawan sisir ya.akak tak tau pun ada nama lain.selalu org kat sini buat gulai je ana.akak tak pernah goreng.teringin gak nak merasa.


to hanim
ooo ada gak yang panggil kulat.macam2 nama cendawan ni rupanya ya.akak tak tau pun.hehe

anymz said...

to lieya
cendawan ni biasanya tumbuh di pokok2 getah yang tumbang.:))


to aziela
tu lah pasal ziela.mmg payah nak jumpo sbb tu akak rembat copek2 bilo nampak kek pasar rombau mggu lopeh.:))


to ros
ooo..lain kali nak cuba resepi kak ros ni pulak.goreng kering2 macam tu ya.insyaAllah lain kali boleh try


to ady
tu lah ady.akak pun tersilap lah tadi terlupa pulak nak snap gambar cendawan ni sebelum masak.rasa2nya di s'pore takde cendawan ni kot.di johor pun susah akak nak kata.insyaAllah lain kali kalau jumpa lagi cendawan ni akak snap gambar dulu ya.:))


to gee
akak baru tau cendawan ni ada nama lain rupanya gee.kulat sisir ya.lain negeri lain bahasa nya kan?


to ummi
kutip kat pasar je ummi oi.mana lah nak cari kebun kat sini.kalau ada pun semak samun je.paku pakis melambak lah kan?..hehe


to zaliedana
kena cari balik kawan tu ct payung oi.bukan senang nak dapat cendawan ni sekarang.setahun tak sekali..betui dak?


to amie
akak pun kira bernasib baik jugak ni amie.mmg susah nak dapat.:)


to tun _telani
jalan pelan2 ya tun.mana pergi?lama ke beraya?balik kelate ke raya tu hari?hehe


to ryo azhar
haipp..ni engine turbo ni ryo.nah ambik sikit rajin ni.simpan elok2.esok gi update dapur tu.jgn jadi macam mak dak sepet tuh.dah tenggelam dah tu.dah lemas cam payah nak timbul balik nampaknya tuh.hahaha
rindu pulak kat mak dak sepet...huhu

HomeKreation said...

Salam KakAnim cayang. wow, anak no.2 dah 24 tahun? Hebat lah KakAnim ni. Slmt Hari jadi utk anak KakAnim tu.
Cendawan kukur ni byk di jual kat pasar tani miri tp kat kpg Along kat Taiping dah susah dah nak dapat ni.

quinnie said...

adusss sedap nya kak anim..suka sgt dgn cendawan ni..masak pulak gaya nogori..lagi la sedap....saya tak perasan entry akak ni siang tadi..hehehe...

ni kalau dpt kuah dia pun jadik la...kekeke..saya sekarang kalau masak gulai lemak memang ikut cara kak anim ni..tak letak bawang...tersangat la sedap..terima kasih kak atas resepi gulai lemak...baru sekarang rasanya pandai masak gulai lemak...hehehe