Monday 4 October 2010

Sup Daging berempah kurma



Pagi2 aku dah keluarkan ikan dan ayam dari freezer,tetiba mak temah kol bg tau jap lagi anaknya nak hantar daging mentah ke rumah aku..kihkih rejeki jgn di tolakkan..
semalam mak temah buat kenduri sembelih kerbau..memandangkan daging ni masih baru aku cadang nak buat sup je lah..daging tu aku hiris comel2 supaya gigi tua ni tak terselit dgn daging2 tu nanti..
aku ciplak resepi dr rumah hana..senang je nak masak ni..saja aku ciplak sebab malas aku nak menyalin resepi bagai.cuma aku tambah le sana sini sinun sikit.
kesian ikan ayam.aku simpan balik dlm freezer.esok lusa aku jemput le kamu berdua dari freezer tu ya..






Bahan-bahan
  • 500g daging potong kiub(aku hiris2 jer)
  • 4 biji bwg merah - mayang
  • 2 ulas bawang putih - mayang
  • 1/2 biji halia - hiris/ketuk
  • rempah tumis ( bunga lawang, kayu manis n adik beradiknyer )
  • 1 sudu rempah kurma - campur air skit wat pes
  • 1 kiub ayam - optional..tp biasanya hana letak
  • 1 biji carrot - optional
  • 1 biji kentang - optional
  • batang saderi
  • aku tambah 2 ulas cili merah dan bbrp ulas cili padi(dititik)
  • garam
  • perasa - jika suka-tapi akak tak guna
  • hiasan - daun sup,bwg goreng dan vs sambal kicap!(hakak tak buat kicap sbb sup akak ni dah ala2 pedas)
Cara-cara
  • rebus daging dan halia hingga separa empuk. klu ade sup bunjut leh masukkn juga.
  • masukkan kentang, carrot, btg saderi dan rebus lagi hingga semuanya empuk.
  • kuali lain.. panaskan minyak. tumis bawang2 dan juga rempah tumis hingga naik bau.
  • masukkan pes rempah kurma dan kiub ayam. gaul rata. matikan api.
  • masukkan ke dalam sup dan gaul rata. didihkan. jgn lama sgt nnti carrot n kentang hancur.
  • tutup api. hiaskan ngan daun sup n bwg goreng serta lawannya ngan sambal kicap! ;)

3 comments:

Lady of Leisure said...

uiiiiii sedapnya hirup2... hehehe

anymz said...

Lady:memang sedap utk hirup2..berapi telinga bila akak tambah cili api lagi.hehe

Gayahspears said...

salam knai... wah terliur gayah.. nk try la nty..hihi