Tuesday, 19 October 2010

pulut dan sambal ikan bilis berpetai

Alhamdulillah,sempat jugak lah aku menanak pulut buat mr suami sebelum beliau bertolak ke muar pepagi tadi..ceritanya semalam aku teragak sangat persis org mengidam nak makan petai..entah kenapa lah kena dgn tekak aku ni,..(wey!..adik2 manis semua..aku tau apa ada dlm otak korang tu..takde makna aku ni ngidam bersebab..aku dah nak masuk episod baru dah ni menuju ke alaf setengah abad..haha)
maka petang semalam aku pun masak le sambal tumis ikan bilis berpetai..tetiba mr suami berkata..kalau ada pulut sedap ni..hadoi ..lepas suboh tadi aku tanak le pulut ni..tanak cam masak nasi tu je..tak sempat nak ngukus dah..meh layan resepi ya...


bahan2

2 cawan beras pulut(buat ciput je)
santan secukupnya
daun pandan
serbuk kunyit-optional
garam-jika suka

cara

basuh beras
masukan beras dalam periuk rice cooker
masukan santan betul2 paras lebihkan sedikit saja dari paras beras
masukan serbuk kunyit jika suka
masukan garam-saya tak letak
masak seperti biasa kita masak nasi.

p/s santan tak boleh banyak nanti kembang semacam tidak juga boleh sedikit nanti keras kematu




sambal tumis.resepinya sila lihat di SINI.cuma aku tambah petai je.



P/s hakak ni baru belajar camne nak letak teknik pencahayaan yang betul utk bg gambo2 nampak menarik..utk sementara layan je lah dulu gambo2 kelam dari blog suci ku ini ya..hehe

3 comments:

Lady of Leisure said...

nampak sedap dan cantik... isk sayang lak nak makan kalau gini..

kakpah said...

sodap..sodap..gerenti sodap.

nim, kau kono tag

anymz said...

lady:memang sedap..makan pagi2 sebagai sarapan berta untuk mr hubby bila keje out station


kakpah:gerenti sodap lah kakpah oi..

erkk??..dah lamo teboto tak kono tag ni kakpah..apo mimpi akak pulak nih..mlm tadi takcukup tido ko?yo la..yo la..nnt se baleh yo