Tuesday, 29 November 2011

Nasi Beriani

Assalamualaikum semua

Pagi ni waktu ke pasar akak ternampak ikan tenggiri batang.Ikan tenggiri memang ada dua jenis.satu ikan tenggiri papan dan satu lagi ikan tenggiri batang.Ikan tenggiri batang ni yang selalu kita tengok di kedai2 mamak,kepalanya diorang buat kari.Terus akak terbayang2kan  kari kepala ikan tenggiri di kedai mamak.kari dia pekat betul..Bila kita makan dah cuci tangan pun belum tentu bau kari tu hilang..hehe

Terus akak rembat seekor ikan tenggiri tu.Harganya toksah cerita lah kan.Redah aje..Dari pasar akak ke supermarket pulak untuk menambah stok barangan dapur yang sudah pupus.Di situ akak cekau beras Basmathi brand Jasmine PUSA..Rasa tak sabar2 nak balik masak..hehe..mengalahkan orang yang sedang mengidam kan?Tujuan sebenar beli beras tu sebab nak buat nasi hujan panas tapi hari ni end up dgn nasi beriani pulak..Resepi akak selongkar dapur Ummi terus terjumpa resepi nasi beriani kak liza ni.Memang sedap betul.Cuma nasi beriani gondol je yang dapat akak hidangkan hari ni ya.Takde bahan2 sampingan.Tak plan nak buat nasi beriani.
Sudahnya memang puas hati betul makan nasi hari ni.Nasi Beriani berlaukkan kari Ikan tenggiri.Kepalanya sudah habis di makan kami berdua.Kebetulan En Suami ada di rumah.memang tak sempat nak snap pic lah kan kalau pokcik tu ada di rumah,bila dah masak memang terus ngap aje.tak dan nak ambik gambar bagai.hehe


Nasi Beriani
by
anymz mykitchen
Resepi :Buku Kak Hanieliza
Sumber Ummi@HSH




Bahan A:- (akak buat 1/3 dari resepi asal ni)

  • 1 kg. beras basmathi (dibasuh dan ditoskan)
  • 2 sb. rempah beriani (dibancuh dgn sedikit air)
  • 4 biji buah tomato (dipotong dadu)
  • 3 biji cili merah (dibelah dua)
  • 3 biji cili hijau (dibelah dua)
  • 100 gm daun pudina (dipotong kasar)
  • 100 gm daun ketumbar
  • 1 liter air
  • 1 cawan susu cair (akak guna susu segar)
  • 4 sb. minyak sapi
  • 1/2 cawan kismis
  • 1/2 cawan kacang gajus - dibakar/digoreng tanpa minyak
  • garam secukup rasa
  • 1 sb. pewarna kuning (dibancuh dgn sedikit air)
Bahan B:- (untuk tumis)
  • 5 ulas bawang merah (dihiris)
  • 3 ulas bawang putih (dihiris)
  • 2 cm halia (dihiris halus)
  • 2 cm kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 5 kuntum bunga cengkih
  • 2 bj. buah pelaga
  • daun kari
Cara-Cara:-
  1. Panaskan minyak sapi di dalam kuali. Tumiskan bahan tumis dan daun kari hingga wangi.
  2. Masukkan rempah yang telah dibancuh dan kacau rata. Masakkan hingga naik minyak.
  3. Masukkan tomato dadu, cili merah dan cili hijau.
  4. Masukkan air dan susu cair. Biarkan mendidih sebentar.
  5. Masukkan bahan tumis tadi ke dalam periuk nasi yang tersedia beras dan masakkan seperti biasa.
  6. Apabila nasi sudah kering, titiskan pewarna kuning dan biarkan nasi masak sepenuhnya.
  7. Gemburkan nasi perlahan2 supaya beras tidak patah.
  8. Hidangkan nasi dengan taburan gajus dan makan bersama daging prun dan acar.

17 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

Last weekend baru jer bikin nasik briyani jugak
Mmg terangkattttt sgt recipe k.umi khen
Wahhh teringin nk mkn ikan itu gak d
Dh lama x mkn ngeee

Yatie said...

waduhhhh sedapnya tngk set nasi beriani akak..meh kita tukar suka sama suka dngn nasi serai yatie ni..dngn lauknya sekali tawwww kak nim...terliur sangat ni...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam K.anim..atie dtg bawak pinggan nie...:)

EmbunRosaliza said...

Assalam kak anim, cantik nasi beriani tu, saya tak pernah beli lagi beras jenis pusa ni..terliur tgk nasi yg panjanggg tu

NoorMasri said...

perghhhh sedapnya menu akak hari ni....tumpang sekaki boleh heheh

dZana said...

Aslmkum k anim.. saya ada lebihan beras basmathi masa raya haji hari tu.. tpi bila la nk masak sedap2 cam ni.. suke tgok nasi sebutir2 tu..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Sedapnya nasi minyak.Nampak sebiji2 nasinya.

cik cek said...

Salam Kak Nim...pekabo...sihat2 hendaknya...
Lamanya tak jenjalan rumah kengkawan ni....sedapla pulak tgk nasi beryani kak nim ni...adoiai...lapo la pulak...:)

Ummi said...

Anim...kata nak buat masa raya haritu...hehehe..ke dah 2nd round ni? Amboii makan berdua2an dgn cik abang, kepala ikan xnampak rupa dah yea...hehehe

rahel said...

Salam Kak Anymz...
sedap dan menggamit selera nasi beriani tu...lengkap betul...bikin lapar aje...

Amie said...

Assalam Kak Anim,
oooo...nasi briayani tu amat menggoda seleralah Kak Anim cayanggg... tumpang semulut ye kak....sedap...sedapppp!

tun_telani said...

nasi beriani ngan kari kepala ikan! mantap!! nasib baik laa tun xde kt sana, kalau x, agak2 dgn x tau malunyer berebut jugak kepala ikan tu. hihi

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak anymz...
cantik jer nasi beriyani akak tu... mesti best tu digandingkan dgn kari tenggiri.. kari ala mamak mmg best.. yg penting tak guna santan.. lebih healthy gitu.. hehe.. mlm td pun sy masak kari mamak jugak.. tp masak kepala ikan jenahak.. sedap isinya lembut..

maz said...

kita klu kat sni asik bli je nsi2 ni..sbb mcm2 plihan ada..tu yg jdi mls nk buat..tpi trcekik la jgk mkn tu sbb xde kuah kari..hehee..jdi lapor la plak tgk nsi bryni kak ni...oopss..kak mcron tu..biar dia btul2 kering/brgerak gitu baru bakar..suhu jgn pnas sngat..insyaallah smga kak brjaya brmcron..muahh..

Kazman & Sue said...

nasi baryani gam dan istanbul batu pahat memang kegemaran kami.... penuh je gerai nyee...

Sue @ Nenie said...

Salam Akak..wahhh nasi briyani...Sedap ni...

Diana @ Melley Mey said...

akak anim cayang..
nasi beriani yg akak buat nie nampak sempurna dan cantik jer tgk nasinya tu... terliur diana tgk... nampak sedaaap sgt