Friday, 8 October 2010

udang goreng

mmm..pejam celik dah petang..esok dah sabtu,semakin cepat masa berjalan kan..
petang2 cenggini sedap buat cekodok..aku dalam proses untuk melupuskan bahan2 terbuang dlm esbok tu..
esok nak ke pasar,,huuihh..lama dah aku tak ke market tau..asek ke supermarket je..esok MIL aku nak dtg..hah kena lah masak lebih2 sikit
isshh..melalut lak aku dah..di pendekkan cerita aku jumpa udang dan terung ni hah terus aku goreng cenggitu je dgn celup2 sikit dlm tepung..makan time hujan2 ni sodap tul


bahan2

1/2 kg udang hidup/segar
1 biji terung besar
3 sudu besar tepung jagung
5 sudu besar tepung gandum
2 butir telur
1 dudu kecil serbuk lada hitam
sedikit garam
sedikit minyal utk menggoreng

cara

udang di buang kulit hanya tinggalkan ekor.belah belakang dan cuci bersih
terung di potong serong.cuci bersih toskan airnya
gaul kedua2 tepung dan serbuk lada hitam
pecahkan telur dan kocak bersama sedikit garam
ambil udang,celup ke dalam telur yang di kocak dan gaul dgn tepung
goreng hingga masak
sedia untuk di hidangkan
makan waktu panas dgn sos
makan dgn nasi pun boleh tapi udang cara ini ratah begitu je sodap..


5 comments:

Uncle Lee said...

Hello Anymz, wow! tengok sedap makan your udang goreng.
Apa udang you use? Udang harimau? Sea or fresh water?

By the way Anymz, bila you next day cook something with udang gala, send me telegram....lama ta'tengok, let alone makan udang gala, ha ha.

Oh ya, I have copied your this udang goreng pic and your ikan bawal pic too.
Outang you tiga teh lambong tinggi senget, okay? Ha ha.
Looking at your delicious cooking, I think your hubby cannot wait to come home for dinner, huh?
How many times has he changed his YSL tali pinggang? ARHAAAA HA HA.
Have a pleasant weekend, Lee.

ps, yesterday I received the most heartwarming compliment I ever received, re my blog cheritas...from a mature gentleman...brought tears to my eyes too. He a silent reader, but made contact via email....something to do with his isteri.
His email has prompted an idea to me for my next post. Will attach his message, without names, maybe Sunday....Lee.

ijayuji said...

Salam kak anim! nak udang!!!! kita mmg antu dgn seafood tak pikir pun kesan jangka panjangnyer huhuhu.... suke betul dgn udang2 cik sotong2 segala bagai nii hihihi..

Deliah's Deli said...

salam kak....ptg2 nih tgk udang n terung tu tiba2 jadik lapar sngat2...:))))

anymz said...

Uncle:hello uncle..i'll find you that udang galah..dont worry i'll send telegram and make sure you get that first flight back home..
hahaha..still waiting for your new post.

anymz said...

ijayuji:huuiiih..suka makan seafood ya ika..ni akak mu ini sudah di landa kegatalan yang melampau nih tapi masih tak sedarkan diri..masih mau masak udang sotong bagai..