Thursday, 3 November 2011

Kuih Bom Keledek

Assalamualaikum semua

Aduhai..aduhai..semua sudah jadi tunggang terbalik deh..Dah nak petang letak menu tengahari.Dah nak malam letak menu minum petang..
Jadi lah kan?..

Hampir jam 3 petang tadi Ainul merengek2 suruh hantar dia ke klinik gigi.Nak cuci gigi katanya...
Orang nak raya sibuk nak gosok baju.
Tak payah beli baju baru bagai.Guna je baju2 masa raya posa tu hari.Dia pulak sibuk nak pi mencuci gigi.Sebelum melangkah keluar ayah yang balik awal dari opis kena lah di hidangkan makanan dan minuman petang kan.Jadi boleh lah mokcik2 yang keluar balik lambat ya tak?...

Kan dah kata..memang sah2 balik lambat tadi tapi takpe pokcik yang tinggal di rumah habis ngap lima ketul kuih bom nih..Sedap sangat ler gamaknya tu kan?...
Memang sedap hasil resepi kak Hanieliza ni.Akak godek resepi dari buku kecik kak Hanieliza yang bertajuk kuih-muih minum petang..
Kak saya minta izin letak resepi di sini buat rujukan di masa akan datang ya kak ya..

CT Payung oiiiiiii..inti da banyak lagi ke tuuuuu..Meh ler buat kuih bom ni pulak..Kita pakat2 bom rumah kawan2 yang sedang uwek..uweek tu kannnnn?hahaha


Kuih Bom Keledek
by
anymz mykichen
Resepi:Kak Hanieliza

Bahan2

500 gram keledek
1 cawan tepung gandum
1 cawan bijan
1 sudu kecil garam
Minyak bagi menggoreng

Bahan Inti

1 cawan kelapa parut muda
1/2 cawan gula merah
1/2 cawan air

(Kacau bahan2 inti dengan api sederhana hingga pekat dan masak).-ketepikan


Cara

1.Keledek di buang kulit dan di potong kecil.Rebus dengan air dan garam hingga lembut.Kemudian toskan.
2.Lumatkan keledek dan gaulkan dengan tepung.
3.Masukkan semua bahan inti ke dalam kuali dan masak hingga kering.
4.Leperkan adunan keledek dan masukkan satu sudu kecil inti.
5.Uli menjadi bebola kecil dan golekkan di atas bijan.
6.Goreng dengan api sederhana hinggawarna bijan menjadi kuning keemasan.
7.Angkat dan hidangkan.

15 comments:

Zaliedana said...

Kak Nim,mcm tau2 ajer yg inti sy da lagi,haha..Mmg da lagi yg frozen kak,yerla sekali wat smp rm3 nyoq,dasar malas ke rajin tuh kak eks..Keledek pon da,tapi nak golek2 tuh bijan tinggai ciput ja,Xper pas raya nanti leh la ai wat,nmpak best tuh..

Cendana Kasih said...

saya suka kuih ni... ujan2 ni kalo pekena bom ngan teh tarik...fuh..sure tido lepas tu...hahaha

Acik Erna said...

anim..antarao kuih2 yang akak paling suko..sodap boto kuih ni..kalau ado orang jual..gerenti boli..3 ketul tu akak makan sorang yo..

kasihredha said...

sodap ni kak...
saya rela kalau akak nak bom rumah sai dgn kuih ni :))

nak cuci gigi gak lah :))

HomeKreation said...

Salam KakAnim. Yg ni takda tpg pulut ya, sure lembut & perisa keledek... nakcuba lah versi ni pulak nanti.

kaklong said...

kak,kaklong memang buek guno keledek..tak sodap guno topong pulut...cam liat..peh tu pocah2 klu silap goreng

♥MAMASYAZA♥ said...

sedap kak kuih ni. saya suka beli. kalo hujung minggu, saya mesti pegi satu gerai tepi jalan kat tempat saya semata2 nak dptkan kuih ni

HaSue said...

Kehkehkeh..den nak tumpang golak yo nih kak nim..part yg uwek2 tu mmg kono sgt tu..selalu dio yo pekeno an kito yo kak nim..eh apsal cam bahse nogori lak nih.hihih..adohh..sakit porut den golak.

mintak kuih bom tu kakkk..terliuq sehh..winduuu ah ngan kak nim..windu nak nyakat pun yer gak,,haha

tun_telani said...

kak nim.. x meletup ke dalam kuali tuuu?? dh lama tun x makan kuih bom.. kak anim buat byk ke tuu? tun nk kecek 4-5 biji nii..

quinnie said...

sedapnya kak anim..dah lama saya tak buat kuih ni...:)

Nieza said...

sedapnya kuih bom ni kak...suka mkn tapi tak pernah buat lagi...hehe

Ummi said...

Anim....Salam Aidil Adha buat Anim sekeluarga...mohon maaf sepanjang perkenalan kita.. Pastu sebelum balik ni, bole ke hulur kuih bom tu sikit, nak bom dlm tekak ummi ni ha...hehehe

Citarasa Rinduan said...

assalamualikum kak Anim..
lama ayu tak singgah sini..
selamat hari raya qurban ya..


dapat tak pi klinik gigi hantar ainul?
budak2 mmg gitukan... umai pun dari petang tadi nak baju raya..
hahahhaha

PS: aduh.. lapoooo layan kuih bom kak..

~~zAnAfAhMi~~ said...

akak takut buat kuih ni, kang meletop satu rumah!! haha....mmg takut nak buat, takut tak jadi..

Anymz, main game lagi ke? blog tak update baru ni?

anymz said...

to zaliedana
jgn lupa buat lepas2 raya nanti ya ct?


to cendana kaseh
kueh mueh lama ni mmg sedap kan norma?..:)


to acik erna
kak mmg sodap lah kueh ni.tambahan guno keledek yo kak.sonang.takdo masalah lotup2 nih :))


to kasihredha
hahaha..bom rumah dgn kueh ni?habislah kak oiiii.:)))


to homekreation
ya lah along.yang ini takde guna tepung pulut.tak meletup langsung.ikut je resepi kak hanieliza ni.mudah kan?..:)