Sunday, 24 October 2010

Tom Yam Putih

Ini menu kami tengahari tadi..
hujan..lebat..sejuk..makan masam2..pedas2..memang laaa sedap..
ngeee..terkejut nengok putih ya..tom yam memang ada mcm2 versi ..tapi kali ni aku tak guna tom yam paste..saja nak ubah selera..guna pedas cili padi yang asli..perghh..sejuk2 makan cenggini jgn cerita banyak lah kan..meh layan resepi





bahan2

1/2 ekor ayam di potong kecil2,di bersihkan dan ketepikan
20 ulas cili padi-di ketuk
sedikit lengkuas-di ketuk
1 labu bawang besar-di potong kasar
2 biji buah tomato
2 batang serai-di ketuk
bunga kobis
kobis panjang
cendawan tiram-optional
2 batang lobak merah
1 kiub ikan bilis/ayam-jika suka
limau nipis
daun limau purut
daun ketumbar
garam


cara

jerang air bersama lengkuas dan serai hingga mendidih
masukan ayam,cili padi yang di titik,kiub dan renih hingga ayam masak
masukan bawang besar ,tomato,daun limau purut,daun ketumbar,garam dan perahan limau nipis(limau ikut rasa lah ya)
akhir sekali masukan sayur2an.
jgn lama sgt,rasa dan tutup api..
masakan yang sehat..tiada minyak..dan banyak sayur2an






tu nampak tu suci je daging ayam tu kan..kaler putih lagi tu

7 comments:

hazila said...

Salam,
Selalu masak tomyam merah, nanti nak cuba tomyam putih pulak....

Lady of Leisure said...

sedapnya tomyam putihhhh... tetambak lak makan ti hujan2 ni

kakpah said...

rasa masam podeh masin manih secukup raso. umangai.. tu yang sodap tu.

anymz said...

hazila:cuba lah memang sedap..rasa tomyam asli dari daun limau purut dan daun ketumbar..yang lain2 tu kita kena pandai2 bagi rasa..sedap wo.

Lady:alahai..lady org utara memang pandai makan tom yam kan?

kakpah:semuo raso ado kan kak?apo tak ee..kok tak sodap lai tak tau lah sey doh..osah2 tak ghoti masak tuh..hehe

Yatie said...

Salam Kak,
Kalau dpt hirup kuah tomyam ni mmng sedap betul....tomyam kegemaran kami sekeluarga.. sedap tu tomyam putih...

Faizah said...

alahai...sedapnye tgk..nie yg rase teringin plak...mmg kene cube buat nie.

The Bubur Caca Lover said...

M Lang, Ja dah try resipi tadi.
Sedaaaaaaap ya amat~
Thanks M Lang sbb share resipi!