Friday, 18 November 2011

Donut Keledek...Akhirnya

Assalamualaikum semua

Dah makan tengahari?.
Akak buat menu biasa2 aje tapi dah siapkan menu utk minum petang sebab kejap2 lagi akak nak ke rumah saudara merangkap jiran depan rumah..Beliau nak buat kenduri pada hari Ahad ni.Suasana agak sibuk di sini.Maklum cucu sulong.
Nak ke rumahnya akak tak pergi dengan tangan kosong.Akak buat lah sedikit donut keledek yang sudah famous sgt di kalangan blogger masak2 ni.Cuma akak je yang baru terkedek2 nak buat.

Alhamdulillah akhirnya sampai gak donut keledek ni ke rumah akak.Gebu dan sedap sangat2..
Resepi dah lama akak ambik dari rumah Izah.Resepi yang sudah di olah oleh Nor@SGN67.Resepi asalnya dari rumah Ros@JintanManis.Baru2 ni akak tengok Hawa dari Spore pun ada buat.
TerimaKaseh semua atas resepi2nya dan gambar2 nya yang telah memikat hati akak untuk mencubanya...:)


Donut Keledek
by
anymz mykitchen
Resepi 1:Ros
Resepi2:Nor@SIGN67
Sumber:Izah




500 gram tepung gandum
200 gram keledek yang telah direbus dan dilenyek
4 sudu besar susu tepung 
1 biji telur -  dipukul sedikit
200 ml air suam -  k.nor lebihkan air sbb guna 1bj telur jer 
3 sudu besar marjerin
3 sudu besar gula
3 sudu kecil yis - lain kali nak kurangkan sket

Caranya.

1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut, Uli selama 8 hingga 10 minit. Kalau guna BM, tekan ON dan tunggu je siap, kemudian boleh terus bentukkan.

2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam.

3.Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dah lubangkan di tengah-tengahnye, seperti bentuk donut. Susun donut di atas dulang dan biarkan sehingga donut naik dua kali ganda.

4. Goreng di dalam minyak panas sehingga perang, dan salut donut kentang bersama serbuk gula ataupun coklat masakan. Sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba..






Hanya boleh di pandang tapi tak boleh di pegang.

16 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

perhhhh semua org buat n3 berkaitan roti ngan donut hari ni....mencabar jiwa raga nak tgk aiii...kak cheq dah sua piring ni...boh 2 3 biji....ngeee loghat kedah hahahaha

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
diana pun sibuk dlm minggu nie.. kenduri kawin.. sambung lg nxt wk.. cousin plak kawin.. mmg sibuk ler nnt...
ermm.. akak... cantik gebu donut tu akak.. nak seketul 2 bole x nie... :)

Yatie said...

rajinnya akakku sorang ni....nak rewang sempat lagi medonut tu...gebu betullah donut keledek akak ni...nak wat gaklah, ada keledek kat dapur tu...tngh berkira2 ni nak wat donut ke nak wat keria....huhuhu...semuanya nak di buat....

Anna Qawina said...

alaa....bulehla pegang2 sikit..lapo donat la kak nim..

Zaliedana said...

Kak Nim,blh pandang2,duduk regang2,jgn pegang2,haha..Nyanyi dulu eks..Donut nih mmg terbaik selain yg fatma tuh bagi sy,En Hubby sy yg xbape nak suka donut pon leh suka n puji kata sedap..Mmg lembut sungguh kan..

Ros said...

salam Anymz ,

Amboi cemel2nya donat ni...Tu yang Kak Ros sedih sangat ni...boleh pandang ja tapi tak boleh pegang...

Ida,Japan said...

donut yg tak jemu di mkn, ingat lagi masa dok kt m'sia..beli donut keras cam boleh baling ke dinding..bila dh pandai buat sendiri, rasa cam dh tak pandang lg yg dijual kat kedai kan kak..sbb yg dibuat lebih lembut dan gebuss..mg gebuss nmpk donut akak ni

rahel said...

Selamat petang Kak Anym...
geram jer tengok donut tu..gebu2 semuanya...klu dekat2 ngan Rahel..habis donut kena celup ke dlm coklat cair..memang best sangat.

Wattie said...

Assalamualaikum Anymz,
Kesiannya kat saya hanya boleh pandang dari jauh aja, teringin sesangat nih....kalau dpt seketul pun jadila

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak anymz...

donut yg hanya boleh dipandang & tak boleh dipegang tu.. agak2 boleh tak dimakan? buat ala2 org makan epal kena gantung dlm pertandingan tu... walaupun tak boleh dipegang & tetap boleh dimakann betul tak? hehehee... tp kalau kat skrin komputer tu.. hanya boleh dijilat ajelah.. wakakaka... adoiii.. ada kena hempuk pala ngan kak anymz ni karang.. hehe.. gurau2 je kakk..

K.Nor said...

wahhh rajin sungguh akak kita sorang ni :)

Kazman & Sue said...

fuhh...entri keledek donut pulak... memang blog ini jadi buku resepi bergerak kami la jadinyaaa....

Acik Erna said...

Nim..akak ytak dapek poi la nim..lambek ngajak..ado 2 rumah yang dah dulu ngajak..jauh pulak tu..tanjung karang nun ha..kalau dokek2 boleh akak poi sumo rumah tu kan..

tun_telani said...

sedap! sedap!! tun dah lama x mendonat nih. terasa mcm nk wat donat la pulak..

cik cek said...

Cek pun lama bebeno dah tak mendonut...apatah lagi donut keledek...lagila tak penah buat...kalau dok sebelah rumah kak nim...confirm boleh ngendeng..kan kan...:)

dZana said...

teringin jugak nk buat ni k anim.. tak tertunai2 lagi..